Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia

Re: Ønsker ikke konkurrere med Norwegian

Husk at Norwegian allerede i mange år har fløyet OSL+ARN+CPH til Dubai direkte (1 time kortere enn til New York). Og daq med 737. Det er tydligvis mange som bruker det tilbudet om og om igjen. I all stillhet uten å klage. Altså er de antakligvis fornøyd. Spesielt med å komme hejm 4 timer tidligere og 2 timer minder flystol sitting enn med andre tilbydere. Mange av de har sikkert også prøvd SAS og konkludert at stol og benplass er minst like god i Norwegian og savner ikke Kastrup og sene, slitne ankomster hjem. Greier Norwegian å konkurere på Dubai, ja da gereider de andre destinasjoner også. Direkteruter og nye fly er det mange etterspør. Det er viktig for dem, ikke jåleri og fjas.

Husk at Norwegian allerede i mange år har fløyet OSL+ARN+CPH til Dubai direkte (1 time kortere enn til New York). Og daq med 737. Det er tydligvis mange som bruker det tilbudet om og om igjen. I all stillhet uten å klage. Altså er de antakligvis fornøyd. Spesielt med å komme hejm 4 timer tidligere og 2 timer minder flystol sitting enn med andre tilbydere.

Dette er et HELT annet produkt. Du har heller ikke konkurranse fra to andre selskaper som flyr nonstop.

Du har også alltid 30-40 ledige midtseter.

Man har også internett og man vet at det ikke er annen underholdning enn den man bringer selv.

Størstedelen av klagene på dette har vel også kommet fra de som reiste lengst (BKK) ....

Jeg under helt bestemt Norwegian succes på deres longhaul, men når andre ikke kan få det til at hænge sammen, hvordan kan Norwegian så ??.
Kan Hr. Kjos have fået storhedsvanvid ??? og hvor lang snor får de....
Nu har de jo haft Hi Fly til at flyve for sig,,,Og hvis det fortsætter med de forsinkelser de
flyver med op til godt og vel 6 timer, kan det jo meget hurtigt løbe op i meget store udgifter.
Så vidt jeg kan forstå, så lever Norwegian vist nok ikke helt op til de forpligtigelser de skal iht lovgivning på området...
Er der nogen der ved hvor lang snor Norwegian vil give Hi Fly ???...For der er vel en smertegrænse et eller andet sted...
Hilsen Ole

Strategien til Kjos er klar - det har vi nylig fått bekreftet;

Sørge for å poppe opp blandt de billigste non-stop alternativene når folk søker på de store søkemotorene på internett.
Dersom deres produkt i tillegg er "ok eller bedre" vil de lykkes. Ikke vanskeligere enn det.
Mannen i gata med kone og 2 barn som skal på ferie tenker ikke strategisk og langsiktig som bonusjegerne her inne.

W

Kan vel være at økonomien i en 787 gjør det mulig for LCC å lykkes med Long Haul enn de som flyr A340 o.l. ?

w

Kan vel være at økonomien i en 787 gjør det mulig for LCC å lykkes med Long Haul enn de som flyr A340 o.l. ?

w

På meg så virker det jo som økonomiske fly stort sett har vært kriteriet for suksess på LCC?

Jeg kan være enig i at NYC og BKK er en bold satsning (som jeg renger med går bra) men direkte ruten til Florida må jo bli en suksess og kan jo ikke sammenlignes med noe annet da det er direkte (mener jeg). Hadde vi fremdeles bod i Norge er dette en rute vi hadde brukt MYE som et fantastisk alternativ til for eksempel Kanariholmene om vinteren (med barn).

Håper de etter hvert kjører på den taktikken og velger Phuket og andre lignende reisemål hvor de som ønsker direkte får et bra alternativ.

Hadde ikke hatt noe problem med å ofre relativt OK thai mat osv. for å slippe mellomlandingen.

Air Asia har prøvd seg på Europa og gitt opp ....

Dog ikke med B787. Ikke vet jeg, men de nye flytypene kan kanskje være en suksessfaktor her.

Synes ikke vi skal undervurdere Hr Kjos før vi ser hvordan det går.

Hilsen en som både flyr DY, SK, LH, KL, BA osv, alt avhengig av hva som passer best, både pris- og tidsmessig :-)

Beste hilsen Espen

Dog ikke med B787.

- Boeing 787 Dreamliner! Making airline executives dream the impossible dream!

---

Jeg vet ikke jeg ... marginene er små. men at dette er noen tryllestav har jeg ærlig talt vondt for å se. Menmen - time will show ...

På meg så virker det jo som økonomiske fly stort sett har vært kriteriet for suksess på LCC?

