Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Fylkespolitiker i Finnmark redegjør for årsakene for FlyVikings endelikt, med en del dikteriske friheter.

https://www.ifinnmark.no/debatt/ves...innmark-fylke-enn-oslo-new-york/o/5-81-945187

Det koster å drive flyselskap uten tvil, derfor dyre billetter hvis man kjøper i siste liten. Det blir også kronglete og dyrt hvis man på død og liv skal bo i ødemarken, eller Utkantstrøk som det heter så fint.
Har selv følt det på kroppen: Besøke famille på en øy i Vesterålen 3 ganger i året fra USA, billigere med hurtigruta eller leiebil enn å kjøpe billetter på WF fra Bodø.)
Enda mere ekstremt med eskimoene i Alaska som skal på død og liv bo i en liten landsby med kort grus stripe langt fra sivilisjasjon, dem må leie air taxi fly for å dra på sykehus eller butikk og det er kostbart, men mye subsidier fra Staten, så da så, la humla suse.
Skjønner godt at O.G. gikk konkurs, utrolig dyrt å drive flyselskap på en forsvarlig måte, men det skjønner ikke mannen i gata, eller damen fra Finnmarksvidda. :cry:
 
Fylkespolitiker i Finnmark redegjør for årsakene for FlyVikings endelikt, med en del dikteriske friheter.

https://www.ifinnmark.no/debatt/ves...innmark-fylke-enn-oslo-new-york/o/5-81-945187

I linken står det:
«Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet, skriver artikkelforfatteren.»

Jeg mener at det er nettopp Ola Giævers UÆRLIGE forsøk på å utfordre Widerøe, som var årsaken til fiaskoen. Hadde han vært motivert av en gylden forretningsmulighet og tro på et eget selskap hadde han kommet bedre ut av det, men han var motivert av å ødelegge for Widerøe, skittkasting mot Widerøe og enkle løsninger for å raskest mulig kunne skrive om hans «frelsning av nordnorge fra de vonde grønne».

Å skylde på Norwegian og Avinor er rett og slett fordummende når man ser på de tingene Giæver uttalte og foretok seg. Artikkelforfatter må være sveiseblind for Giævers skittkasting.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Ja, nokså spesielt innlegg. De fleste konspirasjonsteorier kan jeg resonnementsmessig skjønne selv om jeg er uenig, men her skjønner jeg f.eks. ikke hva konspirasjonsteorien om bagasjehåndtering går ut på..
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Ref. bagasjehåndtering var det vel heller slik at Giæver nektet å kjøpe tjenester fra Widerøe/WGH? De benyttet jo ellers Aviator der det var mulig...
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Ref. bagasjehåndtering var det vel heller slik at Giæver nektet å kjøpe tjenester fra Widerøe/WGH? De benyttet jo ellers Aviator der det var mulig...



Ja, det virker som et desperat forsøk på å skylde på andre for egne feil.

Det blir litt komisk over det hele
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Ja, det virker som et desperat forsøk på å skylde på andre for egne feil.

Det blir litt komisk over det hele
Nå er det vel en politiker som skyter i alle retninger her, ikke FV.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Nå er det vel en politiker som skyter i alle retninger her, ikke FV.


Joda, klar over det. Men uansett noen som forsøker fordelene skyld, men først og fremst fremstår som rett og slett inkompetent. Men akkurat det er jo ikke alltid en sjeldenhet hos endel folkevalgte [emoji13]





Snakk om å ødelegge en diskusjon med fakta [emoji16]
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

I linken står det:
«Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet, skriver artikkelforfatteren.»

Jeg mener at det er nettopp Ola Giævers UÆRLIGE forsøk på å utfordre Widerøe, som var årsaken til fiaskoen. Hadde han vært motivert av en gylden forretningsmulighet og tro på et eget selskap hadde han kommet bedre ut av det, men han var motivert av å ødelegge for Widerøe, skittkasting mot Widerøe og enkle løsninger for å raskest mulig kunne skrive om hans «frelsning av nordnorge fra de vonde grønne».

Å skylde på Norwegian og Avinor er rett og slett fordummende når man ser på de tingene Giæver uttalte og foretok seg. Artikkelforfatter må være sveiseblind for Giævers skittkasting.

