Oppgraderinger før, under og etter boarding?

Re: Oppgradering under selve flyreisen?

Jeg opplevde at sidemannen i lufthansa c fikk sete i f han var ua global services og hadde klaget på loungen i seattle som var meget dårlig.

Vi flytter av og til pax i luften.
Årsakene er mange, men oftest ved feil på seter, problemer mellom pax, pax som hjelper til ved problemer (medisinske etc)
Men oftest flyttes pax pga problemer med eller ødelagte seterog/eller skjermer.
Friends/family flyttes ikke i luften. Det skal i alle fall ikke skje. Vi har mulighet til å kjøpe id-billetter i f.eks business. Noe mange gjør.

Pokker! Hadde jeg bare visst dette. Skjermen min funket ikke på SK908...
Men pga jeg så på iPad`en uansett, så gav jeg ikke beskjed.

Vel, får trøste meg med at fruen hadde nok ikke hadde sett seg blid på om jeg alene hadde flyttet meg frem. :)

Og dette er hva som gir størst sjanse for oppgradering.

Stort sett en herremann i tredveårene som er pent antrukket har større sjanse en en tenåringsjente som er utfordrende kledd.

Bortsett fra hos SAS, der er det farven på bonuskortet som gjør størst utslag. Deretter kleskoden.
Så er man en tenåringsjente med hullete jeans, liten topp, tyggende på tyggegummi, men den eneste ombord med gullkort eller sølvkort, så blir det oppgradering ved behov.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10116658

Vidar

Last edited:

Bortsett fra hos SAS, der er det farven på bonuskortet som gjør størst utslag. Deretter kleskoden.
Så er man en tenåringsjente med hullete jeans, liten topp, tyggende på tyggegummi, men den eneste ombord med gullkort eller sølvkort, så blir det oppgradering ved behov.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10116658

Vidar

Det går jo an å ta med det mannen faktisk sier, uten å lage en se&hør-post ut av det.
Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, sier til VG at det hos dem er Eurobonus-medlemmer som ligger best an til å bli oppgradert. Størst sjanse har de med sølv- eller gullkort.

- Jo bedre kunde, desto flere fordeler har du, sier Johansen.

Han legger til at kleskode nok kan ha noe å si for sjanser til oppgradering:

- Et godt råd til alle reisende vil være å kle seg OK hvis man har som ambisjon å bli bli oppgradert. Bare føtter, shorts og en sliten T-skjorte kan være kult, men trenger ikke være et fordelaktig antrekk om håpet er å sitte på business-klasse.

Et helt fornuftig syn på saken, man tar vare på sine beste kunder. Dessuten er det vel slik at når man oppgraderer folk ved gate, så har de blitt plukket ut før de viser ansiktet sitt under selve ombordstigningen? Nye BP ligger som regel klare til de heldige.

I USA blir man oppgradert alt fra dager til timer på forhånd, uten at selskapene har noen som helst måte å sjekke hvilke klær den reisende måtte ha på seg under reisen.

Jeg ble oppgradert fra M til C på SK925 på torsdag 16.mai. Gjennomførte OLCI 22 timer før avreise og fikk BN3 på nevnte Flight. Da jeg kom til bagdrop på OSL i gullskranka sa damen at jeg hadde blitt oppgradert til C. Svarte at det synes jeg var hyggelig, noe hun også sa hun syntes.

Antar jeg ble oppgradert før hun så trynet mitt eller antrekket (nydusjet og relativt greit, men komfortabelt, antrukket)

Dette skjer vel kun automatisk via data... Har mange erfaringer fra UA LH og KL .
Man har ikke tid til å kalle opp folk for klessjekk når et fly må avgårde..

Før jeg ble EBG: Null oppgraderinger.
Etter jeg ble EBG: Jevnlige oppgraderinger.

Klesstilen er stort sett den samme. En ev. endring har i så fall vært til det verre (komfort foran stil på longhaul).

Dette skjer vel kun automatisk via data... Har mange erfaringer fra UA LH og KL .
Man har ikke tid til å kalle opp folk for klessjekk når et fly må avgårde..
På en AA flight for ett år siden ble kollegaen min iført joggebukse og tskjorte oppgradert ved boarding, undertegnede iført hvit skjorte og jeans ble vist bak gardinen. Begge hadde fullpris Y, kollegaen min er ikke medlem av et eneste bonusprogram, jeg var i det minste BA blue.

