Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Å ikke ta med omegn til Hammerfest blir som ikke å ta med Herøy, Dønna og Leirfjord i beregningen til nedslagsfeltet for Sandnessjøen lufthavn Stokka. Nesten alle er potensielle flypassasjerer. Og det er jo samtidig mange utflyttere som reiser andre veien, mange jeg vet som vil besøke slekt og venner oftere, men når et helgebesøk gjerne koster 4-5000 kr per stk så blir det uaktuelt. Lavere priser vil skape større kundegrunnlag. Spørsmålet er selvsagt om det blir stort nok.

Hvor fant du den lavprisbilletten ;-) hahaha...
Måtte til TRD her om dagen fra MQN. 8000,- t/r takk. Vi her på Helgelandskysten er nok spesielt utsulta og utnytta. Leste i Aftenposten var det vel, før den ble posta flere andre steder, at vi her på Mo lå som nr 10 når det gjaldt utgangsdestinasjon for Norges dyreste flybilletter. Ikke rart FV blir heia fram.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja og nei-- Pasientreiser kan etter det jeg forstår pr idag ikke gi rekvisisjon f.eks. til FV HFT-TOS, visstnok fordi de ikke lar seg booke via byrået Pasientreiser bruker. Men bestiller man som pasient reisen selv, får man dekket billigste alternativ.

HELFO kan bruke mail: sae@flyviking.no eller telefon.
Det er flere bedrifter som allerede har vist interesse for bedriftsavtaler.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Jeg har ikke peiling på markedsanalyse, men som uvitende privatperson ville jeg ikke tro at det primære probemet ville være for FV å mange passasjerer, men å klare å få lønnsomhet på å selge for kr 499-999.
Det er nok her det ligger.
Noen betraktninger:
Etter hva jeg vet ligger fuel kost alene for en 40 min flytur på ca 7500 kr.
eller i underkant av kr.200/sete.
Med 60% kabin faktor ca, 310 kr. og ved 50% i underkant av kr.400 osv.
I tillegg kommer drift, vedlikehold, avgifter, leasing, finanskost,forsikringer osv.
En stor del av disse utgiftene må fordeles på 39 seter , uansett.
Med tanke på at flybransjen er en lav margin bransje, står og faller virksomheten på volum/frekvenser.
Er det snakk om lav pris kombineres med få frekvenser=lavt volum blir veien til tap svært kort.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er flere bedrifter som allerede har vist interesse for bedriftsavtaler.

Selvfølgelig gjør alle bedriftsavtaler-om mulig.
WF, SAS, Norwegian har bøttevis med avtaler .
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Det er nok her det ligger.
Noen betraktninger:
Etter hva jeg vet ligger fuel kost alene for en 40 min flytur på ca 7500 kr.
eller i underkant av kr.200/sete.
Med 60% kabin faktor ca, 310 kr. og ved 50% i underkant av kr.400 osv.
I tillegg kommer drift, vedlikehold, avgifter, leasing, finanskost,forsikringer osv.
En stor del av disse utgiftene må fordeles på 39 seter , uansett.
Med tanke på at flybransjen er en lav margin bransje, står og faller virksomheten på volum/frekvenser.
Er det snakk om lav pris kombineres med få frekvenser=lavt volum blir veien til tap svært kort.

Men hvorfor sklle FV ikke ha mer enn 60% faktor? Hvis de opererer med priser som er 1/5 av WF så vil de være et alternativ for mange som tidligere kun har reist en gang i året eller mindre grunnet kostnadsnivået.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvor fant du den lavprisbilletten ;-) hahaha...
Måtte til TRD her om dagen fra MQN. 8000,- t/r takk. Vi her på Helgelandskysten er nok spesielt utsulta og utnytta. Leste i Aftenposten var det vel, før den ble posta flere andre steder, at vi her på Mo lå som nr 10 når det gjaldt utgangsdestinasjon for Norges dyreste flybilletter. Ikke rart FV blir heia fram.

Sandnessjøen-Trd har pris på 1748 kr på FF-billettene. Skullegjerne hatt millioninntekt slik at jeg kunne ansett det som lavpris, men :cool:
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Men hvorfor skulle FV ikke ha mer enn 60% faktor? Hvis de opererer med priser som er 1/5 av WF så vil de være et alternativ for mange

Ja, men kommer WF til å beholde sitt nåværende nivå? Man får vel ingen stor premie om man tipper at WFs gjennomsnittlige priser på FVs strekninger kan synke. Den som er interessert i konkurranse får håpe at ikke WF "tar en Color Air" akkurat lenge nok til at FV sultes ut og må gi seg.

Men vi kan vel driste oss til å antyde at dersom FV klarer å gjøre butikk av 999 som fullpris istedenfor 2455, så har WF hatt noen prosenter å gå på.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Ja, men kommer WF til å beholde sitt nåværende nivå? Man får vel ingen stor premie om man tipper at WFs gjennomsnittlige priser på FVs strekninger kan synke. Den som er interessert i konkurranse får håpe at ikke WF "tar en Color Air" akkurat lenge nok til at FV sultes ut og må gi seg.

