Om gratis internett på OSL - problematisk SMS-autentisering (splittet)

Status
Not open for further replies.
Re: Flughafen München med gratis WLAN

Man kan også håpe at OSL følger etter.
Det er jo bare å be om en ny time og med det ny SMS med passord på nytt på norske flyplasser. Jeg antar at det er relatert til at de ønsker at ansatte og lignende ved flyplassen skal bruke andre nettverk, noe som forsåvidt er greit nok.

Det er jo bare å be om en ny time og med det ny SMS med passord på nytt på norske flyplasser. Jeg antar at det er relatert til at de ønsker at ansatte og lignende ved flyplassen skal bruke andre nettverk, noe som forsåvidt er greit nok.
Det er 3 problemer med det:
1) For reisende fra utlandet kan mottak av SMS fra Norge via hjemlandet tilbake til Norge bli dyrt eller ikke virke i det hele tatt.
2) Løsningen med SMS er kronglete og de siste gangene jeg har prøvd den har den ikke fungert i det hele tatt.
3) Man er begrenset til ett device.

Selv på Flytoget får de dette til.

Ingen blir sittende på Flytoget til evig tid, men de kan tenkes at aktører på f.eks OSL ville utnytted "evig internet(utrykk fra Kids'a) om fri tilgang uten beohov for re-auth.

Så man har altså laget det kronglete systemet for å hindre selskaper som opererer på OSL å bruke gratis internett? Det finnes langt bedre måter å løse det på og det er løst på en rekke andre flyplasser.

Løst ved å ? , hvordan skiller du kunder og operatører . Altså operatører som snylter på ditt nett som er tiltenkt kunder med et begrenset behov for tilgang på internet, om det er 5 minutter eller 5 timer , alikevel ikke mange døgn ?
En stabil SMS authetifisering er vel ikke det store problemet om man får f.eks 2 timer av gangen ?

Løst ved å ? , hvordan skiller du kunder og operatører . Altså operatører som snylter på ditt nett som er tiltenkt kunder med et begrenset behov for tilgang på internet, om det er 5 minutter eller 5 timer , alikevel ikke mange døgn ?
Man kan for eksempel inkludere wlan i leien, dette har de som sagt løst på en rekke andre flyplasser.

En stabil SMS authetifisering er vel ikke det store problemet om man får f.eks 2 timer av gangen ?
Jo, se mine punkter ovenfor. Og min erfaring er at løsningen på OSL ikke er stabil.

Om man har det i leien, egen SSID osv så er det jo en annen tjeneste vi snakker om...

Om SMS tjenesten ikke er stabil så må det fixes, er da på både SMS og Callback tjenester som er veldig stabile med svært mange tusen brukere på . Så det er mulig

Det er 3 problemer med det:
1) For reisende fra utlandet kan mottak av SMS fra Norge via hjemlandet tilbake til Norge bli dyrt eller ikke virke i det hele tatt.
2) Løsningen med SMS er kronglete og de siste gangene jeg har prøvd den har den ikke fungert i det hele tatt.
3) Man er begrenset til ett device.

Selv på Flytoget får de dette til.

1. Man betaler aldri for å motta SMSer.
2. Jeg reiser en god del via OSL og har ALDRI hatt trøbbel, hverken med mitt norske eller med mine utenlandske nr.
3. Ja og nei. Bare be om å få en kode tilsendt til mobiltelefonnummeret på enhet nr. 2, det er ingen begrensninger pr. mobilnummer i praksis.

1. Man betaler aldri for å motta SMSer.
2. Jeg reiser en god del via OSL og har ALDRI hatt trøbbel, hverken med mitt norske eller med mine utenlandske nr.
3. Ja og nei. Bare be om å få en kode tilsendt til mobiltelefonnummeret på enhet nr. 2, det er ingen begrensninger pr. mobilnummer i praksis.
1. Er klar over at ikke alle vet det, men man betaler vanligvis for å motta samtaler og SMS om man er utenfor det landet man har mobilnummer i. Om noen ringer ditt norske nummer og du er i USA betaler altså den som ringer lokal takst i Norge mens du betaler takst til utlandet. Med Telenor betaler man riktignok ikke for mottak av SMS i utlandet, men det er ikke normen hos operatører i Norge og utland. https://netcom.no/privat/priser/i-utland
2. Da har du vært heldig.
3. Mener jeg har prøvd dette, men jeg skal sjekke igjen neste gang jeg er der. Jeg prøvde muligens samme kode på flere devicer. De gir i alle fall ikke noen info om dette.

