Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

JoeW

ScanFlyer Rusty
Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Fra http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=551927

Nå kan du risikere å bli intimkontrollert på Gardermoen med et smil - og du får sjokolade etterpå!
I korthet går etterkontrollen ut på at portalene i sikkerhetskontrollen tilfeldig velger ut et visst antall reisende som skal etterkontrolleres. Denne nøyere sjekken som har pågått i seks dager vil i stor grad dreie seg om å finne ut om du har gjemt noe i armhuler, rundt bryster og i skrittet.

Mulig "smilekampanjen" har pågått i seks dager, men det er ikke slik jeg forstår artikkelen!

Re: Om sikkerhetskontrollen på OSL - sjarmoffensiv

Hei du der, kan "Onkel" få lov til å ta litt på deg, så skar'ru få en sjokolade

.....da jeg var liten lærte jeg at man skulle si nei til menn som tilbydde godteri mot diverse tjenester:sarc

Last edited:

Vel, igår ettermiddag sto damen med sjokoladebollen ved inngangen til sikkerhetskontrollen.Det så ikke ut til å hjelpe på folks utålmodighet til å komme seg igjennom.
Køen var rimelig lang kl 16.00 og heldigvis ble jeg omdirigert til slusen for ansatte sammen med øvrige som sto langt ut i hallen.
Takk og pris for at det var en vaktsjef som brukte hue for en gangs skyld og sørget for at jeg rakk flyet tilbake over fjellet sammen med mange andre.
En annen sak var at etter ombordstigning på SK4039 og LN-BUG så ble vi stående ved gate i 40minutter på grunn av strømbrudd ved kontrollsentralen på Sola.
Har de ikke contingencies med reserve aggregat inne i bunkeren?
Hva skal de da med en ABC bunker hvis de ikke kan operere uavhengig?

.....da jeg var liten lærte jeg at man skulle si nei til menn som tilbydde godteri mot diverse tjenester:sarc

Ta en slik med sikkerhetskontrolløren neste gang du går gjennom security på OSL :lol: Kunne vært gøy å sett hvilken reaksjon du hadde fått tilbake^_^

Men du verden - det har skjedd en merkbar endring til det mer positive i holdningen til de som jobber i sikkerhetskontrollen...

Ja, jeg synes det stort sett er bra jeg, men ble overhøvlet noe voldsomt for å ha glemt vannflasken i vesken engang(til tross for at jeg opplyste "selvsagt, du må bare ta den"), men da reagerte også supervisoren til aktuelle vekter...

Betyr dette at ansatte også kan bli sjekket på denne måten? Nå har det gått for langt... Jeg ser det for meg: Jeg skal på jobb, nekter å bli intimsjekket, det blir bråk, jeg sier opp jobben...

Og du får NULL støtte, sidan du på same måte som alle andre må igjennom same sjekken dersom du skal inn på "andre sida" av sikkerheitskontrollen. God tur på NAV.

Betyr dette at ansatte også kan bli sjekket på denne måten? Nå har det gått for langt... Jeg ser det for meg: Jeg skal på jobb, nekter å bli intimsjekket, det blir bråk, jeg sier opp jobben...

Eller gjør som meg. Jeg sier at da gidder jeg ikke gå gjennom kontrollen, snur og går. Jeg er ikke interessert i å bli intimsjekket av en av samme kjønn!

Når det passer meg går jeg gjennom en annen kontrollpost.

Har denne sikkerhets propagandaen klart å hjernevaske folk allerede? Hadde sett for meg store protester.. men nei, det er sjokoladen som får oppmerksomhet. Verden er gal. Splitter pine gal.

Annet en den sjokoladen er det vel strengt tatt "intet nytt under solen". Og at de nå også fokuserer på at sikkerhetskontrollørene skal være høflige er det vel ingenting galt i?

Så hvorfor skal jeg prottestere på mer høflighet i sikkerhetskontrollen? Ønsker jeg virkerlig å bli kontrollert av en grinebiter?

Da burde det vel være mulighet for de reisende for også ta sjansen på å spørre en fin kvinnelig sikkerhetsvakt om hun kan ta av seg klærene. Selvfølgelig med lovnad om godis........

Fra spøk til alvor, jeg hadde brydd meg nada. Det er neppe noe de synes er så moro å gjennomføre. Derav helt sikkert tiltaket det nå informeres om!

