Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.

Så det at vedkommende sier at han har vært med på prosessen før, og nicket hans sier kanskje noe om i hvilket selskap, det gir han ikke adgang til å mene noe om dette, og kanskje med mer kunnskap enn de fleste her inne, det virker litt arrogant.

Nå er jo dette et diskusjonsforum, og da er det jo greit å legge ut det man selv mener. Og når de som kritiserer ikke kan si noe mer konstruktivt enn pølsevev, og tatt ut av løse luften, er det i min verden litt tynt.

Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.

Regner med at dette er godt nok:

«Widerøe har en kost som er helt hinsides»
Hvem sammenligner man med ? WF har en spesialisert drift som ligner lite på de det er nærliggende å sammenligne seg med. Man kan selvsagt se i regnskap og danne seg et bilde -om man er kompetent- , men da må man vite hva som ligger bak tallene og hva som er relatert til hvilke oppgaver i bedriften.

«Ola Giæver er en handlingens mann med revansje ønske»
Normalt er det et dårlig utgangspunkt for oppstart av en bedrift. Hvilket vel har vist seg.

«Det vises til «feil «som WF har gjort».
Hva vises det til her? WF har flere ganger mottatt annerkjennelse for god drift og effektivitet.

«WF har monopol»
Anbudsprosesser har ingenting med monopol å gjøre. I tillegg har WF nærmere 60% av sin drift utenfor anbudsområdene.
Sitat fra Wikipedia :
« Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten». Meg bekjent var både FV og DAT tilbydere i en økonomisk konkurranse.

Interline avtaler:
Vil kreve en helt annen drift enn den som FV har annonsert. Eks. handling av bagasje, datasystemer som snakker sammen osv.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Regner med at dette er godt nok:

«Widerøe har en kost som er helt hinsides»
Hvem sammenligner man med ? WF har en spesialisert drift som ligner lite på de det er nærliggende å sammenligne seg med. Man kan selvsagt se i regnskap og danne seg et bilde -om man er kompetent- , men da må man vite hva som ligger bak tallene og hva som er relatert til hvilke oppgaver i bedriften.

«Ola Giæver er en handlingens mann med revansje ønske»
Normalt er det et dårlig utgangspunkt for oppstart av en bedrift. Hvilket vel har vist seg.

«Det vises til «feil «som WF har gjort».
Hva vises det til her? WF har flere ganger mottatt annerkjennelse for god drift og effektivitet.

«WF har monopol»
Anbudsprosesser har ingenting med monopol å gjøre. I tillegg har WF nærmere 60% av sin drift utenfor anbudsområdene.
Sitat fra Wikipedia :
« Monopoler er karakterisert av fraværet av økonomisk konkurranse om å tilby godet eller tjenesten». Meg bekjent var både FV og DAT tilbydere i en økonomisk konkurranse.

Interline avtaler:
Vil kreve en helt annen drift enn den som FV har annonsert. Eks. handling av bagasje, datasystemer som snakker sammen osv.

Anbudsprosesser på FOT-rutene er monopolbasert. En del av bdtalingenner at du slipper konkurranse så lenge ambudet varer, selv om noen kan gjøre på jobben kommersielt grunnlag.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika;)

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!

Så det at vedkommende sier at han har vært med på prosessen før, og nicket hans sier kanskje noe om i hvilket selskap, det gir han ikke adgang til å mene noe om dette, og kanskje med mer kunnskap enn de fleste her inne, det virker litt arrogant.

Nå er jo dette et diskusjonsforum, og da er det jo greit å legge ut det man selv mener. Og når de som kritiserer ikke kan si noe mer konstruktivt enn pølsevev, og tatt ut av løse luften, er det i min verden litt tynt.

Plukk endelig punktene fra hverandre, og kom med motargumenter, det gjør at vi alle lærer litt, som jo er målet med et forum som dette.

Jeg har ogsaa vaert med paa deler av prosessene foer og har noen innvendinger til det Exnax legger frem:

Jeg reagerer paa at det legges frem at Wideroe har "kostnader som er hinsides" har man erfaring fra disse prosessene saa finnes beregninger som viser kostnadsforskjellene, og vi ser mange gode innlegg om forskjellene mellom SAS og NAX for eksempel, at WF har hoeyere kostnader enn NAX er det ingen tvil om, det vil ogsaa FV ha. Det er store forskjeller i kostnader pr. sete paa en Dash-8 100 og en 737-800.Saa jkeg etterlyser en bedre begrunnelse og en sammenligning mellom WF kostander med selskaper med tilsvarende operasjoner.

En skal ogsaa huske paa at svaert mange av kostnadene vil vaere helt like for WF og FV (tviler f.eks paa at FV kan kjoepe Fuel billigere enn WF - og dette er en av de store utgiftene).

At det er svaert vanskelig aa faa vekst i markeder med en aktoer (jeg tror det er mer korrekt aa bruke en aktoer enn monopol saa lenge det er fritt frem for andre aktoerer slik som FV faktisk benytter seg av paa 60% av WF rutenett). Det er vel til de grader motbevist selv i Norge - eller mener Exnax at det ikke har vaert vekst i Nord Norge ? Synes vi har hoert det motsatte gjennom hele traaden, og har selv sett hvilken fantastisk vekst Horizon (mitt "Gamle" lokal selskap) som har meget bra vekst og fin snurr paa propellene, til tross for at de er eneste aktoer i stoerste delen av markedene.

Interline avtaler er dyre - og vil oeke kostnadene til FV betraktlig.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Anbudsprosesser på FOT-rutene er monopolbasert. En del av bdtalingenner at du slipper konkurranse så lenge ambudet varer, selv om noen kan gjøre på jobben kommersielt grunnlag.

