OSL jakter nye langruter

Cockpitview

ScanFlyer Gold
Et noe sminket bilde av pågangen fra nye selskap, men uansett flott at Avinor endelig begynner å finne riktig fokus. Med 2 av de verste dreggene for dette arbeidet snart ute av OSL systemet, blir det spennende å se økningen i tilbud fremover.

- Vi har betydelig kontakt med flere store flyselskaper, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen. Slik skal Oslo Lufthavn gjøres mer attraktiv for direkte langruter.

Han er sikker på at OSL vil få en betydelig volumøkning fremover og at antall direkte langruter vil øke markant. Om noen år vil OSL være større enn Kastrup i Danmark, mener han.
Men skal flyselskapene lokkes til Norge, må Avinor bidra med nyttig drahjelp, innser Falk-Petersen.
- Vi vil gjøre det vi kan innenfor de reglene vi har å forholde oss til. Avgiftene må holdes lave og vi kan også bidra i en oppstartsfase. Hvis vi ikke er attraktive nok, velger flyselskapene andre flyplasser, sier han.
Han peker på at både SAS og Norwegian har antydet flere direkte langruter fra OSL. Dét må til for å styrke OSLs posisjon, understreker han.

http://www.dn.no/nyheter/naringsliv...rt/-store-muligheter-for-enda-flere-langruter

Re: Jakter nye langruter

Jeg liker hva jeg leser og de signaliserer proaktivitet. Avinor skal blant annet gjennomføre to stk konferanser neste halvår der tema er OSL som hub og betydningen et godt rutetilbud og tilgjengelighet har for næringslivet i Norge.

- Vi har betydelig kontakt med flere store flyselskaper, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen.

Jeg ser det for meg...:
Dag Falk-Petersen: "KNUT!! DN er på tråden! Hvordan går det egentlig med ruteutviklingen på OSL?!? Hvilke selskaper snakker vi med?"

Knut S, som står i kantina med forkle og forbereder røra:stir: "Det går meget bra Dag. Er i kontakt med veldig mange som er interessert. Mye på gang Dag, MYE på gang!" :up: ^_^

For de som kjenner sannheten er det trist å se hvordan Knut Stabæk og Espen Etre overrapporterer om interesserte selskap hver gang Avinor offentligjør status på dette arbeidet.

Om Avinor og OSL virkelig mener alvor, presenterer de en shortlist lik hva Kastrup og Arlanda har gjort for å synligjøre hvilke selskap og destinasjoner de jobber mot.
Først da kan det stilles forventninger til ansvarlige personer rundt dette arbeidet.

Ja, så da er det altså følgende som er det mest aktuelle per tid?

- SAS til Boston
- SAS til Singapore
- American til Chicago
- Korean til Seoul

Er det fysisk plass til alle disse med dagens non-Schengen? Hva med Rio? Det blir spennende å se hvem som erstatter pensjonistene som går ut fra OSL.

Legger inn link til konferansene Avinor skal gjennomføre senere i år der tema blant annet er ruteutvikling (også publisert under småprat):

Globalisering og skjerpet internasjonal konkurranse stiller økte krav til kommunikasjon og reiser. For Norge og Osloregionen står mye på spill. Gode og effektive flyforbindelser er viktig for både turisme og næringsliv i hele regionen.

http://www.avinor.no/avinor/omavinor/50_Konferanser+og+seminarer

Ja, så da er det altså følgende som er det mest aktuelle per tid?

- SAS til Boston Tror jeg ikke på idet der er daglig OSL-EWR
- SAS til Singapore Tror jeg slet ikke på ..
- American til Chicago ja den tror jeg på
- Korean til Seoul ja den tror jeg også på

Er det fysisk plass til alle disse med dagens non-Schengen? Hva med Rio? Det blir spennende å se hvem som erstatter pensjonistene som går ut fra OSL.

Hilsen Ole

Tja, vi får se da...

SAS har iallefall lovt flere langruter fra OSL (og ARN) selv om det er tungt å svelge for mange dansker så er SAS nødt til å gjøre dette for å overleve!

AA til ORD? Ja takk. Eller aller helst til DFW, men det er vel mindre sannsynlig.
Vil heller ha utenlandske selskaper enn DY og SK. OSL domineres altfor mye av disse to selskapene.

Last edited:

Fint om du kunne utdype dine argumenter!

Ole skrev inne i quoten .... ikke så godt å se...

- SAS til Boston Tror jeg ikke på idet der er daglig OSL-EWR
- SAS til Singapore Tror jeg slet ikke på ..
- American til Chicago ja den tror jeg på
- Korean til Seoul ja den tror jeg også på

Synes så tydelig jeg har hørt dette før. "Nå kommer det nye langruter frs OSL". Foreløpig har man vel bare sett DY sine ruter til BKK og USA.
Hvor blir det f.eks av Korean som nærmest har vært annonsert i nærmere 10 år nå?
Jeg tror det når jeg ser det :lol:

Hva med Emirates? Qatar/Thai ... ?
Riktig, og det er vel omtrent det antall selskaper det er rom for i et marked som OSL. Hadde det vært veldig lukrativt hadde vel selskapene vært der allerede.
Jeg tror vi kan håpe på et amerikansk selskap, muligens AA eller DL til en av sine huber, og that's it av nye selskaper.

Det er plass til et amerikansk selskap til .. AA er vel 'hottest'. Hadde selv gjerne sett DL med en rute til ATL. Den hadde gitt svært god dekning til Sørstatene/Florida og vestkysten. Men DL er gjerrige med kapasiteten om dagen, og tjener gode penger der de flyr, så det forblir nok med ønsket. Nå trekker de riktignok litt kapasitet ut av Afrika, men den brukes vel heller til å øke på eksisterende ruter ..

AA foretrekker vel å connecte sine Euro pax via LHR frem for å starte opp ruter til sekundære europeiske markeder. Ikke sikkert BA ville vært så veldig glad for en slik rute heller.

AA foretrekker vel å connecte sine Euro pax via LHR frem for å starte opp ruter til sekundære europeiske markeder. Ikke sikkert BA ville vært så veldig glad for en slik rute heller.

De flyr fra Helsinki til Chicago samtidig med AYs JFK-flight, og begge er i TATL-allianse med BA, så man skal ikke utelukke noe.

De flyr fra Helsinki til Chicago samtidig med AYs JFK-flight, og begge er i TATL-allianse med BA, så man skal ikke utelukke noe.

Det stemmer men er jo en OneWorld hub-til-hub rute. Tar man bort OneWorld huber eller fokusbyer (f.eks DUS) så er det stort sett de store primærbyene AA betjener i Europa

ÄA tar bare hensyn til sine samarbeidspartnere så lenge det gavner dem. Hvis de vil begynne å fly til OSL, så gjør de det ...

Kanskje SAS blir kvitt "Københavns-syndromet" sitt og starter en eller to langruter fra OSL. Får håpe på noen utenlandske også. Hva som gjør at dere tror på AA? Dette kan jo bli spenende. Hvem kommer først med en rute til ORD, AA eller SAS?

Starter SAS rute til ORD, tror jeg ikke AA prioriterer å gå i konkurranse på samme ruten. Er de først ut derimot, så vil de nok spise en del fra København-ruta til SAS. Mulig at SAS ikke vil ha direkterute til ORD. Kan jo å risikere å kannibalisere ruta.

Back