Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024
Det siste resultatet fra Avinor viste et tap før skatt på minus 482,5 millioner kroner i første kvartal 2024. Onsdag slippes tallene for andre kvartal. Onsdag slippes tallene for andre kvartal.
...
– Jeg frykter at de økonomiske problemene statlige Avinor har, vil føre til at flyprisene øker markert og at flytilbudet blir dårligere, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Erik Lahnstein
https://e24.no/naeringsliv/i/AvRloj/frykter-dyrere-flybilletter-ber-regjeringen-ta-grep
Tilsvarende pluss 546 MNOK i årets andre kvartal, så da har de kreket seg over på pluss siden hittil i år.
Problemet til Avinor er både på grunn av høyt gjeldsnivå for de siste årenes nødvendige investeringer, og alle nødvendig fremtidige, så bør de generere ganske gode tall her for å betjene dem. Men også for å bevise at eierandelene har en økonomisk verdi, selv om det siste er et problem delvis påført av deres eiere gjennom kravet til en viss prosentandel egenkapital. Og som vel også påvirker ymse låneavtaler. Her spiller jo avkastningkravet inn, som med 5.9% på egenkapitalen, ikke er så veldig høyt sammenlignet med om de hadde vært en privat bedrift. Ser dog de er relativt konservative i verdivurderingene sine, og ikke tar en frekkas ved å legge inn så mye optimisme i terminalleddet
Det er jo forbudte tanker aa legge ned noen av de minste flyplassene som ligger naer andre flyplasser.
Avinor holder jo seg ganske stille i den debatten, og er jo også noe som de ikke bestemmer over.
Men både inntektene og kostnadene virker å ligne nokså mye på pre-Covid. Dog er alt noe mindre ettersom det jo har vært noe inflasjon i mellomtiden.
Ser ikke dette mer ut som et rent rentekostnad-problem? Nå har jeg bare sett til og med 2023, altså.
Ikke bare, men det er en viktig faktor.
Det ser også ut som staten dytter en del andre statlige utgifter over på Avinor om man leser artikkelen
Om eks. bruken av flyplassenehar økt og kostnadene for å betjene fly for helsevesenet, forsvaret, politi og tollmyndigheter øker uten kompensasjon så betyr det jo at man i det stille slipper å øke poster på statsbudsjettet for disse etatene.
Det må ha skjedd i år det da, for i 2023 var kostnadene bemerkelsesverdig like (krone for krone) som f.eks 2019. Inntektene like så.
Det eneste som trekker ned i fht 2019 er finansutgifter.
https://www.proff.no/regnskap/avinor-as/oslo/transport/IGAK7V808ND
Det kostnadene og bruken var jo der før også, men så lenge inntjeningen var god, og Avinor kunne utbetale de 400 MNOK i utbytte til Staten vært år, så var alle fornøyde. Mistenker heller de nå har plutselig fått et fokus på at de dekker masse kostnader til andre "etater" som de nå ønsker at skal betale for seg.
Og her har man jo mulighet til å slå flere fluer i samme smekk, hvis man sender mere kostnader vi Forsvarsbudsjettet, ref et visst 2% mål
I et land med Norge’s skattenivå er det en skam og bry seg om drift av flyplasser går i pluss. Avinor administrerer seg sikkert i hjel, som alle i det store papirflytteriet. Flyplasser er infrastruktur.
Tredje verdens tankegang her.
At Avinor kan og bør effektivitiseres er vel lite kontroversielt, men det blir jo masse bråk hver gang de forsøker fjerne noe.
Men jeg ser ikke noe problem at flyplasser og endel annen infrastruktur faktisk er helt eller delvis selvfinansierende. Og ikke være bundet opp mot offentlige budsjetter.
Og strengt tatt hadde ikke Avinor nå gått i pluss, hvis de faktisk hadde betalt for de flyplassutbyggingene som Staten pålegger dem, og delvis betaler for vi Statsbudsjettet i Bodø og Mo i Rana
Eller som i Sverige, Swedavia har kun de største lufthavnene, kommunene/private driver de små regionale. Det er bare ca 5 lufthavner av Avinors 44, som går med overskudd.
Det kan man si, men er for det offentlige penger som går med for å drive de til syvende å sist, selv om det ikke går via Swedavia. Og Norge har et litt større/annet flyplass behov enn Sverige
Spot on!
Remote TWRs er det en eller annen "Einstein" som kom opp med. Så langt vært et pengesluk.
Ja, men betyr det at det vil være det i fremtiden? I utgangspunktet høres det ut som en fornuftig tanke at man samler ressursene og man deler på tårntjenester for flyplasser som gjennom store deler av dagen er dødsens stille. Også er spørsmålet er om endel av disse investeringene før eller siden uansett måtte ha kommet gjennom nødvendig fornyelse, slik at det uansett hadde blitt et offentlig IT prosjekt som jo nesten alltid betyr et budsjettsprekk
