Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Hva gjør du da når det er fullt på rampen …? Skal du ha 25 fly ned, må du få dem avgårde også.
Det kan nok skje, men ta ned de som har vært lengst i lufta og trenger toll. De kan jo parkere på taxi veier eller andre rullebanen om det skjer til gate er åpen.
Mitt poeng er at du ikke stenger fullstendig helt unødvendig og at Thai eller Emirates må lande utenfor landet og gå ut på tid. Det er et større logistisk problem enn og ha nok ploger.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Det kan nok skje, men ta ned de som har vært lengst i lufta og trenger toll. De kan jo parkere på taxi veier eller andre rullebanen om det skjer til gate er åpen.
Mitt poeng er at du ikke stenger fullstendig helt unødvendig og at Thai eller Emirates må lande utenfor landet og gå ut på tid. Det er et større logistisk problem enn og ha nok ploger.

Som man så med Qatar, så har de gjerne nok fuel til å ligge sirkle en god stund, mens de ventet på flyplassen skulle åpne.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Som man så med Qatar, så har de gjerne nok fuel til å ligge sirkle en god stund, mens de ventet på flyplassen skulle åpne.

Har jo stort sett det. Man planlegger for brøyting men ikke for manglende ploger grunnet penge sparing. I verdens snøhule.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Det er flere flyplasser som er godt rigget for dårlig vær, og selv de beste av de beste må gi tapt i blant ....

https://theloadstar.com/freighters-diverted-as-anchorage-airport-faces-huge-snowfall/

On Sunday, more than 30 cargo flights were diverted, according to Anchorage airport. The vast majority went to Fairbanks, but others went to airports including Narita (Tokyo), Taipei, Portland, Seattle, Vancouver and Los Angeles.

Nine 747Fs and two 777Fs are “stuck” at Fairbanks.

An FAA NOTAM yesterday warned pilots that the airport was closed to aircraft with a wingspan of more than 210ft – essentially widebodies – with the exception of flights operated by FedEx, UPS and Amazon.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Ser at SAS kansellerer langt flere flyvinger vestpå enn DY nå under uværet Ingunn.
Hva skyldes dette tro? Andre flytyper eller føre-var-prinsippet?
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Ser at SAS kansellerer langt flere flyvinger vestpå enn DY nå under uværet Ingunn.
Hva skyldes dette tro? Andre flytyper eller føre-var-prinsippet?

Det samme så vi på mandag. Var flere maskiner fra DY enn SK som kom ned nordpå. Var også flere maskiner fra SK som ikke tok av mandag morgen etter nattstopp mener jeg å huske, men DY kom seg av gårde.

Ble det for mye vær for neo kanskje?
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Det samme så vi på mandag. Var flere maskiner fra DY enn SK som kom ned nordpå. Var også flere maskiner fra SK som ikke tok av mandag morgen etter nattstopp mener jeg å huske, men DY kom seg av gårde.

Ble det for mye vær for neo kanskje?


For noen uker siden var det motsatt [emoji6]

737 har vel litt høyere vindgrenser? Mens NEO kan lande på litt glattere baner.
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

Ser ikke mye på Cat3, poenget er at det ikke er vits i og brøyte seg i hjel for og få 25 fly til Bergen. Men derfra til og stenge slik at de som er i lufta ikke kan komme seg ned, bør være langt.

Kan man kjøre LVP og CATIII når man brøyter? På Sola kan vi ikke ha LVP når man brøyter. Mulig dette er forskjellig fra flyplass til flyplass?
 
Re: Om håndtering av vintervær på flyplasser etc (splittet)

For noen uker siden var det motsatt [emoji6]

737 har vel litt høyere vindgrenser? Mens NEO kan lande på litt glattere baner.

A320 har høyere crosswind-limits enn 737. A320 har 38kt crosswind limit på dry/wet, NEO 35kt på take off.
 
Back
Top