Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - statustråd

Den "positive nyheten" slippes fra et selskap i krise på en dag da de får ett av sine tre fly i lufta, og i tillegg til planlagte kanselleringer ble samtlige avganger betydelig forsinket.

Tror ikke at det er noe SYNSYKT mye verre med en kansellering for VF mot en WF-flyvning... Forøvrig skulle man nesten tro det hadde vært verre for WF, da de trolig har flere passasjerer som blir rammet. Bare et svar til krisemaksimeringen din, slikt skjer hos alle selskaper.
Men back to topic...
 
Re: FlyViking - statustråd

Tror ikke at det er noe SYNSYKT mye verre med en kansellering for VF mot en WF-flyvning... Forøvrig skulle man nesten tro det hadde vært verre for WF, da de trolig har flere passasjerer som blir rammet. Bare et svar til krisemaksimeringen din, slikt skjer hos alle selskaper.
Men back to topic...

Jeg er enig med deg i at det er trolig få som blir berørt når Flyviking kansellerer alt til/fra Alta i to uker uten forvarsel, 100% av et lite tall er lite, det er riktig.

Nei, slikt skjer ikke hos alle selskaper, og det viser at selskapet fungerer dårlig.

En tilfeldig kansellering ville jeg aldri tatt opp, dette er noe annet.
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Jeg er enig med deg i at det er trolig få som blir berørt når Flyviking kansellerer alt til/fra Alta i to uker uten forvarsel, 100% av et lite tall er lite, det er riktig.

Nei, slikt skjer ikke hos alle selskaper, og det viser at selskapet fungerer dårlig.

En tilfeldig kansellering ville jeg aldri tatt opp, dette er noe annet.

Det er vel visse likheter med FlyViking or Ryanair, som nettopp har gjort den samme varianten av kanselleringer, men med litt andre paxtall. Få prosent men mange hundre tusen berørte pax. Ser ikke bra ut å gjøre slike kanselleringer uansett om man er størst eller minst - satser på at Ola får skikk på flya sine og at Michael får skikk på terms and conditions, og samtidig påbegynner et nytt og bedre liv hvor han (og hans management) respekterer sine ansatte og de inngåtte avtaler og ikke minst inngår kollektivavtaler der det i dag ikke eksisterer.
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Mange kanselleringer og forsinkelser i går og i dag, men selskapet selv skriver: "Trafikkinformasjon
Alle flyvninger er satt opp som normalt."

Hvordan går det med informasjon, mat og 250 euro++ standardkompensasjon?
 
Fjerde dagen på rad med mange kanselleringer, det betyr kanskje at det er kommersielle kanselleringer? Jeg tror ikke det er mye hjelp i å håpe på "færre tomme seter i 2018" uten å drive skikkelig i dag.

Fra de reisende de siste dagene på flyvikings facebook, ingen av de er besvart:

"Svært lite imponert over kommunikasjon til Flyviking!
Skulle reise fra Alta til Tromsø 05.11.17, men da jeg kom på flyplassen viser d seg at flyet er kanselert.
D e forståelig at fly kan kanseleres. Men d e vell på sin plass å få ei melding om d i forkant?"

"FlyViking kansellerte en ettermiddagsflight som medførte at kundene som ikke kunne vente til neste flight dagen etter ble overlatt til seg selv."

"Dårlig sabilitet i flyavganger. Får heller ikke beskjed når fly blir kansellert.
ingen kontakt med kundeservice."

"Ingen god start på første tur med FlyViking. Sitter på Stokmarknes og venter. Flyet skulle gått 18.25. Ny tid er 20.40. Ikke ett ord fra FlyViking."
 
Re: FlyViking - statustråd

Fjerde dagen på rad med mange kanselleringer, det betyr kanskje at det er kommersielle kanselleringer? Jeg tror ikke det er mye hjelp i å håpe på "færre tomme seter i 2018" uten å drive skikkelig i dag.

Fra de reisende de siste dagene på flyvikings facebook, ingen av de er besvart:

"Svært lite imponert over kommunikasjon til Flyviking!
Skulle reise fra Alta til Tromsø 05.11.17, men da jeg kom på flyplassen viser d seg at flyet er kanselert.
D e forståelig at fly kan kanseleres. Men d e vell på sin plass å få ei melding om d i forkant?"

"FlyViking kansellerte en ettermiddagsflight som medførte at kundene som ikke kunne vente til neste flight dagen etter ble overlatt til seg selv."

"Dårlig sabilitet i flyavganger. Får heller ikke beskjed når fly blir kansellert.
ingen kontakt med kundeservice."

"Ingen god start på første tur med FlyViking. Sitter på Stokmarknes og venter. Flyet skulle gått 18.25. Ny tid er 20.40. Ikke ett ord fra FlyViking."

Det må være Widerøe's skyld. De har vænnet passagererne til god service og når en bonderøv så starter et lavserviceselskab forventer de alligevel det samme. Shame on you Widerøe!!
 
Re: FlyViking - statustråd

Og - hvis vi ser på regulariteten til de konkurrerende selskaper -

Hva sier tallene da ?


Da sier vel tallene at hovedkonkurrenten var verdens mest punktlige regionale flyselskap iallfall 2 av de siste 4 månedene, mener jeg å huske.

