Det sies at f/4 med IS er hakket skarpere enn de andre i 70-200 familien. I praksis vil jeg ikke påstå at man ser noen særlig forskjell, med mindre du kun har tenkt til å ta bilder av murvegger.
Sånn generelt er alt i L-serien til Canon meget gode objektiver. Du må nesten vurdere selv hva du trenger:
- f/2.8 versjonen har jo 70% større lysåpning enn f/4 versjonen. Det vil si at du kan ta bilder i mørkere omgivelser enn den andre, dog med mindre dybdeskarphet. Den er også veldig bra til portrettbilder og gir en fin
bokeh på f/2.8. Den er også en del tyngre enn f/4 versjonene.
- f/4 versjonen med IS går for å være et av de skarpeste "zoom" objektivene som Canon har lagd. I hvertfall i diverse labtester. I praksis så er det ikke så stor forskjell.
IS er veldig greit å ha når du nærmer deg 200mm brennvidde. Du kan også gå ned på lukkertidene for å få bedre bilder av propellfly og det er lettere å ta panoreringsbilder.
Husk også at man gjerne ikke bruker større blenderåpning enn f/8 når man tar bilder av fly for å få med hele flyet i fokus hvis man tar bilde av det sett skrått forfra f. eks. Vel å merke på dagtid. Med dagens kameraer har man jo også litt å gå på mtp. ISO og bildestøy.
Tenk også om du bare skal bruke det til flyfoto eller litt annet også. Som skrevet så er f/2.8 veldig kurant til portrettfoto og også til naturfoto, bilfoto osv. ettersom man kan leke seg med en stor blenderåpning og liten dybdeskarphet.
Jeg har selv EF 70-200 f/2.8L IS USM som jeg bruker med et 5D og 5D MKII og angrer ikke et sekund på det kjøpet. Kjøpte det brukt.