Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Re: Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Jenta sier hun hylte og hadde så vondt at hun ble lagt på en treseter bakerst.
Ville de tatt av med en hylende og åpenbart skadet passasjer i baksetet?

Og så er det dette med at det gikk to dager før de oppsøkte lege i Spania. Kan det tenkes at skaden skjedde et annet sted, og at de har problemer med forsikringen - evt. at det europeiske helsetrygdkortet ikke dekker håndkirurgi et år i etterkant. Kan sikkert bli ganske dyrt...

Veldig enig i det du sier!

Jonas Flink har kommentert på VG.no, og jeg tror kanskje jeg støtter meg til hans teori.
(Siden jeg ikke vet om man kan permalenke til kommentar så er jeg frekk og siterer den)

Er Norwegian eier av broen? Hvis hun har skadet seg i brodøren, som (ikke vet jeg) er tidsinnstillt, er det da eieren av broen (som velger hvor lenge døren skal være åpen) eller Norwegian, som bare benytter seg av tjenesten (og skal ikke ha noe med tidsinstillingene å gjøre, da disse vanligvis er forhåndsprogramert av fagfolk) som er skyldig?

Hele denne saken lukter muffins, gleder meg til vi får svaret.

Er Norwegian eier av broen?

Den hører typisk til flyplassen, men man må sikkert se på hvem som har ansvar for å passe på folk som ferdes der.

OK, la oss nå snu litt på spekulasjonene da. Hva hvis hun skadet seg på flyet, men ikke ved å bli klemt i døra. Hva kunne det da ha vært?

Hvis hun ble klemt i et av dørene i broen på OSL, da skal jaggu meg kjerringa ha skreket høyt om hele flyet hørte det!

Hvis hun ble klemt i et av dørene i broen på OSL, da skal jaggu meg kjerringa ha skreket høyt om hele flyet hørte det!

Hhaha, jøss. Det tenkte jeg ikke på :p

Makan til spekulasjoner i faktum i denne tråden. De fleste innleggene bærer preg av å være postulater uten nærmere begrunnelse. Hvor ikke vente med å konkludere til partene har gjort seg fullstendig ferdige med etterforskningen?

Hvorfor ikke legge ned hele diskusjonsforum-fenomenet og alle sitte stille? :) Vi kan'ke alle være jurister :p ;)

Enig med Polaris! Hva er vitsen med diskusjonsforum hvis man ikke skal kunne diskutere (og spekulere?) Hvis vi alltid skulle holde oss til fakta og ikke konkludere før konklusjonen var gitt, ville vi hatt gørrkjedelige diskusjoner.

Denne jenta har faktisk presentert en del "fakta" som blir avvist som svært usannsynlige, om ikke umulige, av folk som har peiling. Som at ei flydør plutselig kan hoppe ut av lås og smekke igjen av seg selv med en sånn kraft at det ødelegger hender og skaper kroniske indre blødninger som gjør vondt når man drikker cola.

Jeg støtter meg også til teorien Flinke-Jonas lanserer. Polaris har allerede skrevet under på at 15-år gamle jenter er flinke til å finne opp røverhistorier. Jeg kan dessuten bekrefte at det ikke står så bra til med deres "situational awareness" alltid, og det forundrer meg ikke om en 15-år gammel jente ikke vet om hun er foran, baki eller rett og slett på utsiden av flyet.

Det med å hjelpe CC er noe jeg gjør ofte, veldig ofte faktisk, men da "henger" døra på hengslene med en liten åpning på høyre side, sett utenfra og inn, så er det bare for CC og trekke døra inn i låst posisjon.
For å lage litt mer :stir på spekulasjonsteorien;
Hva om som nevnt ovenfor skjedde, CC får en oppkald på PA, snur seg og snakker i telefonen mens hun drar døra igjen, da ser hun nødvendigvis ikke på dør men har halve kroppen snudd 90 mot PA anlegget.

Du klarer ikke å stenge dören med èn hånd på en 737. I såfall må du ta skulderen til hjelp.
Hilsen fra en som har flöyet 737 i 7 år

Til slutten vil ha historien bare en vinner: Advoken's lömmebok...

Til slutten vil ha historien bare en vinner: Advoken's lömmebok...

Merkelig nok er det slik i de fleste saker der forløpet er usikkert....

Men er det ingen av dere 737-guruer som kan lansere alternative teorier til hvordan hun kunne skadet seg, dersom det nå var noe i/rundt flyet som var årsaken...?
Tenk ut av boksen her nå, mine damer og herrer....

Hva om hun var den siste som gikk inn den bakre døren og blir stående i bakre galley. Handling har behov for trappen på et annet fly, og lukker døren utenfra selv om det ikke er crew tilstede (noe som har skjedd før). Denne døren trenger jo ikke samme moment for å snu og lukke, og trenger nødvendigvis ikke slå denne jentene bort fra døren som det har vert diskutert tidligere. Kanskje hun da bare var uheldig, tok ett skritt tilbake og støttet seg i dørkarmen da dette skjedde?

