Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hammerfest-Bodø er to flygninger (via Tromsø).

Hvis det stemmer at prissystemet deres er så rørende enkelt og gjennomsiktig så viser lavpriskalenderen at salget er helt minimalt, på nesten alle avganger finnes flere billetter til 499, eller som i ditt eksempel 749 for to hopp. Sjokkerende dårlig salg.

Går man inn på en bestilling ,frem i tid, og forespør på eks. 3,4 og 5 plasser får man samme lavpris.
Forespør man derimot på 6 plasser hopper prisen opp på fullpris. Dvs. du får fullpris på alle billettene!
Ved å sjekke avganger som har lavpris og hvor det ikke står plasser i rest får man det samme mønsteret, dvs. lavpris opp til 5 plasser, bestiller man 6 gjør prisen et hopp, men på samtlige plasser. Her takler ikke systemet samlet pris for 6, dvs. 5 lav og 1 fullpris.
Det er mulig realiteten er noe annet, men slik fungerer i alle fall prisbildet på nettet og derved kan det tolkes som om grensen går ved 5 seter. Det forklarer vel også OG`s uttalelse om at det ikke skal så mange passasjerer til før man tjener penger.
Smart i seg selv, men blir det gjennomskuet av markedet , hva da ?
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Noen som har flydd med de enda?
Eller har funnet en TR her eller andre steder?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Går man inn på en bestilling ,frem i tid, og forespør på eks. 3,4 og 5 plasser får man samme lavpris. Forespør man derimot på 6 plasser hopper prisen opp på fullpris. Dvs. du får fullpris på alle billettene!
[...]
Smart i seg selv, men blir det gjennomskuet av markedet , hva da ?

Det er vel ikke noe særlig å gjennomskue ved dette. Det er vel temmelig vanlig at er det ikke plass til alle pax i billigste kategori, flyttes alle opp. Selv kan jeg ikke huske å ha opplevd noe annet.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er vel temmelig vanlig at er det ikke plass til alle pax i billigste kategori, flyttes alle opp. Selv kan jeg ikke huske å ha opplevd noe annet.

Forstår ikke helt hva du mener med dette?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Undrer meg over at jaas bruker så mye tid på å bare poste negative innlegg om FV [emoji3]
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Akkurat samme hos Norwegian:

Forstår at prisene endrer seg i forhold til fyllingsgrad, men mitt poeng er at FV og OG har profilert selskapet som et lavprisselskap "hvor man skal slippe å gå i banken for å fly".
Fra start til slutt har uttalelsene ifra OG vært rettet mot WF, som flår sine kunder med høye priser.
Slik prisbildet fremstår hos FV selges det 5 plasser til lavpris og deretter ligger prisbildet på nivå med WF.
Har jeg oversett noe eller forsøker FV å bløffe markedet?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Forstår ikke helt hva du mener med dette?

Med det mener jeg at dersom f. eks. WF kun har én plass i en billig "fare bucket"/klasse, så får du opp dette alternativet dersom du kun skal ha én plass. Søker du to plasser, får du ikke opp én plass i billigste kategori og én plass i neste tilgjengelige, du får begge i samme dyrere fare bucket.

Om du vet om en søkemotor som klarer å håndtere dette annerledes så post gjerne lenke her.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Med det mener jeg at dersom f. eks. WF kun har én plass i en billig "fare bucket"/klasse, så får du opp dette alternativet dersom du kun skal ha én plass. Søker du to plasser, får du ikke opp én plass i billigste kategori og én plass i neste tilgjengelige, du får begge i samme dyrere fare bucket.

Om du vet om en søkemotor som klarer å håndtere dette annerledes så post gjerne lenke her.

Bookingsystemet til FV tillater ikke flere enn 4/5 billetter til laveste pris i samme bestilling. Bestiller man i to bestillinger får man flere til lavpris, forutsatt at det er flere igjen.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Slik prisbildet fremstår hos FV selges det 5 plasser til lavpris og deretter ligger prisbildet på nivå med WF.
Har jeg oversett noe eller forsøker FV å bløffe markedet?

Du overser f. eks. at ikke-refunderbar billett med WF HFT-TOS-BOO koster opptil kr 4436, altså nokså nøyaktig tre ganger så mye som dyreste billett på FV.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Med det mener jeg at dersom f. eks. WF kun har én plass i en billig "fare bucket"/klasse, så får du opp dette alternativet dersom du kun skal ha én plass. Søker du to plasser, får du ikke opp én plass i billigste kategori og én plass i neste tilgjengelige, du får begge i samme dyrere fare bucket.

Om du vet om en søkemotor som klarer å håndtere dette annerledes så post gjerne lenke her.

Som jeg har nevnt får du samme lavpris for 1, 2, 3, 4 eller 5 seter ,eks Hammerfest - Tromsø dvs.kr.499,-
Ved 6 seter skjer en endring ,hvor prisen hopper opp til 999,-,dvs. 6x999=5994,-
Jeg velger da å tolke slik at det går et prisskille mellom 5 solgte seter og sete nr. 6,
dvs. de fem første selges til 499 og sete 6 og oppover selges til 999,-
Andre forklaringer?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Som jeg har nevnt får du samme lavpris for 1, 2, 3, 4 eller 5 seter ,eks Hammerfest - Tromsø dvs.kr.499,-
Ved 6 seter skjer en endring ,hvor prisen hopper opp til 999,-,dvs. 6x999=5994,-
Jeg velger da å tolke slik at det går et prisskille mellom 5 solgte seter og sete nr. 6,
dvs. de fem første selges til 499 og sete 6 og oppover selges til 999,-
Andre forklaringer?

