Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

.. og hvor mange kofferter trenger man å 'selge' for å dekke inn merkostnaden?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Undrer meg over at jaas bruker så mye tid på å bare poste negative innlegg om FV [emoji3]

Det har jeg faktisk gitt uttrykk for i et tidligere innlegg og samtidig nevnt at jeg ikke har noe med WF å gjøre.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Da skriver Finnmark Dagblad (betalingsmur) at billettsalget til Alta er åpnet og at første flygning går 22. mai.

I tillegg skriver de 'fortsatt' at maskin nummer to er klar for trafikk om halvannen uke ...
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Og Giæver er nok en gang ute med nye idéer; "Her er Olas smutthull i regelverket: Vil starte direkteruter til Oslo fra småflyplasser i nord" er overskiften i Nord24 som drives av Nordlys i Tromsæ, bak betalingsmur. Her er hovedpunktene:

Ola Giæver jr. og FlyViking tapte anbudet om de statssubsidierte kortbanerutene i Nord-Norge (FOT-rutene). Dermed er det nye flyselskapet avskåret fra å fly ruter i direkte konkurranse med anbudsvinner Widerøe på disse strekningene. Eneretten til Widerøe gjelder blant annet Bodø-Lofoten, Tromsø-Sørkjosen og flere ruter i Finnmark.
Men for to år siden fant Giæver et smutthull. Nå vil han ta det i bruk, skriver Nord24.

– Vi kan ikke fly passasjerer mellom flyplassene som er i FOT-rutene. Men vi kan plukke opp passasjerer i Båtsfjord, Vadsø, Sørkjosen og Leknes og fly dem videre til Tromsø eller Bodø, så lenge de har en billett til Oslo. De to billettene må være kjøpt i samme transaksjon.

– Og da er det Norwegian som skal fly dem videre?

– Det kan jeg ikke forskuttere, men det er tanken, sier Giæver – som har et svært godt forhold til Norwegian-eier Bjørn Kjos. De to selskapene har tidligere bekreftet at de er åpne for å samarbeide.

– Den går ikke, sier fagdirektør Morten Foss i Samferdselsdepartementet.
Men bermerker at regelverket er komplisert. Giæver er sikker på at de vil få rett.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvem kjører trafikkprognosene hos dem? Hvis han tror han kan gjøre butikk på kun transferpassasjerer fra steder som Båtsfjord, er han gal. Selv om man legger til lokaltrafikken, er det ikke mulig å drive usubsidiert. Spesielt ikke når man ikke har enerett på strekningen.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvem kjører trafikkprognosene hos dem? Hvis han tror han kan gjøre butikk på kun transferpassasjerer fra steder som Båtsfjord, er han gal. Selv om man legger til lokaltrafikken, er det ikke mulig å drive usubsidiert. Spesielt ikke når man ikke har enerett på strekningen.

God vi har ruteeksperter her på forumet, så slipper han å gjøre den tabben:-)
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om jeg forstår OG riktig, skal Norwegian selge billetten, dvs. åpne en rute mellom Båtsfjord og Oslo og deretter bruke FV på første del av strekningen, eller FV åpne rute Båtsfjord - Oslo og bruke Norwegian på siste leg fra Tromsø eller Bodø ?????
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tror du forstår at Sondbjo ikke syns det er særlig behagelig. Støy og komfort selvsagt.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tror du forstår at Sondbjo ikke syns det er særlig behagelig. Støy og komfort selvsagt.

Hehe, men dette er hverdagen for mange av oss nordboere. Alltid lurt å sette seg langt bak i D8 da, da slipper man den verste støyen.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Har selv flydd utallige turer i nord med 100, 300 og 400 maskin. Helt enig i at det ikke er spesielt behagelig. Å sette seg bak syns jeg ikke gir veldig stor effekt, men noe reduksjon er det nok.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hehe, men dette er hverdagen for mange av oss nordboere. Alltid lurt å sette seg langt bak i D8 da, da slipper man den verste støyen.

Jeg har ikke problemer med små lokal turer om det blir mer si 1 time og 30 minutter syns jeg det er litt mye...

Finnes det toalett på de flyene forresten?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

God vi har ruteeksperter her på forumet, så slipper han å gjøre den tabben:-)

Ja, ikke sant? ;)

Men her skal FlyViking hente ut en lav andel av et trafikkvolum på ca 1100 passasjerer i måneden - inn og ut. Og trekker du fra de som allerede bruker SAS/WF til sin transfer, blir det enda lavere. Lavpris skaper mer trafikk, sant nok, men i denne sammenhengenm blir tallene uansett veldig lave.

Trenger ikke være ruteekspert for å se at dette er dødfødt - hvis de i det hele tatt for lov.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg mistenker at de bruker IATA's freedom-logikk her, som gir f.eks. Qantas rett til å frakte passasjerer innenlands i USA så lenge de bytter til en annen Qantas flight innen 24 timer (som JFK-Los Angeles (flybytte) Sydney. Men det er jo ikke akkurat en anbudsrute ...
 
Back
Top