Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Det finnes ikke CAT II i Tromsø. Enten hadde de flaks, eller så ga de f... Uansett som du sier, kun de som fløy som vet.


Aha, enten flaks eller juks.
Stryk det som ikke passer.
Lurer på hva METAR var da? Noen som har tidspunkt for denne tåkelandingen?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Synes det skjer med jevne mellomrom at de er heldige med været når andre går rundt, sikkert bare tilfeldig.....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Har flere ganger opplevd at noen lander mens andre går forbi, med få minutters mellomrom - også inenfor samme selskap. Er det helt på grensen, så kan det være greit det ene minuttet, og ikke greit neste minutt. Det kan vel dere som flyr si mer om.'
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Har flere ganger opplevd at noen lander mens andre går forbi, med få minutters mellomrom - også inenfor samme selskap. Er det helt på grensen, så kan det være greit det ene minuttet, og ikke greit neste minutt. Det kan vel dere som flyr si mer om.'

Joda, stemmer det, vinduet kan åpne og lukke seg kjapt.
Vanskelig å si at noen jukset hvis det da ikke var helt 0/0.
At et fly går ned på minimum med mye varmluft og propell turbulens
Kan kanskje lage en hull i tåka stort nok til at neste fly kan lande i.
På CDG hadde dem en gammeø jet motor som lå og ulte ved rullebanen når det var tåke for å hjelpe på sikten.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Eierne fortsetter å tilføre selskapet ny kapital.Pr.21.09 står nå selskapet oppført med 69 mill, opp 10 mill fra 15.08
Siden 11 Nov. 2016 har selskapet blitt tilført 30 mill i ny kapital som antagelig har gått til driften.

Ut i fra datoer og beløp fra Brønnøysundregistrene så ser det ut til at 10 mill holder 5 uker. Hver krone de taper på drift blir nok omhyggelig bokført som goodwill i god gammel svindelstil som i fjor, så balansen er imponerende, jeg lurer på hva investorer og eventuellt kreditorer kan få ut av det.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Eierne fortsetter å tilføre selskapet ny kapital.Pr.21.09 står nå selskapet oppført med 69 mill, opp 10 mill fra 15.08
Siden 11 Nov. 2016 har selskapet blitt tilført 30 mill i ny kapital som antagelig har gått til driften.

Dette sier bare noe om hvor mye selskapskapitalen er økt. Om noen har betalt overkurs i forhold til pålydende, så er selskapet tilført mer enn hva som fremkommer i kunngjøringer i Brønnøysundregisteret.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Norwegian, SAS & Widerøe har alle problemer med å lande i tykk tåke i Tromsø.
FlyViking presset seg ned, når alle andre ikke kom seg ned.

Så kan man jo spørre seg hvorvidt dette er en bra, eller dårlig ting.

(Differansen mellom Widerøe og FlyVikings landingsforsøk var ca 5-10 minutter, jeg observerte ingen endringer i tåke og/eller sikt over flyplassen. Befinner meg på flyplassen).
Det kan endre seg mye på så kort tid. Tåke har variende tykkelse, og når RVR er slik at flybevegelser tillates handler det ofte om å være heldig, altså treffe slik på timingen at man treffer i et tynt nok lag.

Den første landinga i tåkelagte Tromsø i dag var forøvrig WF806 rundt kl halv 11. Til de som driver å spekulerer på flaks.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Det kan endre seg mye på så kort tid. Tåke har variende tykkelse, og når RVR er slik at flybevegelser tillates handler det ofte om å være heldig, altså treffe slik på timingen at man treffer i et tynt nok lag.

Med et høyt antall landinger i tåke på klappsete bak meg, flere år med prat, observasjoner og interaksjoner med mennesker innen ATC, flyplassdrift og de "ute på linja som crew" - så er jeg veldig klar over alt det du sier. Det er det jeg vil kalle selvfølgeligheter, for min del.

Allikevel observerte jeg gjennom fr24 (fordi det var så tett at man ikke kunne se de som tok go around), tårnfrekvensen og min egen tilstedeværelse på ENTC i dag at alle andre tok go around mens FV landet, under samme forhold. Og som nevnt, om det er bra eller dårlig sier jeg ikke noe om. Om noen synes det er ueffent at jeg observerte det - så får de jo evt ta det opp med FV, det er ikke min feil at de gjorde det ;)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Allikevel observerte jeg gjennom fr24 (fordi det var så tett at man ikke kunne se de som tok go around), tårnfrekvensen og min egen tilstedeværelse på ENTC i dag at alle andre tok go around mens FV landet, under samme forhold. Og som nevnt, om det er bra eller dårlig sier jeg ikke noe om. Om noen synes det er ueffent at jeg observerte det - så får de jo evt ta det opp med FV, det er ikke min feil at de gjorde det ;)
Du har jo ingen forutsetning for å si at det var samme forhold. Det var jo tydeligvis ikke det.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

VF224 landet 12.03, nesten 4 timer forsinket. Mellom 12.00 og 12.20 hadde WF 3 ankomster (kl. 12.09, 12.12 og 12.19).
VF208 landet 14.49, 6 minutter før rute. Mellom 14.40 og 15.00 hadde WF 1 ankomst kl. 14.40 som landet 15.11. WF hadde også en som skulle lande 15.05 som landet 15.07.
VF235 landet 16.02, 48 minutter forsinket. I dette tidsrommet landet alle andre før rutetid.

