Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Ruten brukes nok i all hovedsak av folk som skal videre nordover.

Joda, det er nok hovedgruppen av de reisende. Mulig det går noe syketransport også.

Kan disse rutene også være interessante for leisure-markedet i Troms og Nordland som så kan bruke SVG som en hub for å komme seg på tur ?
Eller blir billettprisene for stive tro ?

Nei, det er nok et forsvinnende lite marked.

1. Utvalget av videreforbindelser på OSL er mye større. MYE større. Noen av "oljerutene" i Nord-Storbritannia er det sikkert enkelte som vil fly til, men dit kommer man seg jo stort sett via BGO, dersom samme destinasjon ikke nås fra OSL (og da gjerne med samme flyselskap, Widerøe).

2. BMI regional skal ikke starte andre ruter fra SVG. Blir dermed å bytte flyselskap på Sola. Interlining blir vel mulig, men det blir mest sannsynlig både dyrt og vanskelig tilgjengelig.

3. Det er alltids noen som flyr uten sammenhengende billetter. Sett bort i fra at selskapene neppe kjemper alt for hardt om disse, de betaler jo sjeldent all verdens, så er nok prisen TOS/EVE-SVG alt for høy til å kunne kjempe med OSL (og LGW).

Men en og annen slenger kan det vel bli.

Hadde ikke fått med meg at det var FOT. Det er uansett tidvis billigere å ta fly på et av strekkene TOS/EVE enn hurtigbåten som koster 600kr én vei. I tillegg vil du heller sitte oppi lufta enn i en av de nye jollene viss været er dårlig, så basert på hva jeg hører er jeg helt sikker på at flere tar fly på enkeltstrekket enn før da båtene var billigere, bedre og raskere...

Foreløpig ingenting om rutetider, rute og frekvens på BMI sine sider, selv om de bekrefter EVE og TOS fra SVG

http://www.bmiregional.com/en/botto...ting-stavanger-with-harstad-and-tromso-norway
bmi regional will launch the first scheduled services connecting Stavanger with Harstad and Tromsø in northern Norway in January 2014. These services will be the first direct air link between the two fastest growing regions in Norway, and are important hubs for the Norwegian oil and gas industry.

WF kan nok ta en del av paxen som skal SVG-TOS fra BMI grunnet EB-poeng hvis man skal tro på teoriene at folk velger selskap basert på poengopptjening.

Nå har jeg ikke sett hvor lange reisetid hverken BMI eller WF vil operere med, men det er neppe snakk om store forskjeller på SVG-TOS når begge skal mellomlande. BMI bør klare mellomlandingen på EVE på minimalt av tid da de enten bare skal kaste av folk, eller bare ta ombord folk (grunnet FOT).

Re: Re: Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

WF kan nok ta en del av paxen som skal SVG-TOS fra BMI grunnet EB-poeng hvis man skal tro på teoriene at folk velger selskap basert på poengopptjening.

Nå har jeg ikke sett hvor lange reisetid hverken BMI eller WF vil operere med, men det er neppe snakk om store forskjeller på SVG-TOS når begge skal mellomlande. BMI bør klare mellomlandingen på EVE på minimalt av tid da de enten bare skal kaste av folk, eller bare ta ombord folk (grunnet FOT).

Da forutsetter du at de går noenlunde vinge mot vinge. Det kommer de ikke til å gjøre om ikke WF endrer rutetider. Slik de flyr i dag er det ikke akkurat forretningspaxvennlig.

EMB har forøvrig blokktid på 1:50 svg-eve. På kortlegget har de lite å hente i forhold til prop.

120-130 seter blir nok for mye ... det er nok det man har innsett og sett etter alternativer. Hadde det vært penger å tjene hadde SAS/DY vært der forlengst.
For ikke å glemme at SAS/DY i stor grad ville flytte "egne passasjerer" fra Stavanger/Bergen-Oslo-Evenes til en direkterute, som i og for seg bare ville bety at eksisterende passasjergrunnlag ville blitt flyttet fra 2 flyginger, til 3 flyginger..

En (ny) konkurrent vil kunne spise av de eksisterende, og bygge sitt eget grunnlag opp fra 0 passasjerer og 0 flyginger..

bmi Regional from 23JAN14 begins Domestic Norway operation, offering Stavanger – Harstad/Narvik Evenes – Tromso service, with 5 weekly flights. Embraer ERJ145 operates this route.

BM1901 SVG0640 – 0835EVE0855 – 0925TOS ER4 123
BM1905 SVG1330 – 1525EVE1545 – 1615TOS ER4 45

BM1902 TOS1000 – 1030EVE1055 – 1250SVG ER4 123
BM1906 TOS1645 – 1715EVE1740 – 1935SVG ER4 45

bmi Regional currently does not have local traffic rights on Harstad/Narvik Evenes – Tromso sector.
http://airlineroute.net/2013/10/09/bm-evetos-jan14/

Må si jeg er overrasket over hvordan de legger dette opp. Ingen mulighet for daglig rundtur?! Rutetidene hadde jo vært ok om alt ble fløyet daglig, eller at de fløy opp morgen og ned ettermiddag. Dette blir verken fugl eller fisk.