Eller gjør som meg. Jeg sier at da gidder jeg ikke gå gjennom kontrollen, snur og går. Jeg er ikke interessert i å bli intimsjekket av en av samme kjønn!

Når det passer meg går jeg gjennom en annen kontrollpost.

Og dersom du har ei oppgåve på andre sida av sikkerheitskontrollen? Så let du framleis vere å gå gjennom?? Sjølv om arbeidsgivaren din krev at du skal vere på andre sida, og at du skal gjennomgå samme kontrollen som alle andre tilsette på OSL må? GOd tur på NAV, trekk kølapp, du hamnar nok rett bak Chye...

Last edited:

Jeg husker jo fra min "tid" på OSL at det var en kampanje hvor man fikk skrapelodd samtidig med at man ble plukket ut til etterkontroll(i ansatte slusen). Visstnok en som vant 100 000,-.

Jeg er ikke interessert i å bli intimsjekket av en av samme kjønn!

Da bør du la være å reise til USA. Du kommer ikke hjem igjen ..... :lol:

Her sjekkes man av en person av samme kjønn. Null unntak.

Da burde det vel være mulighet for de reisende for også ta sjansen på å spørre en fin kvinnelig sikkerhetsvakt om hun kan ta av seg klærene. Selvfølgelig med lovnad om godis........

*Tropper opp i sikkerhetskontrollen med en stoooor pose M&M fra tax-free'n* :colgate:

Hehe - Lystige Laura går nok i garderoben til motsatt kjønn også når "hun" er i svømmehallen eller på treningsstudioet...

Galskapen tar ingen ende! Du blir tatt i skrittet for å komme inn i en flyterminal, men kan ta med deg en trillebår med dynamitt inn på flytoget og suse i noen hundre km/t med ti ganger så mange "pax". Hvor har de siste terrorhandlingene i europa skjedd - på fly eller tog/undergrunn...?

At samfunnet finner seg i dette er helt utrolig - skulle tro det er de store sikkerhets selskapene som styrer både USA og EU, med Norge som en logrende underdog - beklageligvis avhengig av å følge EUs regler... Herregud!

For de som ikke forsto poenget mitt (trodde det var opplagt..) så var det om selve intimsjekken av skritt.. Jeg lar meg kontrollere hele tiden, ta av sko og støvler, løft opp beina, selv om du har tynne gjennomsiktige strømebukser på deg skal de absolutt dra den greia under beina dine, tilfelle du har barberblader der.. De drar den metall dingsen langs kroppen også, GREIT NOK jeg finner meg i det, men nå får det være nok. Hvordan skal de sjekke skrittet mitt når jeg har på meg uniformskjørt da?

Dere faller jo rett i fella, "At de nå også fokuserer på at sikkerhetskontrollørene skal være høflige er det vel ingenting galt i?" Et klassisk PR stunt, vri fokuset til noe positivt samtidig som man informerer om noe som kunne skapt store protester. Men nei, vi faller i fella og aksepterer alt.

Jeg sier ikke at JEG skal slippe unna og alle andre skal gå igjennom. Jeg sier at jeg mener det har gått for langt, og ingen av oss burde bli utsatt for dette.

Galskapen tar ingen ende! Du blir tatt i skrittet for å komme inn i en flyterminal, men kan ta med deg en trillebår med dynamitt inn på flytoget og suse i noen hundre km/t med ti ganger så mange "pax". Hvor har de siste terrorhandlingene i europa skjedd - på fly eller tog/undergrunn...?

At samfunnet finner seg i dette er helt utrolig - skulle tro det er de store sikkerhets selskapene som styrer både USA og EU, med Norge som en logrende underdog - beklageligvis avhengig av å følge EUs regler... Herregud!

100% enig med deg, Kaptein. Jeg lurer også på om dette hysteriet egentlig er en sysselsettings kampanje for å få folk i jobb? Kan noen forklare meg hvorfor det står 4 (noen ganger fler) sikkerhetsfolk i ansatt slusa? 1 ser på skjermen, en står i selve slusa, 2 andre slafser tyggis og glaner? Kan vi få like stort fokus på "Sikkerhet" i lufta også please, Jeg vil gjerne ha med meg så mange crew at halvparten av oss kan gjøre nada på busy flights, DET ER JO SIKKERHET DET ER SNAKK OM!

Back