Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er prisene sykt høye, eller er det andre priser stender som er kuntig lave?

Selv om man kan komme seg fra Oslo til Kristiansand for 399 kroner, er det heller ikke uvanlig at man må opp på 12-1500 kroner for en enveisbillett der, og full-flex ligger på ca. 2500. På en rute som er vidåpen for konkurranse, med flytid på ca. 30 minutter

Som man ser lenger sørpå så ble det levert inn null-anbud på eks. Florø, så det ble tatt ut av anbudet i neste runde. Det var vel først lokal jubel jubel for "bli kvitt Widerøe og monopolet" som gikk over i skuffelse over at det ikke dukket opp tre operatører som flyr timesruter til alle hjørner av landet for kr. 299 hver vei. Det er en del steder det rett og slett ikke er grunnlag for ruter uten subsidier.

Prisene er sykt høye.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Dette begynner å utvikle seg i retning av en viss manns ytringer på Twitter. Vi holder oss vel for gode for det eller holder kjeft.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg reiser stadig med WF i mangel på andre alternativer. Jeg baserer alt på fakta. De snudde et minutt før landing for å ha tid til å fly tilbake før personellet gikk ut på tid, det var ikke ting som lå utenfor WF sin kontroll som gjorde det. Det forteller litt om yvor "god" kontroll de har...

Ingenting fra meg baseres på synsing, kun harde fakta. Du derimot synser jo i vei.

Du blander begrepene synsing og fakta her.

Du har fullt rett til å mene det du gjør og ha synspunkter på hvordan en aktør opererer. Noe av det er sikkert rett også, men til nå har du kun kommet med egne meninger og analyser i denne tråden, og svært lite som kan dokumenteres som fakta. Ja endel er basert på egne opplevelser, men når verken du eller vi andre nødvendigvis vet hele bakgrunnen for hendelsen så er det mer synsing enn fakta. For å dra "Trump-kortet" så blander du også fakta med synsing, slik at mye av det du kommer med kan til dels karakteriseres som "alternativ fakta"

At en billett fra A til B, kjøpt X antall dager før avreise koster kr Y, ja det er fakta, men om det er dyrt eller billig, rimelig eller utpressing, ja det er ren synsing og egne meninger. Og hverken du eller vi vet hva gjennomsnittsprisen på nevnte avgang er (med mindre du har tilgang til Widerøes revenue management)

Dessuten virker det som i din argumentasjon at du henger deg opp i enkelt aspekter og ikke klarer se hele bildet.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

. Hevnlyst på gammel useriøs arbeidsgiver er den beste motivasjon som finnes. Jeg gleder meg til å se FV ta av.

Tja, er ikke enig der: For det første er vel WF en ganske så seriøs arbeidsgiver og det står folk i kø for å få jobb der. For det andre så skulle vel motivasjon for å starte butikk være basert på å tjene penger og å skape arbeidsplasser, ikke for å hevne seg. Kamskje noen skulle se seg i speilet for å finne ut hvem som har skyld i å få sparken.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Du blander begrepene synsing og fakta her.

Du har fullt rett til å mene det du gjør og ha synspunkter på hvordan en aktør opererer. Noe av det er sikkert rett også, men til nå har du kun kommet med egne meninger og analyser i denne tråden, og svært lite som kan dokumenteres som fakta. Ja endel er basert på egne opplevelser, men når verken du eller vi andre nødvendigvis vet hele bakgrunnen for hendelsen så er det mer synsing enn fakta. For å dra "Trump-kortet" så blander du også fakta med synsing, slik at mye av det du kommer med kan til dels karakteriseres som "alternativ fakta"

At en billett fra A til B, kjøpt X antall dager før avreise koster kr Y, ja det er fakta, men om det er dyrt eller billig, rimelig eller utpressing, ja det er ren synsing og egne meninger. Og hverken du eller vi vet hva gjennomsnittsprisen på nevnte avgang er (med mindre du har tilgang til Widerøes revenue management)

Dessuten virker det som i din argumentasjon at du henger deg opp i enkelt aspekter og ikke klarer se hele bildet.

Så fordi fakta ikke passer med dine meninger er det synsing?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tja, er ikke enig der: For det første er vel WF en ganske så seriøs arbeidsgiver og det står folk i kø for å få jobb der. For det andre så skulle vel motivasjon for å starte butikk være basert på å tjene penger og å skape arbeidsplasser, ikke for å hevne seg. Kamskje noen skulle se seg i speilet for å finne ut hvem som har skyld for å få sparken.