Det er de 3 ankomstene jeg kan se har ankommet Tromsø mens det har vært kanselleringer og forsinkelser. Kilde er avinor.no/tos (og FR24 for ankomsttid til VF208). Klarer ikke å se at VF har hatt noe mer "flaks" enn de andre selskapene.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

VF224 gikk en missed approach først men kom ned på andre forsøk og landet 12.03. WF921 landet 12.09.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

VF224 landet 12.03, nesten 4 timer forsinket. Mellom 12.00 og 12.20 hadde WF 3 ankomster (kl. 12.09, 12.12 og 12.19).
VF208 landet 14.49, 6 minutter før rute. Mellom 14.40 og 15.00 hadde WF 1 ankomst kl. 14.40 som landet 15.11. WF hadde også en som skulle lande 15.05 som landet 15.07.
VF235 landet 16.02, 48 minutter forsinket. I dette tidsrommet landet alle andre før rutetid.
VF224 gikk en missed approach først men kom ned på andre forsøk og landet 12.03. WF921 landet 12.09.

Gledesdrepere.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Norwegian, SAS & Widerøe har alle problemer med å lande i tykk tåke i Tromsø.
FlyViking presset seg ned, når alle andre ikke kom seg ned.

Så kan man jo spørre seg hvorvidt dette er en bra, eller dårlig ting.

(Differansen mellom Widerøe og FlyVikings landingsforsøk var ca 5-10 minutter, jeg observerte ingen endringer i tåke og/eller sikt over flyplassen. Befinner meg på flyplassen).

Syns det her blir for dumt. Jeg er ikke noen stor tilhenger av FlyVikings virksomhet jeg heller, men det du sier her er jo helt på jordet.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

. Med et høyt antall landinger i tåke på klappsete bak meg,


Hva slags jobb, eller oppgave har du på klappsete?
Inspektør for Luftfartsverket, eller instruktør for forskjellige bolag?
Observatør fra kabin teller ikke. Har du gått gjennom all trening som flygerne må gjøre, og er du sjekket ut på samme jobb som du observerer så er det bra, da har vi respekt.
Hvis ikke..
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Det er ekstremt lite intelligent å spekulere i hvorvidt et fly har gått på akkord med reglene på denne måten.

Det er bare to mennesker som med sikkerhet kan vite og det er de to i cockpit.

Man må anta at ATC har kommunisert tilstrekkelig RVR til at flyet har kunnet starte en innflygning, når så flyet er under innflygning er det pilotenes beslutning videre.

Når flyet så kommer ned på beslutningshøyde eller punkt er det den sikten som pilotene opplever akkurat i de sekundene som gjelder. Noen sekunder før og etter kan sikten være helt forskjellig.

Etter nesten 15000 timer bak spakene i både Airbus, Boeing produkter og andre apparater har jeg opplevd de fleste varianter. F.Eks. spydige kommentarer i forskjellige kanaler om hvorfor vi ikke klarte å lande i tåka når konkurrenten fikk det til fem minutter før eller fem minutter etter.

Eller slike ubrukelige insinuasjoner som man ser her - hvordan vi kunne lande når konkurrenten ikke klarte.

Selv prøver jeg å ikke uttale meg om profesjoner jeg ikke kan noe som helst om - anbefales.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Nei, bare sier de har hart flaksen på sin side når det gjelder været ganske ofte.
Ikke noe mer konkret enn det:)

Som det så fint stod skrevet på facebook etter den deice-hendelsen; "en ekte viking tåle litt snø" ;)

---

Det er godt alle bak internettskjermene vet så mye bedre om akkurat denne situasjonen, enn jeg som satt og observerte den. Flott! Kan ikke dere dele litt om hvordan det gikk med Air Asia X også, siden det er så lett å fortelle om ting man ikke har sett? Tipper en del folk hadde satt pris på å få vite hva som skjedde med Malaysia Airlines også.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Som det så fint stod skrevet på facebook etter den deice-hendelsen; "en ekte viking tåle litt snø" ;)

---

Det er godt alle bak internettskjermene vet så mye bedre om akkurat denne situasjonen, enn jeg som satt og observerte den. Flott! Kan ikke dere dele litt om hvordan det gikk med Air Asia X også, siden det er så lett å fortelle om ting man ikke har sett? Tipper en del folk hadde satt pris på å få vite hva som skjedde med Malaysia Airlines også.



Det er helt umulig og bedømme om sikten er rett over/under minima fra bakken. Er små marginer som avgjør og fra bakken ser det "likt ut" hele tiden. Sikten i slikt vær endrer seg på kort tid
 
Back
Top