Men vi kan vel driste oss til å antyde at dersom FV klarer å gjøre butikk av 999 som fullpris istedenfor 2455, så har WF hatt noen prosenter å gå på.

WF må nok redusere, men de har en organisasjon det vil bli vanskelig å redusere kostnader på. Husk at de ikke har mer enn 200 mill i overskudd av en omsetning oå 3,8 mrd.

Siden jeg er best kjent med SSJ-TRD tar jeg det som eksempel her selv om det er en FOT-rute og jeg vet at det ikke er aktuelt akkurat nå. De rimeligste billettene her koster 899 kr(utenom kampanje). Hvis et selskap kan fly alle for f.eks 699 kr så vil de nok vinne frem. WF ser ikke ut til å ha økonomi til å ta en CA - uten å ende opp som CA.
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Kommer det et FV icon på forumet snart?
 
Last edited by a moderator:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Som en tidligere ansatt i et oppstartsselskap synes jeg alltid det er like spennende hver gang et nytt selskap starter.

Jeg er fullstendig overbevist om at det finnes plass til flere aktører på kortbanenettet i Norge. Det har jeg vært siden jeg var liten kid og mine skilte foreldrene brukte opp månedslønner på å sende meg mellom småsteder i landet.

Jeg tror Ola Giæver kan ha muligheten til å bli en etablert aktør i norsk luftrom av flere grunner:
- Det at Widerøe har en kost som er helt hinsides, burde snakke til fordel for ethvert flyselskap som ønsker å konkurrere vinge mot vinge, selv uten subsidier.
- Det at Ola Giæver er en handlingens mann med et aldri så lite revansjeønske snakker ikke akkurat mot Fly Vikings muligheter.
- Ola Giæver har nok lært av "feil" hos Widerøe og har mulighet til å lære av dem til fordel for lavere kostnadsbase
- Widerøe har monopol og i ethvert marked hvor det er monopol, vil det være vanskelig å få markedet til å vokse. Med to aktører er det mulig å vokse markedet på de rutene hvor det er grunnlag.
- Nord Norge / Nord Sverige /Nord Finland har årlig en sinnsyk vekst i turisme både sommer- og vintertid. FV burde kunne knytte til seg noen gode interline avtaler, samt bli en attraktiv partner for reisebyrå i segmenter hvor prisnivået til Widerøe er alt for høyt.

Men det blir nok beintøft. De kommer nok til å bli møtt med hard konkurranse og de laveste prisene Widerøe har hatt noen sinne. Så OG må sikkert selge et par eiendommer til utover året for å komme over kneika;)

Det blir spennende å følge dem! Håper de kommer over kneika, og at man kan begynne å velge Norge igjen når man skal på (fly)ferie!

Aiaiai, unntatt ditt siste poeng så er resten sludder & pølsevev.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Hvorfor er det pølsevev?
Kunne du opplyse oss enkle?

Jo fordi alt er tatt ut fra løse lufta ,uten forankring i noen virkelig.
Da blir det ofte pølsevev.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Et aspekt som ikke har blitt nevnt før så vidt jeg kan s er at Widerøes maskiner stort sett har fløyet vel 80000 landinger, og nå er overhalt for 40000 nye landinger og deretter er det enten stopp eller en ny runde, mens de flyene FlyViking leaser vel knapt har noen tusen av de 80000 landinger de er sertifisert for.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Et aspekt som ikke har blitt nevnt før så vidt jeg kan s er at Widerøes maskiner stort sett har fløyet vel 80000 timer, og nå er overhalt for 40000 nye landinger og deretter er det enten stopp eller en ny runde, mens de flyene FlyViking leaser vel knapt har noen tusen av de 80000 landinger de er sertifisert for.

Vet du eller tror du?

LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vet du eller tror du?

LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.

Men har vl aldri fløyet rutetrafikk?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Vet du eller tror du?

LN-FVA er nesten 32 år gammelt, og et av de aller eldste Dash 8 som fortsatt flyr. LN-FVB er nesten 18 år gammelt, og fullt på høyde aldersmessig med flere av WF sine.

Alder har vel egentlig ingenting å si, det er antall landinger som bestemmer levetiden. LN-FVA har stått lenge i hangar, og flydd lite - mens WF sine maskiner flyr ti legs daglig..
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er jo deler som går ut på tid også. Maskiner som er lagret må også gjennom spesielle sjekker før de kan settes tilbake i trafikk. Så det er ikke bare cycles som gjelder.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Det er jo deler som går ut på tid også. Maskiner som er lagret må også gjennom spesielle sjekker før de kan settes tilbake i trafikk. Så det er ikke bare cycles som gjelder.

Og det er det jo ikke noen som har sagt heller?
 
Back
Top