Økonomiske resultater og konsekvenser for Avinor i 2024 og fremover

Discus

Galley Slave
Medlem
Økonomiske resultater og konsekvenser for Avinor i 2024 og fremover

Det siste resultatet fra Avinor viste et tap før skatt på minus 482,5 millioner kroner i første kvartal 2024. Onsdag slippes tallene for andre kvartal. Onsdag slippes tallene for andre kvartal.
...
– Jeg frykter at de økonomiske problemene statlige Avinor har, vil føre til at flyprisene øker markert og at flytilbudet blir dårligere, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Erik Lahnstein.


https://e24.no/naeringsliv/i/AvRloj/frykter-dyrere-flybilletter-ber-regjeringen-ta-grep
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Det er jo forbudte tanker aa legge ned noen av de minste flyplassene som ligger naer andre flyplasser.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Det er jo forbudte tanker aa legge ned noen av de minste flyplassene som ligger naer andre flyplasser.

Man pålegger Avinor å betale regningen for dette — noe de har null kontroll over.

Finansieringsordningen er merkelig ettersom det er spritsalg (som er politisk fy og fy!) på OSL som finansierer flyplasser i distriktene (som er politisk fantastisk)!

Men skal ha folk flest gjennom store tax free shops og selge dem så mye booze man bare kan for å opprettholde flyplasstrukturen i Finnmark.

Så ender man opp i en situasjon der redusert tobakkssalg kan true oppholdet av flyplasser i distriktene.

Ærlig talt, hvem var det som fant på denne ordningen?
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

for en politiker er fjerne en utgiftspost fra statsbudsjettet en god ide.
om man så senker taxfree ordningen som finanserer dette.
men finansiering av valgløfter er et morsomt kapittel. lager som ofte en kasteball på hvem som finansierer det.
 
Last edited:
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Men både inntektene og kostnadene virker å ligne nokså mye på pre-Covid. Dog er alt noe mindre ettersom det jo har vært noe inflasjon i mellomtiden.

Ser ikke dette mer ut som et rent rentekostnad-problem? Nå har jeg bare sett til og med 2023, altså.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Det ser også ut som staten dytter en del andre statlige utgifter over på Avinor om man leser artikkelen
I tillegg mener han at regjeringen har påført Avinor å gjøre flere tjenester for helsevesenet, forsvaret, politi og tollmyndigheter. For eksempel ved å ta imot fly.
...
Han foreslår at de ulike statlige aktørene selv tar en større del av kostnadene ved å bruke Avinors tjenester.

Om eks. bruken av flyplassenehar økt og kostnadene for å betjene fly for helsevesenet, forsvaret, politi og tollmyndigheter øker uten kompensasjon så betyr det jo at man i det stille slipper å øke poster på statsbudsjettet for disse etatene.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

I et land med Norge’s skattenivå er det en skam og bry seg om drift av flyplasser går i pluss. Avinor administrerer seg sikkert i hjel, som alle i det store papirflytteriet. Flyplasser er infrastruktur.
Tredje verdens tankegang her.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Det er jo forbudte tanker aa legge ned noen av de minste flyplassene som ligger naer andre flyplasser.

Ja. Stopp rutefly og ambulansen til noen få samfunn så dekker det sikkert minst en prosent av
- Nye Bodø
- Nye Mo i Rana
-Fjernstyrte tårn
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Eller som i Sverige, Swedavia har kun de største lufthavnene, kommunene/private driver de små regionale. Det er bare ca 5 lufthavner av Avinors 44, som går med overskudd.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Ærlig talt, hvem var det som fant på denne ordningen?

Mener å huske det var irene på Shannon på slutten av 50-tallet, men godt mulig jeg husker feil.

Uansett bør Avinor få seg ny presse- og/eller økonomisjef, hvis man har er tap på minus x betyr vel det at man tjener penger?�� #passpååværejævligforsiktigmeddobbeltnektelser!
 
Last edited:
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Ja. Stopp rutefly og ambulansen til noen få samfunn så dekker det sikkert minst en prosent av
- Nye Bodø
- Nye Mo i Rana
-Fjernstyrte tårn

Spot on!

Remote TWRs er det en eller annen "Einstein" som kom opp med. Så langt vært et pengesluk. Nye Bodø og Nye Mo i Rana er noe de har blitt dyttet på av politikere.

