Det var da voldsomt da ...
Du får det du betaler for og betalte du kun 3 laken for det, så fikk du mest sannsynlig for mye ...
Midtsete er ikke kjekt på noen flyselskap og hadde du lest deg opp på Norwegian så hadde du ikke blitt overrasket over at ting er annerledes. Ekstra mat kan bestilles via skjermen i setet mot et beløp, samme kan laken etc.
Du er nok blitt bortskjemt ja.
Personlig så har jeg ikke fløyet annet enn economy og jeg har blant annet flydd lange turer til Stillehavet, noe som er over 20 timer ( skifte av fly underveis men stadig economy ) før du kommer fram. Klager som regel ikke Bruker heller pengene på bedre hotell eller lengere opphold når jeg kommer fram.
Fløy Lufthansa mellom Rio og Frankfurt for noen år tilbake i economy. En Boeing 747-8I og det var trangt, veldig trangt. Så trangt at jeg nesten ikke kunne bevege armene for å spise. Det er den eneste gangen jeg har følt at economy har vært ukomfertabelt .... Overraskende med Lufthansa.
Fult klar over at man kunne bestille på skjermene. Men når man er sulten er ikke boxerchips eller melkesjokolade det som frister mest. Må da være mulig å få noe ordentlig og sunt å sette tennene i.
Er du 190 cm høy er ikke langdistanse økonomi noe for deg. Og ihvertfall ikke midtsete.
Som andre har nevnt må også pleddene kjøpes ombord via menyen på skjermen. (Egenlig må de vel leies, man får de vel ikke med seg ut av flyet.) Velkommen til no-frills befraktning.
Har reist på økonomi før og har aldri opplevd liknende. Da jeg bestilte var det kun midtseter som var ledig. Valgte derfor midtsete ved nødutgang, da dette ga noe ekstra benplass.
Noen liker moren og noen liker datteren.. du starter jo med å fortelle at du mere eller mindre aldri flyr øko long haul så da blir man jo fort skuffet.
Jeg hører stort sett det motsatte og har flere venner og kollegaer som er meget fornøyde med Norwegian long haul og dette selv om de ofte er poeng-junkies med edle kort.
Det er sant. Men jeg hadde heller ikke store forventninger til Norwegian. Det jeg er skuffet over er først og fremst servicen, i tillegg til de forferdelige setene selvfølgelig. Synes setene i SAS GO på LH er mye bedre f.eks.
1) Først skriver du at du valgte NLH fordi det var det eneste å oppdrive på så kort varsel, og så skriver du at du har flydd SAS og BA til samme pris. Vel, jo tidligere du booker - jo billigere blir det. Så du kan ikke sammenligne en kampanje billett hos SK vs "last-minute" hos DY. Jeg tørr ikke å tippe hva samme billett hadde kostet hos BA eller SK.
2) Hvorfor sammenligner du servicen hos SAS PLUS/business og BA WT+ med den billigste billetten hos billigselskapet Norwegian? Hvis du absolutt skal flotte deg selges det seter i den fremre kabinen.
3) Du har ikke lov til å sjekke inn på selvbetjente maskiner når du reiser til USA, dette gjelder også for BA og SK. Så det kan du ikke "ta" Norwegian på.
4) Det som irriterer meg mest på denne "rapporten", eller "opplevelsen" din - er at du klager på sete du fikk. Vil du ha midtgang- eller vindusplass, så
bestill det. Du har også en mulighet til å endre på innsjekk. Det at du havnet mellom en halvfeit brite og ei kjerring som hosta konstant er
din egen feil.
Maten kan jeg ikke kommentere da jeg ikke var der, men hvis den vannflasken betyr så mye for deg - ja så kjøp en ekstra før du går ombord. Til info får du et bedre måltid og en hel vannflaske for deg selv i Norwegian Premium. Foresten; pitchen, eller avstanden til sete foran, lik på economy hos SK og DY. Mens på premium economy har SK 38" vs DY 46".
Jeg jobber hverken for SAS eller Norwegian, men syntes det er skikkelig irriterende at disse "SAS-elskerene" skal hakke ned på DY uansett hva. Det som er det kjipte her, er at du helt sikkert skrev denne rapporten i det du bestilte billetten. Med SAS-kortet og vannflaska i hånden, såklart
Gleder meg allerede til returen. Kanskje du kan sammenligne Norwegian Economy vs SAS Business? Evnt Norwegian Economy vs BA First?:fly
1: Nå skal det sies at ting endret seg kjapt ifht hjemreise. Hadde opprinnelig en Plus billett med SAS uken etter, men måtte avbestille da jeg trengte tidligere hjemreise til Norge. Liker ikke å fly Amerikanske selskaper på langdistanse da det ofte involverer flere stopp med lang total reisetid. Derfor falt valget på Norwegian.
2: Sammenligner ikke SAS Plus eller WT+ med Nax eco. Sier bare at det er det jeg stort sett er vandt til. Har som sagt prøvd både AF, SAS og KL i eco og hatt fine opplevelser hos disse. Grunnen til at jeg ikke kjøpte Norwegians såkalte "Premium" er fordi det kostet 10K én vei. Ved gate kostet upgrade 400 dollar. Så var meget uaktuelt å betale såpass mye for et produkt som i mine øyne er milevis fra tilsvarende Eco+ produkter hos andre konkurrenter. De reisene jeg gjør i SAS Plus/Biz er som regel enten bonusbilletter eller oppgradert med poeng via Plusgrade eller Gate. Så har aldri betalt mer enn ca 3-4K t/r med SAS + eventuelle poeng videre til høyere klasser. Føler derfor jeg har fått mye for pengene når jeg har flydd SAS Plus eller Business.