Nei FOT Anbudsprosessene er ikke monopolbasert, alle som oppfyller kravene kan soeke og anbudete kan deles (som det ble gjort i forrige runde) mellom flere aktoerer.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nei FOT Anbudsprosessene er ikke monopolbasert, alle som oppfyller kravene kan soeke og anbudete kan deles (som det ble gjort i forrige runde) mellom flere aktoerer.

At det er konkurranse i forkant av monopolet gjør det ikke til mindre monopol. Det hadde vært monopol selv om DAT eller FV hadde overtatt.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

At det er konkurranse i forkant av monopolet gjør det ikke til mindre monopol. Det hadde vært monopol selv om DAT eller FV hadde overtatt.

Ja, ja .Hva skal man si?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

At dette anbudstullet på flyruter snart bør opphøre.

Da vil det bli tynt med flyvninger. Med anbudet følger en støtteordning som gjør det MULIG å fly på disse plassene og tjene penger. Uten støtte vil selv ikke FlyViking røre plasser som Hasvik, Sørkjosen og Berlevåg.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Men det er vel mulig at flere selskaper vinner hver sine ruter i FOT konkurransen, er det ikke?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vet du eller tror du?

Det kan se ut som om LN-FVA har under 10 000 landinger.

Angivelige opplysninger fra Albertas provinsregjerings salgsdokumenter:


Lot #4:

1985 DeHavilland Dash 8-103 – times as of Nov 18, 2014

C-GFSJ Dash 8-103 S/N: 017

Total time since new: 7775.1

Total cycles since new: 9483

Model Serial Number TSN CSN TBO TSO TSHSI

ENG 1 PW121 PCE-AC0101 339.6 549 8000 - -

ENG 2 PW121 PCE-AC0100 416.3 660 8000 - -

PROP 1 14SF-7 840701 7692.1 - 10500 204.1 -

PROP 2 14SF-7 841208 7706.8 - 10500 185.5 -

Additional Equipment: WAAS Upgrade, Universal UNS-1Lw, Universal TAWS, Auxiliary Power Unit (APU)

Kilde:
http://www.avcanada.ca/forums2/viewtopic.php?t=100541
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Da vil det bli tynt med flyvninger. Med anbudet følger en støtteordning som gjør det MULIG å fly på disse plassene og tjene penger. Uten støtte vil selv ikke FlyViking røre plasser som Hasvik, Sørkjosen og Berlevåg.

Jeg er ikke overbevist om det, med de prisene Widerøe har på disse så skal det godt gjøre ikke å kunne drive på kommersielt grunnlag.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg er ikke overbevist om det, med de prisene Widerøe har på disse så skal det godt gjøre ikke å kunne drive på kommersielt grunnlag.

Det må være en sannhet med enorme modifikasjoner.

Hvem kan drive anbudsstrekninger som under med samme frekvens på kommersielt grunnlag? Hvor mange går på i Hasvik en tirsdag i oktober? Tre, fire eller fem?

Hammerfest-Hasvik, full flex, kr 581. DX6.
Berlevåg-Mehamn, full flex, kr. 466. Daglig.

Dertil honnørrabatt, og barnepriser til og med fylte 15.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det må være en sannhet med enorme modifikasjoner.

Hvem kan drive anbudssstrekninger som under med samme frekvens på kommersielt grunnlag? Hvor mange går på i Hasvik en tirsdag i oktober? Tre, fire eller fem?

Hammerfest-Hasvik, full flex, kr 581. DX6.
Berlevåg-Mehamn, full flex, kr. 466. Daglig.

Dertil honnørrabatt, og barnepriser til og med fylte 15.
Ja, la oss unnlate å si at de fleste billettene koster fra 2000. Hvor mange som går på er jo irrelevant så lenge det er passasjergrunnlag nok til å dekke utgiftene, og det er det nok uten subsidier.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja, la oss unnlate å si at de fleste billettene koster fra 2000. Hvor mange som går på er jo irrelevant så lenge det er passasjergrunnlag nok til å dekke utgiftene, og det er det nok uten subsidier.

For ordens skyld er det jo Samferdselsdepartementet som fastsetter maksprisene. Med ett unntak koster samtlige 49 strekk i ruteområde 1 og 2 under kr 2 000.
Alle strekk unntatt 6 har makspris under kr 1500.
 

Attachments

  • makspriser_anbud_2.jpg
    makspriser_anbud_2.jpg
    132.1 KB · Views: 428
  • makspriser_anbud.jpg
    makspriser_anbud.jpg
    106.8 KB · Views: 410
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja, la oss unnlate å si at de fleste billettene koster fra 2000. Hvor mange som går på er jo irrelevant så lenge det er passasjergrunnlag nok til å dekke utgiftene, og det er det nok uten subsidier.

Flygplan, respekt for din stahet i påstandene, men det hadde vært enklere for andre å forstå hva du mener om påstand kunne underbygges med fakta.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Flygplan, respekt for din stahet i påstandene, men det hadde vært enklere for andre å forstå hva du mener om påstand kunne underbygges med fakta.

Prisene er som de er de,har lite med påstander å gjøre.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

For ordens skyld er det jo Samferdselsdepartementet som fastsetter maksprisene. Med ett unntak koster samtlige strekk i ruteområde 1 og 2 under kr 2 000.
Alle strekk unntatt 6 har makspris under kr 1500.

Nettipp, prisne er sykt høye. Hadde flere selskap måttet konkurrere om passasjerene hadde det ikke vært slik. 70-tallet er over nå.
 
Last edited:
Back
Top