Det har jeg ingen sterke meninger om. Mitt svar var fremst tiltenkt ditt utsagn:

Smart i seg selv, men blir det gjennomskuet av markedet , hva da ?

Jeg skjønner ikke helt hva det er som er "smart" og skal "gjennomskues"?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Bookingsystemet til FV tillater ikke flere enn 4/5 billetter til laveste pris i samme bestilling. Bestiller man i to bestillinger får man flere til lavpris, forutsatt at det er flere igjen.

Om jeg forstår deg rett er det flere enn 5 seter som selges til laveste pris?
Noen ide om hvor mange?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Forstår at prisene endrer seg i forhold til fyllingsgrad, men mitt poeng er at FV og OG har profilert selskapet som et lavprisselskap "hvor man skal slippe å gå i banken for å fly".
Fra start til slutt har uttalelsene ifra OG vært rettet mot WF, som flår sine kunder med høye priser.
Slik prisbildet fremstår hos FV selges det 5 plasser til lavpris og deretter ligger prisbildet på nivå med WF.
Har jeg oversett noe eller forsøker FV å bløffe markedet?

Helt uavhengig av det øvrige du skriver, men jeg har vanskelig for å se at OG markedsfører seg - på dette punktet - annerledes enn Bjørn Kjos. Meningmann skal ha råd til å fly, alle skal med etc.

Helt standard når du prøver å konkurrere ut en etablert aktør, hvor man ønsker å fremstå som en redningsmann for mannen i gata/distriktene/[sett inn annen målgruppe her]
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Helt uavhengig av det øvrige du skriver, men jeg har vanskelig for å se at OG markedsfører seg - på dette punktet - annerledes enn Bjørn Kjos. Meningmann skal ha råd til å fly, alle skal med etc.

Helt standard når du prøver å konkurrere ut en etablert aktør, hvor man ønsker å fremstå som en redningsmann for mannen i gata/distriktene/[sett inn annen målgruppe her]

Norwegian gikk vel ikke "head-on" mot SAS på bare pris når de lanserte sitt produkt.
Etter min mening lanserte Norwegian noe helt nytt som av markedet ble oppfattet som troverdig og fordelaktig.
Tviler på om markedet oppfatter det samme med FV?
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om jeg forstår deg rett er det flere enn 5 seter som selges til laveste pris?
Noen ide om hvor mange?

Hvor mange aner jeg ikke, men det virker som om det er klart mer enn fem. Om det er 10, 15, 20, 25 eller 30 vet jeg lite om, men siden de neppe flyr med fulle fly er vel rundt 8-10 en ganske greii antagelse. At det er mer enn fem synes åpenbart da jeg har sjekket pris på opptil 5 kontra mer enn fem ganske kort tid før avgang flere ganger - og selv om bare 5 hadde bestilt da skulle det jo ikke vært flere tilgjengelige til den prisen da.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvor mange aner jeg ikke, men det virker som om det er klart mer enn fem. Om det er 10, 15, 20, 25 eller 30 vet jeg lite om, men siden de neppe flyr med fulle fly er vel rundt 8-10 en ganske greii antagelse. At det er mer enn fem synes åpenbart da jeg har sjekket pris på opptil 5 kontra mer enn fem ganske kort tid før avgang flere ganger.

Mulig, men jo flere seter til eks. 499 jo verre blir økonomien, dvs. selskapet taper penger på en pris 499,-
Foruten de kostnader som er nevnt på denne tråden så er fuel kostnaden alene for HFT-TOS på ca. 320 kr. pr. sete, dvs. om vi optimistisk regner kabinfaktor 58% (WF snitt for alle ruter i 2015).
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vi kan vel slå fast at det ikke er lett å gjøre en hel Flyprat-tråd til lags... Finnes det mange rabattbilletter betyr det at man på vei til skifteretten, finnes det ikke mange rabattbilletter svindler man kundene. ;)
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Mulig, men jo flere seter til eks. 499 jo verre blir økonomien, dvs. selskapet taper penger på en pris 499,-
Foruten de kostnader som er nevnt på denne tråden så er fuel kostnaden alene for HFT-TOS på ca. 320 kr. pr. sete, dvs. om vi optimistisk regner kabinfaktor 58% (WF snitt for alle ruter i 2015).

At tapet blir større jo mindre penger som kommer inn er jo en selvfølge. Men så å si ingen som starter flyselskap forventer å tjene penger i løpet av den første måneden med fly i luften. Etterhvert som FV kan vise til stabile operasjoner vil det også komme flere kunder. Om det blir nok til at HFT-TOS kan bli lønnsom vil jo vise seg. Kanskje. Kanskje ikke. Det vi kan være relativt sikker på er at den neppe blir lønnsom i år. Når bagasjehåndteringen kommer på plass vil det også kunne hentes inn litt gebyrer der, og noe last kan man sikkert også få kontrakter på.
 
Back
Top