Jeg kan være enig i at NYC og BKK er en bold satsning (som jeg renger med går bra) men direkte ruten til Florida må jo bli en suksess og kan jo ikke sammenlignes med noe annet da det er direkte (mener jeg). Hadde vi fremdeles bod i Norge er dette en rute vi hadde brukt MYE som et fantastisk alternativ til for eksempel Kanariholmene om vinteren (med barn).

Håper de etter hvert kjører på den taktikken og velger Phuket og andre lignende reisemål hvor de som ønsker direkte får et bra alternativ.

Hadde ikke hatt noe problem med å ofre relativt OK thai mat osv. for å slippe mellomlandingen.

Fra ett drivstoffsmessig og vedlikeholdsmessig perspektiv er det soleklart en fordel aa ha nytt materiell. Men saa skal jo flyet ogsaa betales og kapitalkostnadene paa en 787 er soleklart hoeyere enn en gammal 340.. Andre faar svare paa hvordan oekonomien vil se ut.

Bangkok har jeg tro paa. Det samme med andre charterdestinasjoner. Kjos faar jo meget stor hjelp med aa selge disse flightene fra reisebyraaene.

Tror ikke Kjos har som ambisjon aa konkurrere med nettverkselskapene paa frekvens og service langt. En forretningsreisende kan ikke belage seg paa 3 ukentlige og dersom det er store forsinkelser/problemer har man ingen alternativer enn aa vente til neste Norwegian fly gaar og neste fly maa vaere pakket for at det skal bli butikk av det, saa det kan fort bli ett mareritt for Norwegian. Man ser stadig at SAS og alle andre carriers faar teknisk ute i far awayprovinsen. Nettverksselskapene har haugevis med seter tilgjengelig hos partnere og en stor fordel.

Som eksempel, skal jeg paa forretningsreise til Europa til uken booket i business. Jeg har over 20 alternativer fra flyplassen jeg skal reise ut fra og har retur fra HVER ENESTE DAG. DY kan ikke konkurrere med noe slikt og da snakker jeg ikke engang om paddeflate suiter non stop til UNDER prisen DY skal ha for "premium" economy.

At du ser Norwegian med bedre frekvens og til destinasjoner som Tokyo, Chicago eller lignende, tviler jeg paa. NYC er kanskje (ja kanskje) liv laga med 3 ukentlige for folk som skal paa ferie, men jeg tviler sterkt siden prisene er alt for hoeye og dyrere enn konkurrentene.

Og DN i morgen .....

dn04jun.jpg

I dag? Da må de ha feil på appen, for den kommer ikke opp ..

Re: Ønsker ikke konkurrere med Norwegian mellom Europa og Asia

<mod>
En del poster forsvant her før det sporer av i det som står i en drøss andre tråder. Temaet er "LCC-konkurranse med Norwegian på Asia-Europa", ikke hvorfor du (ikke) vil fly med DY pga. service eller pris.

Priser, seteavstand, service o.l.: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=110950
</mod>

Kjos har et vel så bra tilbud som disse andre flotte selskapene. Ihvertfall for mannen i gata. Mange jeg kjenner reiser kun med håndbagasje både vest og østover og bryr seg ikke katta om de flyr Lufthansa el Norwegian.
Hvorfor betyr det at ingen har lykkes før at Norwegian ikke kan lykkes? Det er nye tider og fler og fler asiatere har penger til faktisk å få innreise Visa til schengen. Den jevne thailendere jeg kjenner i den nevnte kategori vet om Thai Airways og deres sider er alltid tildels ganske dyre. Mye billigere gjennom ulike søkemotorer men dette aner jo ikke de. Norwegian vil komme godt ut.
At andre ikke vil konkurrere mot Norwegian LH satsing skulle for mitt enkle hode kun bety at dette vil Kjos igjen lykkes med. Veldig få andre her inne nevner business og overskudd. Virker som om kaffe og etpar miles er viktigere(litt overdrevet dog). Ihvertfall asia har et fremdeles urørt marked som står i startgropa og kanskje Air Asia var en tødd for tidlig ute. Og ta Laker og Tower med i denne sammenligningen blir dumt syns jeg da de forsøkte seg mens flyvning ble sett på som en stas greie og folk valgte selskap utifra hjemsted bla. Noen for å få spise med hvit duk og noe ala porselen noen tusen meter over havet. Dvs for mange mange år siden.. Men hvem som får rett gjenstår vel å se. Norwegian har ihvertfall øk nok til å satse litt via moderselskapet så vi får vel gi det litt tid..

