Om lange flyruter (SQ legger ned sin)

Sist de fløy denne ruten hadde flighten fra New York til Singapore track over Norge. Altså fra Vest mot Øst. Så den ofte over Geilo/Dagali på sin ferd fra NY til Singapore. Kan vi forvente dette tracket også nå ?
Kunne tenke meg å ta denne turen. Har tidligere fløyet verdens raskeste passasjerfly (Concorde) og verdens største (A380). Og hvorfor ikke også verdens lengste rute. (Kanskje senere å finne verdens korteste rute).cheers:

Kan se ut som den går østover nå

FR24 blog:

Instead of the Great circle route that would take SQ22 over the pole, tonight’s flight is following a NOPAC route to take advantage of strong tailwinds. Thanks to those winds, the flight time is expected to be shortened to just over 17 hours. Follow the flight live at https://www.flightradar24.com/SIA22/1e2d2efc

43706336_1967942809911799_3840143784205615104_o.jpg

Så den ofte over Geilo/Dagali på sin ferd fra NY til Singapore. Kan vi forvente dette tracket også nå?

Har tidligere fløyet verdens raskeste passasjerfly (Concorde)

Som MOW refererer til, de ser an vær og vind. Dog er det sannsynlig at de følger samme rute som for fem år siden, dvs. at de flyr over Sør-Norge på tur østover.

Når det gjelder verdens raskeste passasjerfly må jeg dessverre skuffe deg, det var TU-144. Vi skal ikke gå inn i en debatt om TU-144 vs Concorde i denne tråden, men den var litt større og fløy litt fortere.

FR24 blog:Instead of the Great circle route that would take SQ22 over the pole, tonight’s flight is following a NOPAC route to take advantage of strong tailwinds.

Ser ut til at den følger flight plan route, ligger litt sydøst av Taiwan i FL360 klokken 1938 UTC.

Som MOW refererer til, de ser an vær og vind. Dog er det sannsynlig at de følger samme rute som for fem år siden, dvs. at de flyr over Sør-Norge på tur østover.

Når det gjelder verdens raskeste passasjerfly må jeg dessverre skuffe deg, det var TU-144. Vi skal ikke gå inn i en debatt om TU-144 vs Concorde i denne tråden, men den var litt større og fløy litt fortere.

Rakk Tu144 å fly komersiellt ?

Sist de fløy denne ruten hadde flighten fra New York til Singapore track over Norge. Altså fra Vest mot Øst. Så den ofte over Geilo/Dagali på sin ferd fra NY til Singapore. Kan vi forvente dette tracket også nå ?
Kunne tenke meg å ta denne turen. Har tidligere fløyet verdens raskeste passasjerfly (Concorde) og verdens største (A380). Og hvorfor ikke også verdens lengste rute. (Kanskje senere å finne verdens korteste rute).cheers:

Hei. Ser du har fått noen svar allerede i forhold til ruten. :) Jeg husker også at de rett som det var over fløy over Norge på tur hjem, og håper på det nå også- er dog ingen ekspert, og mye spiller jo inn i forhold til hvor turen går( vær og vind etc.. ). Ser dog helst at den kommer over Trøndelag jeg da. ;)

Litt på siden: Personlig har jeg ikke flydd Concorden( fikk aldri den gleden ). A380en har jeg ei heller fått prøvd enda, men den står høyt oppe på ønskelista. Men, det får dog være noe for en annen tråd- slik at vi ikke sporer av denne trådens tema for mye. :)

Last edited:
Rakk Tu144 å fly komersiellt ?

Jada, de fløy mellom Moskva og Alma Ata mellom 1. november 1977 og 1. juni 1978. Rute SU499 gikk fra Moskva 0830 og retur fra Alma Ata med SU500 klokken 1530. Flytiden var på ca to timer og prisen 68 rubler.

Men nå tilbake til SQ22!

Richard Quest ble vist i setet under take off på CNN like før kl 0900. Han har visst live updates på nettet... Og kanskje fra EWR når han lander ?

Nå har den ca 1t igjen til landing. Dagens SQ22 står som kansellert på fr24. Stemmer det? Skal den gå daglig?

jeg skjønte ikke helt... hvorfor blogger han dette:

Q: Arya asks: Any complaints so far?

A: Arya, this is Singapore airlines -- they work harder than just about any other airline to perfect the experience.

The flight has run incredibly smoothly. Food and drink available throughout. The bed - well I still find it a bit strange sleeping on an angle -- but Singapore has had that arrangement for years with their business beds

De har vel flate seter på denne doningen? (Og selv de eldste 772 i dag)?

Last edited:
Da var den vel fremme på EWR, med en total flytid på 17 timer og 25 minutter. Bare å gratulere SQ med vel gjennomført flight. :)

Hvor lang er denne Richard Q ? Sengen der er 198cm lang, så de aller fleste kan ligge strekk ut. På bildet hans ser han ut til å ligge med overkroppen opp langs seteryggen....

Back