• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Omveier til og fra Thailand

TriStar

ScanFlyer Crusty
Medlem
De siste sånn circa 10 år har jeg greid å mekke sammen en CT/bonusreise i C eller F til Thailand. Har vært vrient å finne bra routing på ønsket tidspunkt de siste årene, og etter den katastrofale overgangen til Sky Team har det blitt enda værre. Men var heldig med agent ruletten og fikk en hjelpsom svensk flicka på tråden. Det viste seg ganske raskt at det ikke var mulig å finne noe til Thailand, så jeg ba henne utvide søket til Malaysia, Singapore, Vietnam, Filippinene og Indonesia. Etter å ha vært innom bl.a Saudia Airlines landet vi på en tur med Vietnam Airlines etter en god time på telefonen. VN vil jo ha dobbelt så mange mange poeng for en bonusreise, men så lenge man har en CT blir det ganske akseptabelt likevel. Utreise ble OSL-AMS og AMS-MUC med KLM. Deretter Videre med Vietnam Airlines til Hanoi. Et ganske greit alternativ da endelig destinasjon er hytta vår i Chiang Mai. Hjemreisen får vi komme tilbake til…

IMG_2957.webp

Gleder meg til å lese… men over en time i telefon i 2026? Kjenner jeg er veldig happy uten status og kun et kredittkort som skal tastes inn for å få flybillettene jeg ønsker.
:cool:

Første leg på turen var med KLM grytidlig om morgenen lørdag 7. mars. Med avgang 6:30 og vinterens togkaos friskt i minne, var jeg lite lysten på å stå igjen på perrongen på Oslo S i 4-5 tida om morgenen. Så det ble booket rom på Radisson Blu OSL, delvis betalt med poeng så betalte en tusenlapp. Tog Flytoget opp fredag kveld og fikk et fint premium rom. Hadde ikke spist siden lunsj, så det ble en dyr burger og en svindyr øl på 26 North. Det er jo direkte griskt og uforskamma og kreve over 150,- spenn for en pils. En engelskmann som var innom på jobben uka før var av samme oppfatning. Welcome to Norway!

Etter en kort, men god natts søvn var det å rusle bort til Skyteam Elite Plus innsjekk og levere bagasjen. Allerede da hadde jeg en snikende følelse av at det kanskje ville ta noen dager før jeg så bagasjen igjen. Transfer på AMS var bare på én time. Dagens KL1196 var med en splitter ny A321neo. PH-AXP ble levert 26. februar i år og hadde første flight 2. mars, så flyet hadde vært i trafikk en knapp uke.

IMG_2903.webp
En liten titt inn vinduet til kapteinen

Da klokken nærmet seg 6:30 og det var «boarding completed», kom kæptn på lufta og kunne opplyse om at slot tid var justert med 45 minutter siden det var noe tåkedotter på Schiphol. Men trøsten var foreløpig at de fleste andre fly også var forsinket inn og ut av AMS. Vi kom oss av gårde da de 45 minuttene var omme. Flyet var jo selvfølgelig veldig fresht og benplassen på 2C var også godkjent. Fire rader i C og fire pax på hver rad. Men er ingen stor fan av de nye setene til KL. Grell blåfarge, og som å sitte på trebenker med plasttrekk. Men en og en halv time går jo bra. Blokkert midtsete er fint og om man er Flying Blu medlem er det også gratis WiFi som funker veldig bra. Koblet meg på og fikk ganske snart beskjed i appen om at AMS-MUC «dessverre» var 25 min forsinket pga sent innkommet crew. Good news!

Både andre og jeg har rapportert om maten som serveres i C intra Europa, og det er fortsatt ymse greier. Her fikk vi servert en j*vla merkelig frokostboks. Den inneholdt rundstykke, croissant, to knekkebrød, en diger brownie med «innstøpt» stroopwafel, og ved siden av boksen kom det en varm kanelbolle. Og hva så med pålegg? Ingenting😁 Eller vent, det fulgte med en bitte liten boks med syltetøy. Og en yoghurt da. Og spisebestikket? I bambus… Ville når som helst ha byttet ut alt dette med en av de utmerkede sandwichene de serverer bak gardina. Men pluss for staselig kaffekopp i keramikk med klassisk hollandsk mønster.
IMG_2906.webp
Brød for en hel familie

TBC

Enig…der var det vel egentlig bare kaffekoppen som fristet…sa han som sitter og drikker morgenkaffen av et kaffekrus fra Lufthansa;-)

Back