Utfordringen med sånne øvelser er at de regner med at "if you build it they will come" at alle passasjerene vil velge direkteruten. Det skjer ikke. En slik marginal direkterute vil kunne flys max en gang hver vei, mens connections kan gjøres hele dagen. De to timene som "tapes" ved transfer er et mindre tap enn å måtte vente 4-5 timer på den ene direkteflighten

bmi Regional currently does not have local traffic rights on Harstad/Narvik Evenes – Tromso sector.

Trodde dette var fritt fram innen EU+EFTA? Eller er EVE-TOS en anbudsstrekning?

Utfordringen med sånne øvelser er at de regner med at "if you build it they will come" at alle passasjerene vil velge direkteruten. Det skjer ikke. En slik marginal direkterute vil kunne flys max en gang hver vei, mens connections kan gjøres hele dagen. De to timene som "tapes" ved transfer er et mindre tap enn å måtte vente 4-5 timer på den ene direkteflighten

Nå tror jeg du overdriver rutetilbudet, for Evenes i alle fall. ;) SAS, som i all hovedsak har mye av paxen her, har bare 3 daglige. Men jeg er enig i at de er for puslete i sitt forsøk.

BMI har en kjempesjanse til å kapre et lukrativt oljemarked, men med de rutetidene vil det neppe funke. Businessreisende oljefolk trenger først og fremst en rute fra nord og sørover om morgenen, med retur om ettermiddag/kveld. Jeg har vært en av dem i tre år fra EVE... Den bør gå hver dag, men i det minste gi mulighet for hele arbeidsdager. Og det ville vært bedre med to separate ruter TOS-BGO-SVG og EVE-BGO-SVG. Jeg tror det er en tabbe å droppe BGO. Hvis SAS setter inn en smågris eller innleid regjet i en slik rute er det gone for BMI.

Ser nå at de har lagt om rutene. Nå går det ruten om morgenen hver ukedag i stedet for ettermiddag torsdag og fredag.

Artikkel fra E24 om oppstarten:

Torsdag starter BMI Regional sine flyvninger mellom Stavanger og Tromsø og Harstad/Narvik. Dermed er de nye «oljerutene» i gang for fullt.

Etter initiativ fra Hammerfest gikk Stavanger-regionen og de nordnorske kommunene med størst konsentrasjon av olje- og gassindustri, Tromsø, Harstad, Hammerfest, Sandnessjøen og Brønnøysund, sammen i et felles prosjekt.

De engasjerte selskapet Tellefsen Consulting for å beregne trafikkpotensialet på systematisk vis, og kartla reisebehovet i 800 bedrifter.

http://e24.no/energi/naa-er-oljerutene-i-drift/22729806

Et flott initiativ og prosjekt som har gitt resultater. Dette må vel gi mersmak for Avinor og kanskje til og med OSL;)

Oljeruta legges ned

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/stavanger/Oljeruta-legges-ned-3412501.html#.U2kcE35jrNA

Siste flyvning av den omtalte flyruten vil lande fredag 9. mai. Nina Handegaard, forretningsutvikler i BMI Regional, bekrefter rutenedleggelsen ovenfor Aftenbladet.

- Det kan jeg bekrefte. Vi har fulgt nøye med på denne flyvningen, og blant annet hatt møter med Avinor. Det er hovedkontoret vårt i Storbritannia som nå har bestemt seg for å legge ned ruten, sier Handegaard, og sier beslutningen mest sannsynlig ble tatt i forrige uke.

Flyruten fra Stavanger lufthavn Sola til Harstad/Narvik lufthavn hadde sin jomfrutur i starten av 2014, etter at rapporten Fly Arctic viste stor etterspørsel for ruten fra næringslivet.

For dårlig passasjergrunnlag
Selskapet har likevel slitt med å få fylt opp flysetene, blant annet grunnet konkurranse med selskaper som SAS og Norwegian. De har også måttet takle kritikk fra både næringsliv og politikere for flyruten, og har blitt kritisert for både flyfrekvens, pris og markedsføring.

En av hovedkritikkene har gått på at reisende ikke kan kommer seg til og fra Harstad eller Stavanger i løpet av samme dag . Handegaard sa allerede i april til Aftenbladet at selskapet ikke kunne fortsette flyruten om setene fortsatte å fly tomme.

- Vi har hatt for lite passasjergrunnlag, og andre flyselskaper har kommet inn med sine tilbud på ruten. Det er dumt, men slik er det, sier hun.

Back