23. mars 2012: M3994
Oslo-Aalborg (OSL-AAL)
Air Norway
Economy
Fairchild SA-277DC Metro 23, OY-NPF
Våren hadde kommet til hovedstaden, så jeg hadde ikke hatt noe imot å tilbringe enda litt mer tid på terrassen denne fredagen. Uka hadde vært usedvanlig slitsom og krevende, og det var derfor ikke spesielt fristende å forlate solveggen selv om jeg visste at det ventet både ny rute, nytt flyselskap og ny flytype senere på kvelden.
Jeg valgte som vanlig Lillehammer-toget som transportmiddel til OSL, noe jeg stort sett gjør på privatreiser. Det var selvfølgelig, og som vanlig, stappfullt, men jeg smatt ned i en fireseter ved siden av et reisefølge som studerte meg og min lille pc-veske i detalj. Siden jeg hadde nye solbriller, var pent kledd og luktet godt tok jeg det som kompliment fra noen som så ut til å ha vært på telttur i en uke
Denne gangen nyttet det ikke å slenge opp statuskortet på skranken, og jeg hadde heller ikke sjekket inn på nettet, da dette ikke var mulig. Jeg hadde også glemt å skrive ut billetten, men så senere at det ikke trengtes. Man vet aldri med sånne søte små selskap.
Innsjekkingen skjer helt i enden av terminalen, fra område H, der det i kveld var helt stille, bortsett fra noen charterturister som skulle til Antalya.
Noen hadde stelt seg i feil kø, uten at jeg helt skjønte hvordan det var mulig.
Jeg gikk opp til skranken og ble møtt av en representant som sjekket meg inn raskt. Jeg pleier ikke å spørre om slikt, men denne fredagen var et unntak: Det var 13 passasjerer som skulle fly i kveld, av i alt 19 mulige.
Selv om det var fredag kveld gikk sikkerhetskontrollen unna på under fem minutter, og jeg spaserte inn på utenrikspiren og gjennom den etter hvert så store og veldig aggressive tax free-butikken. Spisestedene var fulle, køene lange og gatene folksomme av passasjerer på vei til Paris, Tenerife, Århus (ok, de tok ikke så mye plass), Frankfurt, Stockholm, Amsterdam, og sikkert mange andre steder jeg ikke registrerte.
Jeg inntok en snack, ruslet litt frem og tilbake før jeg for første gang fant veien til venteområdet nede på bakkeplan.
Der nede var det folketomt og god utsikt ut mot flyene.
Her er Århus-maskinen, prøver gjerne den en gang også:
Jeg hadde utgang 37B, og foreløpig var det kun fire andre i det lille flyplasseksteriøret.
Den fine utsikten mot flyene som sto linet opp ved gatene klare for kontinentet fanget oppmerksomheten min lenge, helt til jeg fikk øye på henne:
757-en (er det denne Norwegian har for en periode i disse dager?) setter ting i perspektiv.
Omtrent 30 minutter før avgang kom mannen fra innsjekkingsskranken ned til gaten, og vi begynte boarding rundt 25 minutter på halv, men ventet en god stund i bussen før vi ble kjørt ut. Dette er andre gang jeg kjører buss på OSL, første gang var da jeg ankom med et omdirigert Ryanair-fly i 2008.
Her var det trangt og free seating. Jeg hadde selvfølgelig gjort forarbeid, og siktet meg inn på det fremste setet i kabinen. Der lå det imidlertid noen vesker som så ut til å tilhøre pilotene, så det ble rad 2, høyre side, altså et F-sete, eller B, som det het her.
Her er A:
Ved setet ventet en hyggelig velkomst på en fredagskveld:
Det var ikke snakk om å få plass til håndbagasjen under setet foran eller i hylla over. For det første eksisterte ikke hattehylla, og for det andre var setene så lave at det knapt gikk en avis under dem. Jeg slang min sammen med pilotenes, mens andre bare lot den ligge i midtgangen.
Knyttnevetest? Ikke plass til knyttneve.
Styrmannen kom som sistemann om bord, lukket døra og ønsket velkommen, uten mikrofon. Han satte seg på huk og demonstrerte sikkerheten om bord, snakket litt om flyforhold og orienterte om flytiden på ”halvtreds minutter.”
Mørket smyger seg på før avgang.