Last edited:

Kjos satser også tungt på nyrike asiater, og jeg er heller ikke sikker på at de er interesserte i et 'billigkonsept', men at de heller velger litt høyere opp på tresatammen. Asiatiske selskaper ser ut til å ha funnet ut dette....

Har en mistanke om at det stemmer

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2624911.ece
Asiatiske turister har det suverent høyeste feriebudsjettet per dag når de besøker Norge

Så da sitter man fort igjen med VFRs og au-pairer som kundegruppen fra Asia

Ja, ja DY fikk vel 6 måneder fra ekspertene her ved oppstart i 2002. Vi får se om DY long haul lider samme skjebne... ;)

Jeg tror at det blir tøft, men en del innlegg synes å tro at DY ikke har gjort noen analyser av dette før de startet opp. De har vel strengt tatt vist oss gang etter gang at de har klart å identifisere trafikkstrømmer som andre ikke har klart å utnytte.

Ja, ja DY fikk vel 6 måneder fra ekspertene her ved oppstart i 2002. Vi får se om DY long haul lider samme skjebne... ;)

.

Og det var vel på et tidspunkt kun minutter fra at 'vi' fikk rett. ;)

Litt andre forutsetninger denne gangen. Beistet har mye cash å brenne. De trenger seg inn i et marked hvor de egentlig ikke har noe nytt å tilføre, til tross for sine 'produktforbedringer' og markedsføringsstunt. De sikter på trafikkstrømmer som egentlig passer dårlig til LCC-konseptet (cruise, nyrike asiater) ..

Det er dermed ikke sagt at de vil feile - jeg har mer tro på at vi vil se endringer i konseptet over mot et mer tradisjonelt longhaulprodukt. Jeg tror de også bør legge seg på en litt mer ydmyk linje. Det virker på meg som at forberedelsene ikke har vært så gode som de burde ha vært - og ærlig talt - det overrasker meg.

Og det var vel på et tidspunkt kun minutter fra at 'vi' fikk rett. ;)

Litt andre forutsetninger denne gangen. Beistet har mye cash å brenne. De trenger seg inn i et marked hvor de egentlig ikke har noe nytt å tilføre, til tross for sine 'produktforbedringer' og markedsføringsstunt. De sikter på trafikkstrømmer som egentlig passer dårlig til LCC-konseptet (cruise, nyrike asiater) ..

Det er dermed ikke sagt at de vil feile - jeg har mer tro på at vi vil se endringer i konseptet over mot et mer tradisjonelt longhaulprodukt. Jeg tror de også bør legge seg på en litt mer ydmyk linje. Det virker på meg som at forberedelsene ikke har vært så gode som de burde ha vært - og ærlig talt - det overrasker meg.

Nå skal jeg innrømme at jeg ikke har fulgt veldig godt med på hva som har gått galt denne gangen, men det ble vel indikert at rutetidene som var satt opp kanskje var litt ambisiøse når man måtte inn med A340 som erstatning. At de ikke har fungerende IFE ombord er dårlig og burde vært håndtert før, og at de tilsynelatende ble forsinket fordi de måtte klistre på Norwegian logo "to comply with Thai regulations" synes også å bære preg av litt sloppy forberedelser (gitt nå at det er riktig fremstilt).

Det er vel flere ting her. En er hvilke trafikkstrømmer de ønsker å tappe inn i, og det andre er produktet. Når det gjelder cruisetrafikk så tror jeg vel at det er en mulighet for DY, samt en del annen trafikk som kan genereres gjennom nye direktedestinasjoner (folk reiser lenger nå enn før; vi dro på ferie til Bottenviken når jeg var guttunge...;)).

Har en mistanke om at det stemmer

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2624911.ece

Asiatiske turister har det suverent høyeste feriebudsjettet per dag når de besøker Norge

Dette kan like greit tolkes som at de asiatene som kommer hit er blant de rikeste og ikke blant de store massene, hvilket igjen kan indikere at det finnes et stort, uforløst marked som ikke har økonomi til å fly Thai, men som kanskje har lyst til Europa likevel. For det er neppe noen grunn til å tro at asiater generelt er økonomisk mer bemildet enn europere.

Man tenker litt feil her.

Ja visst er det mange rike i Asia. Mulighetene kommer med en voksende middelklasse som er vanvittig mye større enn Europa. Se hvordan Air Asia bla. har eksplodert i Asia og åpnet flyreiser for flere folk. Lik Ryanair m.fl. har gjort i Europa.

Europa er i sterk resesjon. I resten av Europa er arbeidsløshet et stort problem og folk prioriterer ikke ferie langt borte som vi skandinaver gjør. For store selskaper må de allokere ressursene der de får mest tilbake, som Air Asia X som tjener penger på langruter internt i Asia.

Back