Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

H-fest har 10000+ innbyggere sist jeg sjekka. Og har blitt en by i vekst med en blomstrende økonomi.

WF er et gammelt selskap, og jeg kan tenke meg til at de, på samme måte som SAS, BA, KLM, ett har pådratt seg kostnader som et nyoppstartet selskap ikke trenger.

Feil Hammerfest by har ca 7500 innb. Kommunen har i overkant av 10`.

Nei, Exnax har rett. Innenfor en radius av 10 km kjøring fra terminalen på Hammerfest lufthavn finner man 10 022 innbyggere. Å skille mellom f.eks. Hammerfest og Rypefjord gir ingen mening.
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.folkemengde-og-areal-etter-kommune.1.januar-2016
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

10.000 innbyggere som trafikk grunnlag er ikke mye, om Flyviking gaar inn med 1 daglig rotasjon til HFT 5 dager i uken - kommer det 20.800 nye seter i markedet, selv med 75% kabinfaktor er det rundt 15.000 seter som skal selges i aaret.

I vaart marked med fri konkuranse er byer med 10.000 helt uten flytilbud - det har vaert noen forsoek til byer mellom 10-15000 uten at det har lykkes, da med "fornuftig kostnadsnivaa" hvor pilotene ikke oppnaadde minsteloenn i delstatene WA/OR og var kvalifiserte for "Food Stamps". (Nettopp loennspolitikken som var saa "fornuftig" foerte til at selskapet naa sliter saapass med rekruteringen at de har maattet redusere trafikken dramatisk selv mellom Seattle og Portland som er et stort marked i sterk vekst).

Byer med befolkning mellom 20.000 og opptil 80.000 (stoerre en Tromsoe) har en aktoer.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

[eyy.. nå har meldingene #484-#518 forsvunnet fra tråden. Pussig. Med #483 som foregående melding så gir ikke denne posten noe særlig mening.. men uansett:]

Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.

HFT har hatt stor trafikk til ENI's Goliat prosjekt og løpende stor trafikk til Statoil sitt Melkøya anlegg.
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter.
WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene.

Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter.

Enig i dette, De fleste land har gode veinett som gjør konkurransen langt skarpere. Dette gjør at sekundærflyplasser med bare en operatør, trekker til seg lavprisselskaper som f.eks. Allegiant. Deres kunder er ikke redd for å kjøre to-tre timer for å fly for $99 til Florida eller Vegas.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg tror det kan være et blindspor å sammenligne befolkningstall i Nord-Norge med andre land for å finne ut hvor det lønner seg å ha flyruter. Man skal ikke lenger enn til Sverige og Finland for å finne steder med over 10 000 innbyggere uten eget flytilbud. Men det forhindrer ikke at WF flyr 9-10 avganger fra HFT med sine 10 000 innbyggere til TOS fordi de mener at det lønner seg. Samme årsak som gjør at DY og SK tilsammen kjører 13 runder daglig TOS-OSL.

Ikke direkte uenig - men naa sammenligner jeg med omraader med samme utfordringer i form av topografi: ferger, fjelloverganger (som stenges hyppig) og redusert infrastruktur. Men fri konkuranse og lave utgifter hos selskapene....
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

HFT har hatt stor trafikk til ENI's Goliat prosjekt og løpende stor trafikk til Statoil sitt Melkøya anlegg.
Dette er forretningsreiser med en stor del gjennomgående billetter.
WF og SAS er prioriterte leverandører til Statoil innenlands de neste årene.

