OSL jakter nye langruter

KE har aldri gått ut og sagt de skulle åpne fast rute men de har signalisert til OSL at de har en målsetning om å gjøre det på sikt. Nå har charter ops gått noen sesonger men jeg tror vi likevel er et par tre år unna en sesongrute med KE.

ET er langt unna OSL og tør nok ikke ta opp konkurransen med QR og EK allerede nå. Mulig de ender opp på CPH ila ett år eller to.

http://www.hangar.no/korean-air-med-fast-rute-til-oslo-fra-2014/

Var dette jeg tenkte på.

ET er langt unna OSL og tør nok ikke ta opp konkurransen med QR og EK allerede nå. Mulig de ender opp på CPH ila ett år eller to.

Så det du sier er at ET sin "kommende" annonsering av rute til OSL ikke blir noe av. Fikk jo inntrykk av at den ruten nærmest var klar for oppstart.

Så det du sier er at ET sin "kommende" annonsering av rute til OSL ikke blir noe av. Fikk jo inntrykk av at den ruten nærmest var klar for oppstart.

Sorry, jeg har blingsa. Har tenkt at ET er Etihad (EY) et øyeblikk, noe som ikke er korrekt. ET, dvs Ethiopian er stor sannsynlighet å finne på OSL i 2016.

Artikel om Gardermoens intensiverede kamp om langruterne:

http://www.vg.no/forbruker/reise/tar-opp-kampen-mot-kastrup/a/23515102/

OSL har også lagt artiklen på sin facebookside, hvor de linker direkte til CPHs facebookprofil:

"Vi liker Copenhagen Airport (CPH) vi, derfor bygger vi også en stor og flott flyplass. Hilsen Myggen. Bzzz..."

Kommentar til artiklen: Jeg ville ønske, at CPH ville lægge sin sprogbrug om, når de omtaler visse konkurrenter.

Last edited:
Artikel om Gardermoens intensiverede kamp om langruterne:

http://www.vg.no/forbruker/reise/tar-opp-kampen-mot-kastrup/a/23515102/

OSL har også lagt artiklen på sin facebookside, hvor de linker direkte til CPHs facebookprofil:

"Vi liker Copenhagen Airport (CPH) vi, derfor bygger vi også en stor og flott flyplass. Hilsen Myggen. Bzzz..."

Kommentar til artiklen: Jeg ville ønske, at CPH ville lægge sin sprogbrug om, når de omtaler visse konkurrenter.

Virkelig ingenting nytt her. Bare gamle sitater.

Dette er ikke for å sette i gang noe landskamp, men DN hadde fredag en artikkel om at det i år er hele 32% flere asiatiske gjestedøgn i Norge i perioden januar - juli sammenlignet med samme periode i fjor.

Gjestedøgn januar - juli 2015 og endring fra samme periode i fjor:
Norge: 472 453 +32%
Sverige: 423 001 +18%
Danmark: 306 982 +12%

Sør-Korea, Taiwan, India og Thailand pekes ut som viktige markeder som vokser, men sterkest er veksten fra Kina. Gjestedøgn fra Kina har vokst med 63%, fra 95 000 i fjor til 115 000 i år.

Basert på dette ville det vel ikke vært utenkelig om OSL jobber med flere direkteruter til Asia.

Det skal i sammeåndedrag nevnes at artikkelen påpeker at i Sverige og Danmark kanskje har 1-2 overnattinger i hovedstedene, mens man i Norge får i snitt flere overnattinger da turistene kanskje vil se Oslo, Bergen samt en fjord og et fjell som drar opp antall døgn i landet totalt. Antall gjestedøgn er med andre ord ikke 1:1 hvor mange personer som har besøkt de ulike landene.

TV2-nyhetene gikk i kveld ut å sa at de hadde stor grunn til å tro at ruter til både Kina og Singapore er ventet å komme til OSL. Bekrefter vel egentlig bare spekulasjon og rykter blant oss flyetusiaster, men gøy å høre det fra media sin side også.