Uenighet er lov. Jeg ser det annerledes.
Og jeg tror mye av det handler om at WF ikke har hatt noen å måle seg mot. Det er ikke de besetningene og handlingen der som er problemet, de er serviceinnstilte som få. Problemet ligger nok lengre opp.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

"– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet"

Med tanke på det som tidligere har vært diskutert her, og de motforestillinger som har kommet mot han Olas evne til å lykkes. -Mannen som ikke vil ta innsjekket bagasje nå i begynnelsen, kan se ut til å ha gjort hjemmeleksa si allikevel. Denne artikkelen om at 6 av 10 reiser i dag kun med håndbagasje også på sydenturer forsterker en del muligheter.
Problemer med innsjekket bagasje og cnx med evt DY osv. har vært nevnt som nesten uoverkommelige hindre.
Ut i fra hva som står her burde Ola etter alle solemerker se ut til å ha et større marked enn hva enkelte har antydet dette tatt i betraktning.
Jeg ser fortsatt utfordringer med visse saker man ikke får ta ombord, men markedspotensiale økte betraktelig. Vi er et flyvant folk her hjemme på berget og vet å tilpasse oss. Kjøper heller ei ny saks enn å ta den med i reiseveska, ja eller kjøper ei lita ei...:-)
Det er Hangar som presenterer artikkelen.

http://www.hangar.no/6-av-10-reiser-kun-med-handbagasje-pa-fly/
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Denne artikkelen om at 6 av 10 reiser i dag kun med håndbagasje også på sydenturer forsterker en del muligheter.

Her finnes det faktisk feilkilder, eksempelvis er det svært vanlig at når to reiser sammen sjekker kun den ene inn bagasje.
Det finnes også en feilkilde ved at det er grunn til å tro at forretningsreiser fra Oslo og Østlandsområdet i 9 av 10 tilfelle foregår med håndbagasje.
Derved er det antagelig en geografisk skjevfordeling som ikke fanges opp i statistikken.
Snittet kan være riktig , men hvem gjør hva og hvor?
Dette har selvsagt betydning for en bagasje strategi.
 
Last edited by a moderator:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

"– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet"

Med tanke på det som tidligere har vært diskutert her, og de motforestillinger som har kommet mot han Olas evne til å lykkes. -Mannen som ikke vil ta innsjekket bagasje nå i begynnelsen, kan se ut til å ha gjort hjemmeleksa si allikevel. Denne artikkelen om at 6 av 10 reiser i dag kun med håndbagasje også på sydenturer forsterker en del muligheter.
Problemer med innsjekket bagasje og cnx med evt DY osv. har vært nevnt som nesten uoverkommelige hindre.
Ut i fra hva som står her burde Ola etter alle solemerker se ut til å ha et større marked enn hva enkelte har antydet dette tatt i betraktning.
Jeg ser fortsatt utfordringer med visse saker man ikke får ta ombord, men markedspotensiale økte betraktelig. Vi er et flyvant folk her hjemme på berget og vet å tilpasse oss. Kjøper heller ei ny saks enn å ta den med i reiseveska, ja eller kjøper ei lita ei...:-)
Det er Hangar som presenterer artikkelen.

http://www.hangar.no/6-av-10-reiser-kun-med-handbagasje-pa-fly/

Dette er åpenbart for oss som flyr ofte med disse, det er mange som reiser tilbake samme dag eller et pa dager etterpå.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ingen tegn til FlyViking sitt/sine fly i Tromsø i går. Men på en av flybussene i Tromsø så var logoene til alle selskapene med; SAS, Norwegian, Widerøe og FlyViking.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Uansett blir det viltigste for et nytt selskap, at folk bruker dem, særlig i startfasen!

FlyNonStop var marginalt unna å klare brake even, men for mange sørlendinger satt på gjerdet. Det kan ikke dere i Nord gjøre, da beholder dere ikke Viking lenge.

Så her er det bare å komme seg ut på tur!
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg setter meg heller i en robåt over fjorden, enn i et fly hos en mann som har havarerte fly som coverbilde på sin facebook-side.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

"– Vi ser eksempler på at nordmenn reiser på forretningsreiser, helge- og ukesturer kun med håndbagasje, ja, helt til de Karibiske øyene. Det blir etter hvert en vane å pakke lett og behovsprøvet"


Ut i fra hva som står her burde Ola etter alle solemerker se ut til å ha et større marked enn hva enkelte har antydet dette tatt i betraktning.
Jeg ser fortsatt utfordringer med visse saker man ikke får ta ombord, men markedspotensiale økte betraktelig. Vi er et flyvant folk her hjemme på berget og vet å tilpasse oss. Kjøper heller ei ny saks enn å ta den med i reiseveska, ja eller kjøper ei lita ei...:-)

Det er vel en viss forskjell i hvor stor håndbagasje det er plass til i en Dash-8 kontra 737-800?
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Uansett blir det viltigste for et nytt selskap, at folk bruker dem, særlig i startfasen!