Så hvodan burde han ha gjort det for å lykkes?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Så hvodan burde han ha gjort det for å lykkes?
Skal ikke svare for Polaris selvfølgelig men å starte et flyselskap tuftet på hevntanker er nok ikke den rette måten å gjøre det på.

Tror en del empiriske undersøkelser over tid(på forhånd)ville vist at operasjonen Giæver&Co satte i gang ikke var liv laga(typiske langsiktige markedsundersøkelser). Dette er skikkelig kostbare greier og det blir sårbart og lite forutsigbart for pax med få maskiner som skal danse rundt oppi der.


Ja, jeg kjenner folk oppi nord som uffer seg fælt over skyhøye WF priser men når alt kommer til alt så betaler de det koster for å komme dit de skal. De skulle gjerne sett en konkurrent og noen var sågar positive til Giævers initiativ. Det falt på stengrunn iom at de ikke visste om de kom seg dit de skulle, da de skulle osv. Altfor sårbart.


Hadde han hatt en 4-5-6 fly fra starten av, hvem vet. Det jeg er/var mest overrasket over, var at noen i det hele tatt ble med på morroa investeringsmessig. Når det er sagt har jeg sansen for folk litt utenfor "boksen" og Giæver er jo en fargeklatt - med altfor mye penger - det kan ingen ta fra han:-)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Det står bokstavelig talt i det du har quotet :D

Kan ikke se at du kommer med noen konkrete løsninger på hvordan de skulle gjort det annerledes. Når du først tar opp skittkasting mot WF... det blir vel litt som SAS vs. Norwegian opp igjennom årene. For gamle fly osv.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Kan ikke se at du kommer med noen konkrete løsninger på hvordan de skulle gjort det annerledes. Når du først tar opp skittkasting mot WF... det blir vel litt som SAS vs. Norwegian opp igjennom årene. For gamle fly osv.

Da får du pusse brillene dine :) Jeg quoter meg selv for ordens skyld.

I linken står det:
«Ola Giæver gjorde et ærlig forsøk på å utfordre monopolet, skriver artikkelforfatteren.»

Jeg mener at det er nettopp Ola Giævers UÆRLIGE forsøk på å utfordre Widerøe, som var årsaken til fiaskoen. Hadde han vært motivert av en gylden forretningsmulighet og tro på et eget selskap hadde han kommet bedre ut av det, men han var motivert av å ødelegge for Widerøe, skittkasting mot Widerøe og enkle løsninger for å raskest mulig kunne skrive om hans «frelsning av nordnorge fra de vonde grønne».

Skittkasting mot Widerøe fra Giæver var da LANGT mer enn at han stod og surka om at Widerøe hadde gamle fly. I en lengre periode hadde Ola Giæver på sin offisielle facebookside et havarert Widerøefly som "forsidebilde". Hva slags administrerende direktør har bilder av konkurrenters ulykker, og HAVARERTE FLY, på sin profilside for offentligheten? Ikke bare det, men han hadde klotring med tekst og tegning på dette fotoet hvor han understreket hvordan dette beviste hvor elendig Widerøe er. Hva slags bilde sendte dette ut? Jo, et av en useriøs, hevnlysten fyr. Et bilde av en hevnlysten fyr som ble enda mer tydelig, da han i en facebookdiskusjon med meg (hvor jeg ble omtalt som "lille Polaris") avslørte at han mente at Widerøe hadde avlivet 66 mennesker. Noe som fikk relativt stor mediedekning.

Hvis det virkelig ikke er nok for deg å si: "hadde man vært motivert av muligheter og marked så hadde det gått bedre", når man ser hvordan han tenkte...Tja. Da vil man kanskje ikke se det ;) Er ikke utdannet produktutvikler, markedsanalyst eller økonom - de kan ev. hjelpe deg å finne nøyaktig de riktige prosessene og metodene som ville vært nøyaktig det rette for Ola Giæver. Er nyutdannet kvalitetsmanager så det eneste jeg kan tilby er en FMEA-analyse :)
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

En annen feil forutsetning er å forsøke å konkurrere på pris med de små dashene. Sikkert en litt søkt sammenligning, men det er litt som om to restauranter med med tre stjerner i michelin plutselig skulle begynner konkurrere på pris. Det fungerer ikke økonomisk, da det er en såpass smal niche.
 
Back
Top