Det er ikke kleskode lenger i C og F... Sist tur med TG 380 i F kom en fyr i badeshorts , utvasket T shirt og flip flop.. Han hadde kanskje betalt og blåste i det..

Det er ikke kleskode lenger i C og F... Sist tur med TG 380 i F kom en fyr i badeshorts , utvasket T shirt og flip flop.. Han hadde kanskje betalt og blåste i det..

Bangkok-Phuket i slutten av mars; F (C) framme i Thai-jumboen var fylt opp med skandinaver som allerede hadde skifta til strand-outfit; shorts, T-skjorter og sandaler alle som en, faktisk unntatt meg.. :)

Litt OT, men hvordan øker man sjansen med gullstatus for en op-up? Møte opp så sent som mulig ved gate, ikke sjekke inn online..?

Oppgradering under selve flyreisen?

Mange teorier på det der.

Hver gang jeg har fått det har jeg sjekket inn tidlig og lagt inn forespørsel om oppgradering for poeng.

Møte opp så sent som mulig ved gate, ikke sjekke inn online..?

Du blir ihvertfall en god 32E kandidat da.

Det er ingen fasitsvar, ettersom avgangene er svært forskjellige. Trengs bare en oppgradering så er det en fordel å reise alene. I utgangspunktet for SAS så skal tidligere innsjekket oppgraderes når alt annet er likt. Jeg pleier å oppgradere par om jeg trenger to til for eksempel Economy Extra og det er f.eks. 5B og 5C ledig, det er fordi de setter pris på det, mens å ta to som reiser alene, så vil mest sannsynlig bare den ene føle at det er en god deal. Om jeg har A sete ledig, så vil jeg ofte heller oppgradere en som allerede har vindu-sete, det er også en fordel å ha et sete som jeg "trenger" for at noen skal sitte sammen. Osv. Det er mulig å få oppgradering om man dukker opp i siste liten og ikke er sjekket inn, fordi det er tungvint og mindre profesjonelt å flytte noen etter ombordstigningen er fullført, men som sagt - sjansen for at vi har et ledig B eller E sete er større.

Vidar

Samme hos oss i QR, og samme når jeg jobbet med KL/AF også. Og garantert hos maaaaaaaaaaaaange andre selskaper. Så noe unikt for SK er det definitivt ikke.

Litt OT, men hvordan øker man sjansen med gullstatus for en op-up? Møte opp så sent som mulig ved gate, ikke sjekke inn online..?

Jeg sjekker alltid tidlig inn på nett, de op-ups jeg har fått har vært på longhaul (minus et par OSL-LHR). Oppgraderingen har kommet på alle mulig punkter i prosessen: så tidlig som ved innsjekk på nett, ved transfer-kontroll på LHR, i lounge og ved gate. Har alltid reist alene når jeg har blitt oppgradert med BA, og hatt sølv eller gullstatus.

Verden har heldigvis tatt mange steg fremover og det gamle klassesamfunnet er, om ikke borte, ihvertfall ganske usynlig hva angår kleskoder:-) Men at man er ren og "pen" så naboen ikke blir plaget av for mye bar hud el vond lukt er hyggelig(I Biz og First er jo ihvertfall ikke hudkontakt noe problem og kanskje mer et anliggende i Eco hvor man sitter tettere).
Ble oppgradert i BKK fra Eco Extra til Biz med SK for ca 1/2 år siden kun iført piratshorts og flip flops(skiftet i CPH). Jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg det og for halv poengsum så sa jeg da ja.

Åh den hærlige følelsen når maskinen piper og lyser rødt når boarding kortet scannes.
Looks like you have been upgraded to business Sir :)

Åh den hærlige følelsen når maskinen piper og lyser rødt når boarding kortet scannes.
Looks like you have been upgraded to business Sir :)
Er godt gjort å boarde under selve flyreisen. ;)

Litt OT, men likevel, går det an å oppgradere på poeng på coshareflyvninger som SAS har med TH til BKK fra OSL? Antar det er SGS-personell som har handlingen?

Oppgradering under selve flyreisen?

Ikke med sas poeng om du ikke har latterlig dyr billett, men mener TG tilbyr betalt oppgradering for en ikke altfor dyr penge, ca 3000.

Back