FlyNonStop var marginalt unna å klare brake even, men for mange sørlendinger satt på gjerdet. Det kan ikke dere i Nord gjøre, da beholder dere ikke Viking lenge.

Så her er det bare å komme seg ut på tur!

Flynonstop hadde ett fly i 6 måneder og eieren tapte personlig 36,4 millioner, (1,3 mill i uka) og andre tapte også mye, det var store udekkede krav i konkursboet. Men det er alltid lett å si bare noen få passasjerer til på hver flygning og bare litt høyere snittpris......
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Utrolig hva man finner på OG fb.
Mange nærmest hatmeldinger om WF og OG siste innlegg viser en mangel på seriøsitet som inngir lite respekt.
Eks fra i dag av OG.

"Hva med det Norske "Monopolistiske" kortbanenettet?
Tur / retur Tromsø - Vadsø koster opp mot Kr 7.000
En reise over Atlanteren med Norwegian for kr 450
God helg!"

En seriøs leder fronter sitt eget produkt. OG og hans "menighet på fb bruker all sin tid på useriøse innlegg mot WF.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Flynonstop hadde ett fly i 6 måneder og eieren tapte personlig 36,4 millioner, (1,3 mill i uka) og andre tapte også mye, det var store udekkede krav i konkursboet. Men det er alltid lett å si bare noen få passasjerer til på hver flygning og bare litt høyere snittpris......

Sant nok, men fortsatt er det viktig å bruke et nytt selskap som er avhengig av inntekter for å gå rundt, og ikke har noe særlig buffer å tære på.

Men tipper folk nordfra er litt mer fremoverlent enn sørlendingene var, så satser vi på at de kommer igjennom det første viktige året med svarte tall nederst.

Konkurranse i luftfarten er som oftest bra for forbrukerne, som flyselskapene er til for!
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

....Men tipper folk nordfra er litt mer fremoverlent enn sørlendingene var, så satser vi på at de kommer igjennom det første viktige året med svarte tall nederst.

Hva er grunnen til at du tror det? De i min omgangskrets er nøytral/negativ til mulighetene til at dette skal gå, og FV ikke det første selskapet de ville velge i nordområdende.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Utrolig hva man finner på OG fb.
Mange nærmest hatmeldinger om WF og OG siste innlegg viser en mangel på seriøsitet som inngir lite respekt.
Eks fra i dag av OG.

"Hva med det Norske "Monopolistiske" kortbanenettet?
Tur / retur Tromsø - Vadsø koster opp mot Kr 7.000
En reise over Atlanteren med Norwegian for kr 450
God helg!"

En seriøs leder fronter sitt eget produkt. OG og hans "menighet på fb bruker all sin tid på useriøse innlegg mot WF.

Ingenting useriøst med å kritisere WF - Det er helt på sin plass.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ingenting useriøst med å kritisere WF - Det er helt på sin plass.

Det kommer helt an på hvilket ståsted du har.

For meg oppfattes dine innlegg som et partsinnlegg fra en som har tilknytning til FV enten som ansatt eller som innleid kommunikasjonsrådgiver.

Jeg har sett tilsvarende tidligere, bl.a. i forbindelse med SAS krisen i November 2012. Da dukket plutselig flere nye aktører opp i diskusjonsfora i E24, DN, Aftenposten etc. som tydelig hadde en agenda om å bidra til at SAS havarerte. Nær døgnet rundt svarte de nye profilene, som bedyret at de var uten bindinger og ekstremt opptatt av flyindustrien, på pro SAS innlegg. Sov de ikke? - eller var det et team bak profilene?...

De forsvant like plutselig som de dukket opp - så mye for deres oppriktige interesse for luftfart.

Hvem var de? Jobbet for en konkurrent som i dine termer i så fall ville i en periode blitt "monopolist" på det norske markedet? Var de noen som spekulerte i aksjer og som så for seg en stor verdiøkning av konkurrenten sine aksjer i tilfelle SAS havari? Representerte de noen som hadde interesse av oppkjøp av verdiene i et konkursbo?
De seilte uansett under falsk flagg.

Beklager men min personlige oppfatning plasserer deg i same kategori.

Moderator må vurdere om dette innlegget er "innafor"
 
Back
Top