3: Dette stemmer sikkert. Selv om jeg flere ganger har sjekket inn på automat og deretter levert på bagdrop når jeg har reist fra Værnes til USA med SAS. Vet ikke om dette er fordi jeg både har green card og Norsk pass?
4: Som nevnt lenger opp i posten her var ABSOLUTT alt av vindu/midtgang tatt da jeg booket sete online. Knåkfull flight..
Angående vann osv som du nevner har jeg ingenting imot å betale ekstra for dette. Er mer prinsipielt: Når jeg betaler like mye én vei hos Norwegian som t/r med SAS, KLM osv, så skjønner jeg ikke at slike ting ikke kan være inkludert. Disse såkalte lokkeprisene til Norwegian på 999,- en vei, de gangene jeg har sett, har kun vært på veldig få og ugunstige datoer. Ellers synes jeg Norwegian er like dyrt, om ikke dyrere, enn konkurrentene på langdistanse.
Nå er jeg ingen Norwegian-hater som du skal ha det til. Synes Norwegian har et vel så bra produkt som SAS på short haul. Men på langdistanse var de totalt ubrukelige.
CaptainMorgan: Nu har jeg aldrig været o/b i en DY B787 og kender derfor ikke
config. og sæder, men: hvad havde du egentlig forventet i eco i en LCC, især
når du er vant til at "gå til venstre" i et fly?
Når det er sagt, så vil jeg lige nævne, at jeg forleden gik en tur gennem
maskinen til SK909 (A343). Jeg syntes faktisk, at sæderne i 'go' så
OK ud, og benpladsen så også ud til at være acceptabel.
Jeg lavede samme nummer i en Lufthansa B748 sidste år, og jeg må
sige, at deres economysæder så meget trange, tynde og ubehagelige ud.
Det kunne være interessant at vide, hvordan DYs eco sæder er til sammenligning.
Hvad man ellers synes om hr. Kjos og hans forretning, så skal han
da have ros for, at han har givet mange mennesker mulighed for at
besøge fjerne destinationer til en billig penge!
Når man har hørt så my skryt av Norwegian både på forum, presse og ikkeminst Kjosern sjøl, så forventet jeg i det minste å ha descent benplass og plass generelt i setet. Spesielt mtp at man vet at Norwegian bruker slim-line seter. I tillegg har man jo hørt masse om denne kabinluften, som dessverre i mine øyne bare var nok et dårlig salgsargument fra Kjos og Co. Ikke var det wifi ombord heller, noe SAS tilbyr på alle sine langdistanse-fly.
Selvfølgelig vil jeg si meg enig i at Kjos har gjort en kjempejobb med å bli så store som de er blitt. Men han er veldig flink til skryte mye i pressen, og det er en ting jeg ikke liker. Spesielt når mye ikke stemmer.
Men hvis du vil ha premium-klasse, hvorfor kjøpte du ikke det? I stedet for å jamre og bære deg over at en siste liten økonomiklasse-billett til 3000 kr ga deg omtrent akkurat det du betalte for?
Som sagt, kostet 10 000 kroner online, og 400 dollar i gate. Uaktuelt når det koster mer enn det smaker.
Var det foresten 3000 kroner for en vei, eller rund-tur?
Leste OP på nytt, men det sto ikke.
Sikkert en vei da, $350, relativt billig det, for tur-retur, råbillig.
Uansett, man må ta med seg at det ikke er særlig komfy der bak.
Som å ta bussen isteden for drosje.
Selv er jeg bortskjemt, fly gratis resten av livet på første og business med verdens største flyselskap men foretrekker likevel å betale Premium Klasse med Kjos for å slippe flybytte og lange køer i London eller Paris.
Prøvde å kjøpe SAS business for noen måneder siden fra MIA til OSL men det kostet mere enn det smakte, tror det var 4-5 ganger mere enn Norwegian på Premium.
Finnes vel kanskje en e-Mail liste fra SAS hvor dem sender ut tilbud og spesial priser hvis flyene er nesten tomme og det er billigsalg på butikk klasse?
Noen som har link til slikt, eller må man være Gull eller bedre?
Det var 3500 én vei. FLL-LGW-TRD. + 1100 for ekstra koffert på flyplassen (var ikke mulig å bestille online. Prøvde, men nettsidene hang seg bare opp selv om jeg prøvde på flere enheter og nettlesere.) så totalt landet jeg på 4600 kroner.
Som jeg allerede var litt inne på, så pleier jeg enten kjøpe SAS VIP Plus og oppgradere videre med poeng/cash på plusgrade. Men det jeg vanligvis gjør, siden jeg er under 26, er å kjøpe skambillige ungdomsbilletter (typisk 3-4 tusen t/r) og oppgraderer meg videre enten via plusgrade eller i gate. Har aldri fått avslag på dette, så føler det fungerer bra.