Hva om hun var den siste som gikk inn den bakre døren og blir stående i bakre galley. Handling har behov for trappen på et annet fly, og lukker døren utenfra selv om det ikke er crew tilstede (noe som har skjedd før). Denne døren trenger jo ikke samme moment for å snu og lukke, og trenger nødvendigvis ikke slå denne jentene bort fra døren som det har vert diskutert tidligere. Kanskje hun da bare var uheldig, tok ett skritt tilbake og støttet seg i dørkarmen da dette skjedde?

JO, lukkes på samme måte som døren foran.

Merkelig, og tildels alvorlig sak uansett hva som viser seg å være sannheten.

Jeg har ansett dørene på en 737 som en stor, tung sak som sikkert kan skade en pikehånd om den kommer i klem i leamikken som utgjør hengslene, om jenta hadde hånd i dørkarmen og noen utenfor svingte den inntil.

Om jenta har skadet hånda i døren til flyet, og ingen i Norwegian har rapportert dette videre, er det sannsynligvis et brudd på luftfartsloven som sier:
§ 12-3. Definisjon av luftfartsulykke og luftfartshendelse
Med luftfartsulykke menes en uønsket begivenhet som inntreffer i forbindelse med bruken av et luftfartøy i tidsrommet fra en person går om bord i fartøyet med flyging som formål til alle har forlatt fartøyet, og som medfører at noen dør eller blir alvorlig skadet, eller fartøyet blir påført betydelige skader........
(Her vil det sikkert bli advokatmat om en skadet hånd er "alvorlig skadet").

Forskrift om rapporteringsplikt:
§ 14. Flygebesetningsmedlemmer mfl.
(1) Inntrer en luftfartsulykke eller en alvorlig luftfartshendelse, skal
1. fartøysjefen
2. andre flygebesetningsmedlemmer
3. bruker av luftfartøyet
4. eier av luftfartøyet
snarest mulig, og senest innen 72 timer etter at ulykken eller den alvorlige luftfartshendelsen har funnet sted, sende rapport til Statens havarikommisjon for transport og til Luftfartstilsynet.

Noen ombord i flyet skulle altså rapportert både til tilsynet og havarikommisjonen.

På den annen side er det alvorlig for jenta og hennes familie om de prøver seg på en bløff og vil gi Norwegian skylden for noe Norwegian ikke er skyld i.

Personlig tror jeg mest på teorien om at det er i en dør på vei ned fra gaten til flyet hun har skadet hånden i. Hun har kanskje holdt hånden i en dørkarm når døren automatisk lukket seg, slik en annen har beskrevet. Hun skriker i smerte og en flyvertinne i flyet hører skriket, baner seg vei gjennom passasjerene, hjelper jenta ombord i flyet og gir henne litt hjelp etter å ha plassert henne på bakerste rad.

Om jenta husker feil med hensyn til hvilken dør, om hun faktisk tror at det er Norwegian som er ansvarlig for lufthavnens dører, eller om man bare prøver seg, ja det vil vel en utredning vise.

Forøvrig er jeg helt enig med Polaris og Spantax - hva er poenget med et diskusjonsforum om man ikke får lov å diskutere?

Personlig tror jeg mest på teorien om at det er i en dør på vei ned fra gaten til flyet hun har skadet hånden i. Hun har kanskje holdt hånden i en dørkarm når døren automatisk lukket seg, slik en annen har beskrevet. Hun skriker i smerte og en flyvertinne i flyet hører skriket, baner seg vei gjennom passasjerene, hjelper jenta ombord i flyet og gir henne litt hjelp etter å ha plassert henne på bakerste rad.

Da må jo andre også hørt det. F.eks personer fra andre flyselskaper, og andre reisende..

Kjerringa er 15 år, og et barn.
Tror noen her bør roe ned litt til man har noen flere facts
Om hun er skadet i gate, på bro eller i en dør på fly, eller inne på fly så er det alvorlig og
muligens noe som bør følges opp...

Forøvrig er jeg helt enig med Polaris og Spantax - hva er poenget med et diskusjonsforum om man ikke får lov å diskutere?
Tror ikke noen mener det. Det var bare noen som reagerte på hets og vill&hemningsløs spekulasjon. Det er ikke det samme som å mene at man ikke skal diskutere i et diskusjonsforum. Det betyr bare at man er uenig. Og det må man få lov å være i et diskusjonsforum. For det er vel det som er diskusjon ;)

Det er fortsatt et barn, saa omtale som kjerring etc kan vi vel holde oss hakket bedre enn?

Da må jo andre også hørt det. F.eks personer fra andre flyselskaper, og andre reisende..

Siterte bare jentas uttaelser i VG Nett.

Forøvrig er jeg enig i en tidligere sitat her om å ta med jenta på OSL, gjerne med VG TV, Dagbladet, Aftenposten og Flynytt pluss kanskje Airliner World på slep for å rekonstruktere hendelsesforløpet! Da får også jenta mer av det alle blonde 15 åringer vil ha, PR..!

Kjerringa er 15 år, og et barn.
Tror noen her bør roe ned litt til man har noen flere facts
Om hun er skadet i gate, på bro eller i en dør på fly, eller inne på fly så er det alvorlig og
muligens noe som bør følges opp...

Er helt enig. Finnes ikke noe å verre enn å være utsatt for noe,også bli beskyldt for å lyve om det.

Last edited:
Back