Ja, også var det tax-free greia.

Og så lider Avinor av det samme som f.eks. oljebransjen. Overadministrert? Ja kanskje. Men alt skal dokumenteres og risikoanalyseres, opp og ned - hit og dit.

Når sjefer i Avinor fikk avvik på at brukerveiledning ikke fantes på en printer som man f.eks hadde kjøpt på Elkjøp som stod til almenn bruk i TWR.
 
Last edited:
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Spot on!

Remote TWRs er det en eller annen "Einstein" som kom opp med. Overadministrert? Ja kanskje.

Einstein regnet med at hen skulle spare en haug på stillinger og tårn, men «glemte» at teknikken måtte funke skikkelig.

Det er ikke noe «kanskje» i overadministreringen. Min personlige erfaring er at hovedkontoret helt fint kan reduseres til mellom 30 og 50% av dagens stab, men det vil fordre oppegående datasystemer og folk som både kan (kunnskap) og får lov (myndighet) til å bruke egen vett og forstand. En vesentlig del av hverdagen går med til ren admin, loggføring, rapportering, timeregistrering, internfakturering, reiseregninger og analyser (noen som lurer på hva forstavelsen anal står for..?) uten at det egentlig produseres noe som helst.
En kollega som reiste mye sa på et seminar (disse tar også en del dager og inneholder fint lite matnyttig) han brukte rundt 100 timer i året på å registrere reiseregninger. Han fikk da klar og utvetydig beskjed om dette var en svært viktig del av hans arbeid, og burde sågar prioriteres for å unngå forsinkelser i regnskapene. Med kun noen svært få unntak har ingen av de ansatte på hovedkontoret hverken greie på eller interesse for fly og luftfart.

Dette er nok heller et verdensproblem snarere enn Avinor-spesifikt, men fryktelig mye ressurser og tid soses bort i fjas og uvesentligheter.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Det siste resultatet fra Avinor viste et tap før skatt på minus 482,5 millioner kroner i første kvartal 2024. Onsdag slippes tallene for andre kvartal. Onsdag slippes tallene for andre kvartal.
...
– Jeg frykter at de økonomiske problemene statlige Avinor har, vil føre til at flyprisene øker markert og at flytilbudet blir dårligere, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Erik Lahnstein

https://e24.no/naeringsliv/i/AvRloj/frykter-dyrere-flybilletter-ber-regjeringen-ta-grep

Tilsvarende pluss 546 MNOK i årets andre kvartal, så da har de kreket seg over på pluss siden hittil i år.

Problemet til Avinor er både på grunn av høyt gjeldsnivå for de siste årenes nødvendige investeringer, og alle nødvendig fremtidige, så bør de generere ganske gode tall her for å betjene dem. Men også for å bevise at eierandelene har en økonomisk verdi, selv om det siste er et problem delvis påført av deres eiere gjennom kravet til en viss prosentandel egenkapital. Og som vel også påvirker ymse låneavtaler. Her spiller jo avkastningkravet inn, som med 5.9% på egenkapitalen, ikke er så veldig høyt sammenlignet med om de hadde vært en privat bedrift. Ser dog de er relativt konservative i verdivurderingene sine, og ikke tar en frekkas ved å legge inn så mye optimisme i terminalleddet

53960209423_9bf722febd_b.jpg


Det er jo forbudte tanker aa legge ned noen av de minste flyplassene som ligger naer andre flyplasser.

Avinor holder jo seg ganske stille i den debatten, og er jo også noe som de ikke bestemmer over.

Men både inntektene og kostnadene virker å ligne nokså mye på pre-Covid. Dog er alt noe mindre ettersom det jo har vært noe inflasjon i mellomtiden.

Ser ikke dette mer ut som et rent rentekostnad-problem? Nå har jeg bare sett til og med 2023, altså.

Ikke bare, men det er en viktig faktor.

Det ser også ut som staten dytter en del andre statlige utgifter over på Avinor om man leser artikkelen


Om eks. bruken av flyplassenehar økt og kostnadene for å betjene fly for helsevesenet, forsvaret, politi og tollmyndigheter øker uten kompensasjon så betyr det jo at man i det stille slipper å øke poster på statsbudsjettet for disse etatene.

Det må ha skjedd i år det da, for i 2023 var kostnadene bemerkelsesverdig like (krone for krone) som f.eks 2019. Inntektene like så.

