Operativ status for coronoa-kanselleringer og flyginger mm (SAS)

Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Jeg er fortsatt overrasket at vi ennå ikke har sett annonsering eller annet om enda kraftige kutt i programmet. Snart er det vel ikke behov for annet enn noen få innenriksflyvninger?
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

En tanke vi hadde her på kontoret: Om SAS stiller inn til USA, så må de bære kostnaden, men om folk ikke kan fly fordi de ikke får komme inn i landet, er det forsikringsselskapene som bærer ansvaret.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Er det flyplassen (f.eks. SFO) som sier til SAS at dette er siste flyvningen de kan ha?
Eller hvordan får SAS info om at fra "dette" tidspunktet skal all trafikk innstilles til USA?
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Er det flyplassen (f.eks. SFO) som sier til SAS at dette er siste flyvningen de kan ha?
Eller hvordan får SAS info om at fra "dette" tidspunktet skal all trafikk innstilles til USA?

Donald Trump har bestemt det.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Det vet jeg. Jeg har fått e-post fra USA.
Men, hvordan får flyselskapene (SAS) info? Har det blitt sendt brev til de?

Da er vel ikke brevet fremme før etter at forbudet trer i kraft?

Jeg vet ikke akkurat hvordan selskapene får den "ofisielle" beskjeden fra USA, men jeg antar at de som driver flyselskap også følger med i nyhetene.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Det vet jeg. Jeg har fått e-post fra USA.
Men, hvordan får flyselskapene (SAS) info? Har det blitt sendt brev til de?

Selskapene bruker daglig systemer ifbm. hvem som har rettighet til å reise hvor, det gjelder visum, pass etc etc og slik info publiseres også der samt helt sikkert gjennom vanlige operative kanaler. Restriksjoner m.v. er jo noe selskapene til daglig opplever så dette er ikke noe nytt for dem, men det er nytt for de fleste av oss fordi det er fokus på det.

Liste som dumpes fra Timatic ca en gang pr dag:

https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Selskapene bruker daglig systemer ifbm. hvem som har rettighet til å reise hvor, det gjelder visum, pass etc etc og slik info publiseres også der samt helt sikkert gjennom vanlige operative kanaler. Restriksjoner m.v. er jo noe selskapene til daglig opplever så dette er ikke noe nytt for dem, men det er nytt for de fleste av oss fordi det er fokus på det.

Liste som dumpes fra Timatic ca en gang pr dag:

https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

Der ja!
Tusen takk :)
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Er det flyplassen (f.eks. SFO) som sier til SAS at dette er siste flyvningen de kan ha?
Eller hvordan får SAS info om at fra "dette" tidspunktet skal all trafikk innstilles til USA?

Husk også på at der som sådan ikke er forbud mod at flyve til og fra USA. Det er indrejsereglerne som er ændret. Det kan naturligvis - i praksis - gøre det svært for et flyselskab at operere en rute, hvis deres crew ikke må komme ind i landet.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Dept. of Homeland Security informerer selskapene direkte.

Husk at dette gikk veldig fort og at man ikke fikk noe forvarsel. Derfor bruker man dagen til å planlegge de operative endringene og selskapene vil annonsere trafikkendringene så fort de får detaljene på plass. Trolig i kveld eller i morgen.

For de amerikanske selskapene vil det bli en annen type prosedyrer og endringer. Det kan se ut som at de vil fly inn til et mindre antall byer i Europa og ha sine renselsesseremonier' på disse for passasjerer som kan reise.

Men dette vet vi lite om foreløpig.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Ser kutter ned på ombord tilbudet på kortrutene og stenger ned loungene i Norge
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Har SAS overhode noen operative loghaulruter ?

Hvis ikke, så må det jo bety mange store fly på bakken, og mange crew som gjør hva ?

Og penger som renner ut av kassa, kanskje mere enn hos Norwegian -
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Har SAS overhode noen operative loghaulruter ?



Hvis ikke, så må det jo bety mange store fly på bakken, og mange crew som gjør hva ?



Og penger som renner ut av kassa, kanskje mere enn hos Norwegian -



USA rutene går fortsatt, og enn så lenge, men det er varslet justeringer av tidtabellen. Men regner med de snart blir kansellert

Når passasjerene uansett uteblir, så blir det fort minst dyrt og ha flyene på bakken. Og nå blør alle selskapene. Men jeg vet ikke hvordan fraktratene er mellom Europa og USA akkurat nå, men mellom Kina og både USA og Europa har de skutt i været og er rekordhøye.

Live bilde akkurat nå

12ba678161db038e80f54496eb1ee350.jpg
 
Last edited:
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Tokyo er jo fortsatt i gang.

I motsetning til hva som ble meldt i natt, virker det nå klart at Shengen-selskapene fortsatt får lov til å operere etter fredag natt. Det er jo fortsatt folk som skal hjem, amerikanere til og fra samt evt andre som har reisetillatelse. Vi ser jo at både Lufthansa-gruppen og Finnair har annonsert at de vil fly reduserte schedules.

Jeg tipper at vi vil få se CPH til Newark, Chicago og muligens en by i California. Ihvertfall i en periode.
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Jeg er fortsatt overrasket at vi ennå ikke har sett annonsering eller annet om enda kraftige kutt i programmet. Snart er det vel ikke behov for annet enn noen få innenriksflyvninger?

SAS har annonsert kraftige innenriks kutt fra 26.mars, men jeg tipper de blir tvungne til å ta grep lenge før det
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Tokyo er jo fortsatt i gang.

I motsetning til hva som ble meldt i natt, virker det nå klart at Shengen-selskapene fortsatt får lov til å operere etter fredag natt. Det er jo fortsatt folk som skal hjem, amerikanere til og fra samt evt andre som har reisetillatelse. Vi ser jo at både Lufthansa-gruppen og Finnair har annonsert at de vil fly reduserte schedules.

Jeg tipper at vi vil få se CPH til Newark, Chicago og muligens en by i California. Ihvertfall i en periode.

Det er jo også en stor andel europere som helt sikkert ønsker å komme seg fort vekk fra USA og hjem til en situasjon som er vesentlig tryggere - problemet er ikke Schengen men allt som ikke er oppdaget her i USA
 
Re: Operativ status for coronoa-kanselleringer (SAS)

Det må vel nå komme flere SAS avlysninger? Når nå Danmark innfører restriksjoner på sine grenser, så faller vel hele trafikken der bort?
 
Back
Top