Det blir vel ingen ruter til Kina så lenge ståa er som den er. Uten å ha sett saken er det vel egentlig bare litt merkelig og trist at TV2 henger seg på disse spekulasjonene uten å bringe noe nytt til torgs. Det er jo ingen heksekunst å spå at OSL vil få flere ruter, det skjønner alle. Spørsmålet er hvilke selskaper, når og hvor - og der hadde vel ikke TV2 noe å komme med, eller?

TV2-nyhetene gikk i kveld ut å sa at de hadde stor grunn til å tro at ruter til både Kina og Singapore er ventet å komme til OSL. Bekrefter vel egentlig bare spekulasjon og rykter blant oss flyetusiaster, men gøy å høre det fra media sin side også.

At det kommer en Kinarute til OSL er helt unaturlig å ikke tro, forutsatt at diplomatien ikke står i veien. I tillegg tror jeg vi kanskje kan se DY til SIN en gang, men ingen av delene er nok nært forestående.

TV2 vet nok ikke en verdens ting men de har sikkert stilt spørsmål til OSL om hva som er i vente og så sier OSL at de de jobber aktivt for å få nye ruter til Østen der Kina og Singapore gode eksempler på fremtidige ruter.

TV2 sin overskrift: "Ruter til Kina og Singapore i vente".

Det er bare å se på overskriften til AftenpostenTV i dag: "Dette er flyet som skal ta deg til Hawaii direkte fra Oslo". Jeg kan ikke se at DY har lansert det ennå.....:D

Journaliser...

Hm, og jeg som håpet de nye kostene hadde tatt en prat med SQ og fortalt at alt de sa til dem for 9 mnd siden bare var vås.

Hm, og jeg som håpet de nye kostene hadde tatt en prat med SQ og fortalt at alt de sa til dem for 9 mnd siden bare var vås.

Det er et helt annet tempo, fokus og ressurser tilgjengelig i markedsavd på OSL nå sammenlignet med tidligere og flere ressurser er på vei. Og de bruker stort sett tiden sin på å være ute av kontoret og besøker flyselskaper i motsetning til hvordan de tidligere satt og ventet på at selskapene skulle komme. I tillegg så deltar OSL/Avinor flere ruteutviklingskonferanser i motsetning til tidligere da de knapt var til stede på slike konferanser.

Men dette er langsiktig arbeide og flyselskap bruker i mange tilfelle flere år på å ta en beslutning på hvor nye ruter skal tilkomme så dette kommer til å ta tid.

I tillegg er det også sagt at de er noe avventende til nye ruter inntil T2 er på plass og kapasiteten øker. Men på den annen side så blir Non Schengen en byggeplass flere år fremover når T2 er på plass.... Jeg er spent på hvordan de kommer til å løse det rent praktisk.

Det er bare å se på overskriften til AftenpostenTV i dag: "Dette er flyet som skal ta deg til Hawaii direkte fra Oslo". Jeg kan ikke se at DY har lansert det ennå.....:D
I overskriften står det kan, ikke skal.

Forumister... ;)

Det er et helt annet tempo, fokus og ressurser tilgjengelig i markedsavd på OSL nå sammenlignet med tidligere og flere ressurser er på vei. Og de bruker stort sett tiden sin på å være ute av kontoret og besøker flyselskaper i motsetning til hvordan de tidligere satt og ventet på at selskapene skulle komme. I tillegg så deltar OSL/Avinor flere ruteutviklingskonferanser i motsetning til tidligere da de knapt var til stede på slike konferanser.

Men dette er langsiktig arbeide og flyselskap bruker i mange tilfelle flere år på å ta en beslutning på hvor nye ruter skal tilkomme så dette kommer til å ta tid.

I tillegg er det også sagt at de er noe avventende til nye ruter inntil T2 er på plass og kapasiteten øker. Men på den annen side så blir Non Schengen en byggeplass flere år fremover når T2 er på plass.... Jeg er spent på hvordan de kommer til å løse det rent praktisk.
Nå har jo OSL stort sett vært en byggeplass siden den åpnet, så akkurat på det punktet har de erfaring...

At det bygges tviler jeg på er til hinder for nye ruter. Har en følelse av at det foregår byggearbeider, større og mindre, mer eller mindre på alle flyplasser over en viss størrelse. Det er i hvert fall ikke uvanlig å støte på det om en reiser litt rundt.

Back