Det eneste som trekker ned i fht 2019 er finansutgifter.

https://www.proff.no/regnskap/avinor-as/oslo/transport/IGAK7V808ND

Det kostnadene og bruken var jo der før også, men så lenge inntjeningen var god, og Avinor kunne utbetale de 400 MNOK i utbytte til Staten vært år, så var alle fornøyde. Mistenker heller de nå har plutselig fått et fokus på at de dekker masse kostnader til andre "etater" som de nå ønsker at skal betale for seg.

Og her har man jo mulighet til å slå flere fluer i samme smekk, hvis man sender mere kostnader vi Forsvarsbudsjettet, ref et visst 2% mål ;)

I et land med Norge’s skattenivå er det en skam og bry seg om drift av flyplasser går i pluss. Avinor administrerer seg sikkert i hjel, som alle i det store papirflytteriet. Flyplasser er infrastruktur.
Tredje verdens tankegang her.

At Avinor kan og bør effektivitiseres er vel lite kontroversielt, men det blir jo masse bråk hver gang de forsøker fjerne noe.

Men jeg ser ikke noe problem at flyplasser og endel annen infrastruktur faktisk er helt eller delvis selvfinansierende. Og ikke være bundet opp mot offentlige budsjetter.

Og strengt tatt hadde ikke Avinor nå gått i pluss, hvis de faktisk hadde betalt for de flyplassutbyggingene som Staten pålegger dem, og delvis betaler for vi Statsbudsjettet i Bodø og Mo i Rana

Eller som i Sverige, Swedavia har kun de største lufthavnene, kommunene/private driver de små regionale. Det er bare ca 5 lufthavner av Avinors 44, som går med overskudd.

Det kan man si, men er for det offentlige penger som går med for å drive de til syvende å sist, selv om det ikke går via Swedavia. Og Norge har et litt større/annet flyplass behov enn Sverige

Spot on!

Remote TWRs er det en eller annen "Einstein" som kom opp med. Så langt vært et pengesluk.

Ja, men betyr det at det vil være det i fremtiden? I utgangspunktet høres det ut som en fornuftig tanke at man samler ressursene og man deler på tårntjenester for flyplasser som gjennom store deler av dagen er dødsens stille. Også er spørsmålet er om endel av disse investeringene før eller siden uansett måtte ha kommet gjennom nødvendig fornyelse, slik at det uansett hadde blitt et offentlig IT prosjekt som jo nesten alltid betyr et budsjettsprekk :p
 
Last edited:
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Av alle dyre ubrukelige offentlige departementer og pengesluk, så skal dette gå i pluss…?

Hvorfor koster remote tower så mye? Dette burde jo være noe som koster veldig lite?
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Av alle dyre ubrukelige offentlige departementer og pengesluk, så skal dette gå i pluss…?

Hvorfor koster remote tower så mye? Dette burde jo være noe som koster veldig lite?

Evalueringer. Konsulenttjenester. Kvalitetssikring. Innhente erfaringer fra andre steder det har vært prøvet. Komiteer for valg av leverandører, opplæring av ansatte, omlæring av andre ansatte. Evt sluttvederlag. Prosjekt for sammenligning av effektivitet og resultat mellom individuelle flyplasser med og uten. Prosjektanalyse på sammenligning av disse.

Reevalueringer. Innhenting av tilbakemeldinger fra flyselskaper, lokale aktører, passasjerer og ansatte.

Jeg bare gjetter… og kunne fortsatt en god stund til.

Klart at man skal gjøre noe sikkerhetsevalueringer og sånn, men hadde vært mye mer fornuftig IMO om hver flyplass var A/S som kjøpte tjenester og der overskudd/underskudd reflekterte direkte på ledelsen på hvert sted

Man kunne også da gjort remote towers (med en tilbyder) — man kunne fortsatt hentet ut og distribuert utbytte fra de som går med overskudd og tilført tilskudd til andre.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Jeg mener, selv på småflyplassene vil lokale selvbestemmende aktører gi mening. De vil vite å lene seg på lokale aktører på en helt annen måte — om det er en kaffebar som har en vogn på flyplassen rundt avgangstid eller det er lokale parkerings- eller transportselskaper. Eller noe så enkelt som å gjøre den lokale flyplass til et utstillingsvindu for lokal industri og få inn kroner den veien. Eller leie ut av lokalet til lokale aktører som pubber, kafeer eller lignende. Jeg var en gang på en flyplass der de hadde outsourcet venteområdet til en lokal pub og åpnet inn til gatene 15 minutter før avgang…

Bonuser bør gå på resultatforbedring og det bør man jo kunne få til uansett størrelse.