Jeg tror ikke FV vi få en stor andel av forretningstrafikken

Det er nok riktig .Offshore har vært og er fortsatt en av de viktigste markedene for flytransport i Nord.
I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV.
Hvem vil være en naturlig kunde for FV?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Nei, Exnax har rett. Innenfor en radius av 10 km kjøring fra terminalen på Hammerfest lufthavn finner man 10 022 innbyggere. Å skille mellom f.eks. Hammerfest og Rypefjord gir ingen mening.
http://www.ssb.no/286024/tettsteder.folkemengde-og-areal-etter-kommune.1.januar-2016

Nei like liten mening som om man skulle man ta til følge SSB`s tall om at Tromsø by har 34 000 innbyggere. Det stemmer om man ikke tar med beboerne over brua på Kvaløya - 10 min fra flystripa eller Tromsdalen i tunnel under sundet og ca 15 min fra stripa med sine samlet sett ca 25 000 glade tromsøværinger. Tror de ville blitt illsinte ;-) om man hadde tatt fra dem statusen som tromsøværinger og ikke blitt tatt med i tellinga...
Den heftige diskusjonen vi har hatt her på Helgeland om hvor stort markedet er, er om man skal regne et markedspotensiale ut i fra en 1.times radius med bil fra Hauan eller bare Rana/Nord-Helgeland regionen. Forskjellen er rundt regnet 30 000 kontra 80 000 - og det uten å gå inn på debatten om storflyplassen.
En kuriositet er det at i dagens avis begrunner Ola med at han ser området som ett og vil opprette flere non-stop ruter t/r MQN-OSL men ingen ruter opprettes fra Kjærstad/MJF en time-ish vei fra Mo.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ikke direkte uenig - men naa sammenligner jeg med omraader med samme utfordringer i form av topografi: ferger, fjelloverganger (som stenges hyppig) og redusert infrastruktur. Men fri konkuranse og lave utgifter hos selskapene....

Jeg skjønner. Men hovedpoenget mitt er at WF de facto flyr ca. 10 turer pr dag HFT-TOS med fri konkurranse.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

I tillegg kommer alle syketransport som også er betydelig og som ikke vil være tilgjengelig for FV.
Hvem vil være en naturlig kunde for FV?

Du og jeg... vanlig menigmann, næringsliv generelt sett, fylke og kommune adm.. dessuten er HELFO pålagt å hente inn lavest mulig pris til syketransport. FV er absolutt aktuell her -dessuten deres pårørende som skal til og fra UNN.
Når så du en pasient med amerika-koffert sist ;-)
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

. dessuten er HELFO pålagt å hente inn lavest mulig pris til syketransport. FV er absolutt aktuell her -dessuten deres pårørende som skal til og fra UNN.

Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg skjønner. Men hovedpoenget mitt er at WF de facto flyr ca. 10 turer pr dag HFT-TOS med fri konkurranse.

Har WF 10 Rotasjoner (TOS-HFT-TOS) eller er det en kombinasjon av Rotasjoner og mellomlandinger hvor ikke hele kapasiteten skal til/fra HFT ?
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Har WF 10 Rotasjoner (TOS-HFT-TOS) eller er det en kombinasjon av Rotasjoner og mellomlandinger hvor ikke hele kapasiteten skal til/fra HFT ?

8 rene turer HFT-TOS, 1 tur med mellomlanding HAA, 1 tur med mellomlanding SOJ. For begge defineres vel delstrekkene som FOT; gjennomgående som marked.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.

Det er vel grunn til å tro at de som bestiller på egenhånd vil være få og i praksis vil denne kategori ikke være tilgjengelig for FV.
Videre må vi ekskludere alle som flyr med innsjekket bagasje, eller har booket en interlining billett.
Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Nei, det er ikke utelukkende. Man kan bestille fly selv (om man er lur så sjekker man hva man får refundert på forhånd) og sende reiseregning i etterkant.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Widerøe i Norge kan sammenlignes med Binter på Kanariøyene. Et begrenset marked med en stor aktør. Tror ikke FlyViking kan endre så alt for mye på denne maktbalansen.

Ikke uten FOT-rutene. Men at de kan redusere Widerøes omsetning med en halv milliard og omsette for en mrd selv på sikt uten FOT-ruter, det er ikke usannsynlig.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Markedet som blir tilbake vil være sterkt konkurranse utsatt og kostbart å vinne, dvs. på pris.

Ja, det er vel forsåvidt Giævers poeng, og der konkurrerer de jo til gagns-- kr 999 vs. kr 2 455 for fleksible billetter på HFT-TOS.
Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999.
 
Last edited:
Back
Top