2. Da har du vært heldig.
Sikkert vært på OSL en 100 ganger, og jeg har aldri erfart nettproblemer. Sikkert vært superduper-heldig da, eller kanskje du overdriver litt?

3. Mener jeg har prøvd dette, men jeg skal sjekke igjen neste gang jeg er der. Jeg prøvde muligens samme kode på flere devicer. De gir i alle fall ikke noen info om dette.
Du vet at det er snakk om både brukernavn og passord (sistnevnte mottar du over SMS). Du kan naturligvis ikke bruke samme passord på andre brukere, eller en bruker på flere enheter. Ønsker du å ha nett på både PC, nettbrett og mobil så behøver du tre brukere.

Re: Om gratis internett på OSL - problematisk SMS-autentisering (splittet)

Vanskelig å se for mange hvor en skal trykke for å få gratis internet. Dårlig startside!

Du kan naturligvis ikke bruke samme passord på andre brukere, eller en bruker på flere enheter. Ønsker du å ha nett på både PC, nettbrett og mobil så behøver du tre brukere.
Jeg er vant til på andre wlan å bruke samme brukernavn/passord på flere enheter så helt naturlig er det ikke som du sier.

Vanskelig å se for mange hvor en skal trykke for å få gratis internet. Dårlig startside!
Når startsiden for "gratis internet" har logoer for kredittkort og linker for å bruke disse for nettaksess så skjønner man at det ikke er lagt opp til at folk skal klare seg med det som er gratis.

Tips til dere som er studenter eller ansatte ved universiteter og høyskoler: Det er Eduroam-nettverk på alle Avinor-flyplassene! Og det funker kjempegodt :-)

I Sverige er det også Eduroam både på flyplasser og jernbanestasjoner.

Jeg er vant til på andre wlan å bruke samme brukernavn/passord på flere enheter så helt naturlig er det ikke som du sier.
Utrolig synt at OSL ikke har lagt opp til et system som baserer seg på dine vaner, da. :cry:

Tips til dere som er studenter eller ansatte ved universiteter og høyskoler: Det er Eduroam-nettverk på alle Avinor-flyplassene! Og det funker kjempegodt :-)

I Sverige er det også Eduroam både på flyplasser og jernbanestasjoner.
Er det på alle? Jeg har brukt det på OSL en del tidligere, men kan ikke huske å ha sett det på noen andre flyplasser?

Last edited:

Utrolig synt at OSL ikke har lagt opp til et system som baserer seg på dine vaner, da. :cry:
Jeg svarte på din feilaktige påstand om at man med wlan trenger et brukernavn per device:
Du kan naturligvis ikke bruke samme passord på andre brukere, eller en bruker på flere enheter.

Selv foretrekker jeg å ikke ha noe brukernavn i det hele tatt når jeg kobler meg opp på offentlige wlan. Mange flyplasser klare seg med en kort tekst om at man ikke skal gjøre noe ulovelig og så en knapp for å koble seg på nettet. Hvorfor klarer ikke OSL det samme?

At man ser bilder av kredittkort og skjema for å bruke dette på siden for "gratis internett" er jo en tydelig indikasjon på hvorfor.

Jeg svarte på din feilaktige påstand om at man med wlan trenger et brukernavn per device
Jeg siktet til simultanbruk (som ble diskutert), hvor påstanden ikke er feilaktig.
Selv foretrekker jeg å ikke ha noe brukernavn i det hele tatt når jeg kobler meg opp på offentlige wlan. Mange flyplasser klare seg med en kort tekst om at man ikke skal gjøre noe ulovelig og så en knapp for å koble seg på nettet. Hvorfor klarer ikke OSL det samme?
Du kan foretrekke så mye du bare ønsker, men med tanke på antall ansatte på OSL forstår jeg godt at de har en løsning som gjør det mindre praktisk for disse å bruke nettet, uten at det på bekostning av de tilsiktede brukerne i noe særlig høy grad.

Status
Not open for further replies.
Back