(Edit: Jeg bare gjetter — litt basert på opplevelse — hvordan det er hos Avinor nå, men det virker veldig byråkratisk. Jeg er også veldig glad i og har troen på små enheter. Private storselskaper er ikke mye bedre enn offentlige, det er nærheten og det at alle føler de er en synlig og viktig brikke i teamet jeg mener er viktig for å unngå waste)
 
Last edited:
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Jeg mener det private kan gjøre det meste bedre enn det offentlige, men flyplasser bør ikke være AS, i min mening. Du klarer aldri og få de fleste flyplasser til og gå i pluss, når det kommer til inntekter og utgifter.
Men må se på de inntekter som kommer til distriktet.
Og man må se på det samfunnsøkonomiske med og ha åpent for samferdsel og ambulanse tjenester.
Og så driter man til slutt i disse, siden en flyplasser en nødvendig del av infrastrukturen.
Norge skal jo administrere segi hjel.
 
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Jeg mener det private kan gjøre det meste bedre enn det offentlige, men flyplasser bør ikke være AS, i min mening. Du klarer aldri og få de fleste flyplasser til og gå i pluss, når det kommer til inntekter og utgifter.
Men må se på de inntekter som kommer til distriktet.
Og man må se på det samfunnsøkonomiske med og ha åpent for samferdsel og ambulanse tjenester.
Og så driter man til slutt i disse, siden en flyplasser en nødvendig del av infrastrukturen.
Norge skal jo administrere segi hjel.

Jeg mener da ikke de skal drive med overskudd uten tilskudd. Det er mer selskapsform og administrasjon — men med tilskudd (som man da budsjetterer med) i A/S-et.

Om noen da ikke får det til å gå rundt så gjør man en styrt konkurs og virksomhetsoverdragelse til et nytt selskap — uten at det får konsekvenser for samfunnsoppdraget. Det er flere modeller for hvordan dette har blitt gjort før — at det overtas midlertidig av et statlig styringsselskap for eksempel.

Jan Blåruss som folk aldri så eller forstod hva gjorde forsvinner. Det gjør også et styre som har vist seg udugelig — men Kari i kiosken og Ola i innsjekkingen er den samme — så kommer det inn en Peter Syvertsen og et nytt styre som folk heller ikke får et nært forhold til — med mindre han rykker ut til lokalt næringsliv og lager gode forbindelser og forhold for flyplassen.

Gjør de det så gjør de det godt, får bonusene sine og vi får en mer effektiv og attraktiv flyplassopplevelse som reisende
 
Last edited:
Re: Resultater (og konsekvenser) for Avinor i 2024

Jeg mener det private kan gjøre det meste bedre enn det offentlige, men flyplasser bør ikke være AS, i min mening. Du klarer aldri og få de fleste flyplasser til og gå i pluss, når det kommer til inntekter og utgifter.
Men må se på de inntekter som kommer til distriktet.
Og man må se på det samfunnsøkonomiske med og ha åpent for samferdsel og ambulanse tjenester.
Og så driter man til slutt i disse, siden en flyplasser en nødvendig del av infrastrukturen.

Vel, det er jo nettopp slik konseptet med Avinor er, hvor det ikke skal være størst mulig overkudd. Men få systemet til å gå rundt, ved å subsidiere de flyplassene som ikke har stor nok trafikk til å få det til å gå rundt.

Ellers er det ikke noe problem eller vanskelig å tjene mye på en flyplass, man må bare ha stort nok volum, og da blir de til gjengjeld pengmaskiner til de grader.

Det virker være liten politisk uenighet i Norge, om at de fleste flyplassene i praksis er offentlig infrastruktur, og derfor samtlige regjeringer jo har definert Avinor som et såkaldt kategori 2 selskap, hvor ikke høyest mulig avkastning er målet (som for kategori 1)

I kategori 2 inngår selskapene der statens mål er bærekraftig og mest mulig effektiv oppnåelse av sektorpolitiske mål. Selskapene i denne kategorien opererer primært ikke i konkurranse med andre.
 
Back
Top