Og ja, jeg er klar over at WF hadde en del problemer i sommer, hvis det er det du hinter til...
 
Re: FlyViking - statustråd

Med tanke på tidligere innlegg:

Realiteten er vel at FVI har færre kansellerte flyginger av annonserte enn WIF.
Kåringer i media er irrelevant.
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Med tanke på ovenstående innlegg:



Realiteten er vel at FVI har færre kansellerte flyginger av annonserte enn WIF.

Kåringer i media er irrelevant.


Media?

Altså, det er vel Flight Stats som har stått for denne kåringen. De er ganske etterrettelige, mener jeg.

Jeg har ikke satt meg direkte inn i tallene, men hvis du teller avgang for avgang så må man i så fall huske på at WF opererer ca 20 ganger så mange flighter som VF per dag. I tillegg må man huske på at WF har en del melkeruter, særlig i Finnmark, hvor én kansellering, i statistikken kan bli til 5 pga at hele ruta nødvendigvis blir kansellert.

Som sagt, jeg bare refererer videre ting jeg har lest. Sitter ikke på sammenlignbart tallmateriale sånn her og nå.
 
Re: FlyViking - statustråd

Akkurat ! ____________________



Jeg HAR sett statistikken på Flight Stats, hvor det står hvitt på svart. Jeg har ikke tallene til VF. Kan ikke du finne dem fram da, siden du er så bastant?

Sånn ettordstrolling tilfører ikke all verden til diskusjonen,synes jeg.
 
Re: FlyViking - statustråd

Greit at du har stor tiltro til Flightstats mm. Tidligere tråder har vel vist svakheten til den og lignende websider.

Jeg har tall for det vi diskuterer, men siden disse ikke er offentlige, så får vi vente på eventuell publisering.

Må ta med at jeg er hverken for eller mot enkelte flyselskaper.
Har levd med /vært engasjert i luftfart i over 60 år og har /hatt mnge venner "oppe i lufta".

Widerøe lever fortsatt på gammel "sympati" til tross for at "i følge pensjonerte ansatte" de ikke kjenner igjen selskapet.
Etter "samboerskapet" med SAS, og hvor "Excelrytterne" fikk overtaket.
 
Last edited:
Re: FlyViking - statustråd

Greit at du har stor tiltro til Flightstats mm. Tidligere tråder har vel vist svakheten til den og lignende websider.

Jeg har tall for det vi diskuterer, men siden disse ikke er offentlige, så får vi vente på eventuell publisering.

Må ta med at jeg er hverken for eller mot enkelte flyselskaper.
Har levd med /vært engasjert i luftfart i over 60 år og har /hatt mnge venner "oppe i lufta".

Widerøe lever fortsatt på gammel "sympati" til tross for at "i følge pensjonerte ansatte" de ikke kjenner igjen selskapet.
Etter "samboerskapet" med SAS, og hvor "Excelrytterne" fikk overtaket.


Widerøe lever fordi det er et selskap som er veldrevet.

Hva er det som er blitt så dårlig i WF? Jeg må si jeg stortrives.

Det er klart selskapet ikke er det samme som for 25-30 år siden. Ikke er 2017 det samme som 1980 heller. Tidene forandrer seg, men enkelte gamle stabukker gjør nødvendigvis ikke det samme og lever med hodet romantisk plantet 30 år tilbake i tid.

Angående statistikken som vi i utgangspunktet var inne på, så får vi bare være enige om å ikke ta hverandres tallmateriale for god fisk og evt vente til noen harde bekreftede tall kommer på bordet ;)
 
Re: FlyViking - statustråd

Enig i siste formulering.

Også at nye tider krever ny tilnærming.
Men jeg vil ikke avskrive "gamle stabukker".
Forholdene var heller ike statisk i "gamle dager". Måten å tilpasse seg dette er det som er forandret.

Fint at du trives hos WIF som relativt nyansatt.
Hva sier dine kolleger om forandring på "roster" og avtalevilkår ?
 
FlyViking - statustråd

Enig i siste formulering.

Også at nye tider krever ny tilnærming.
Men jeg vil ikke avskrive "gamle stabukker".
Forholdene var heller ike statisk i "gamle dager". Måten å tilpasse seg dette er det som er forandret.

Fint at du trives hos WIF som relativt nyansatt.
Hva sier dine kolleger om forandring på "roster" og avtalevilkår ?


Jeg vil nå ikke anse meg selv som nyansatt akkurat. Har fått en god del år på baken der allerede, og har det som sagt helt fint.

Jeg vil vel heller ikke akkurat påstå at WFs pilotgruppe er en 100% homogen forsamling, så det å svare på hva folk mener om roster og avtalevillkår blir som å spørre hvor langt et tau er.

Uansett, hvis enkelte pensjonister sier de ikke kjenner igjen selskapet, vil jeg påstå at dette er et resultat av at de er et produkt av sin yrkesaktive samtid, hvor mange ting var annerledes. Sikkert også måten å tilnærme seg ulike utfordringer. Såpass mange eldre piloter har jeg omgåtts, at jeg til en viss grad vil si jeg kjenner typen.

God natt [emoji4]
 
Back
Top