Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Re: Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Har aldri opplevd at handling lukker døren utenfra, så her er det helt tydelig at noe ikke stemmer iom at crewet måtte bane seg vei etter at døren angivelig var lukket. Kabinsjefen skal i alle tilfeller alltid stå i fremre galley ved boarding.

Kan det være snakk om andre dørerer enn selve døren på flyet? Har hun blitt klemt av en dør på vei ut fra terminalen? Fått hjelp fra ansatte på flyplassen og at hun blander litt på hvor hun skadet seg?

Jeg har handlet DY på OSL i to år omtrent, mesteparten som Gate Manager (GM). Kort fortalt, GMen er den som koordinerer det meste som skjer utenfor flyet når det er ved gate. GMen står alltid i brua når døren lukkes. Det er crewet som lukker døra, aldri GMen eller annet bakkepersonell. Jeg vet ikke hvor mange flighter jeg har sendt avgårde med DY, men det er flere hundre. Aldri noensinne har jeg vært borte i en situasjon som kan være i nærheten av den som dama forteller. Denne historien bærer preg av å være forfattet av noen som ikke vet hvordan ting fungerer ombord. Det er ingen tilfeldighet at crewet står der dem står og gjør ting i den rekkefølgen dem gjør ting, og på den måten dem gjør ting. Nei, alt jeg vet, er opplært til, har sett og gjort og har hørt om tilsier at dette helt enkelt er sprøyt.

Nå er jeg ikke den som flyr mest her på forumet men er 100% sikker på at jeg har sett gatepersonell på EVE hjelpe til med å få døra på plass. Dog ikke helt igjen, men tatt den et stykke slik at CC har dratt den helt inn og satt den i lås. Sist på KHC i sommer da jeg satt på første rad.

Nei, alt jeg vet, er opplært til, har sett og gjort og har hørt om tilsier at dette helt enkelt er sprøyt.

Vel man skal være være yderst forsiktig å kalle dette sprøyt.
Har selv sett at Ground personell releaser døren og legge denne inntil flykroppen får så å kjøre brigde tilbake.
Passasjeren sier at hun ble lagt ned på en 3 seter i aft part, hylte høyt osv.
Når denne historien nå er kjent i media, vil det garantert melde seg vitner som støtter/
avkrefter at dette har skjedd.

Men fra å vente til en evnt etterforskning klarlegger fakta, blir det for lettvint å anklage dette for å være sprøyt.

At du mener at dette er forfattet av noen som ikke "vet hvordan ting fungerer ombord", så kan man vel strengt tatt si dette om 99% av alt som skrives om flybransjen i media.

Skulle vel være rart om en journalist kjenner OM-a-b-c-d hos et flyselskap.

Kanskje man bare skal moderere seg litt i sine uttalelser før man feller en dom.
Sannheten vil kommer frem likevel.

Alle selskaper har sine prosedyrer. Dette er prosedyrer som skal følges av mennesker. Mennesker er kjent for å av og til bryte prosedyrer, enten med vilje eller ved en feiltakelse. Det kan også ha skjedd i dette tilfellet.

Nå er jeg ikke den som flyr mest her på forumet men er 100% sikker på at jeg har sett gatepersonell på EVE hjelpe til med å få døra på plass. Dog ikke helt igjen, men tatt den et stykke slik at CC har dratt den helt inn og satt den i lås. Sist på KHC i sommer da jeg satt på første rad.

Det har jeg også sett på EVE. Faktisk mer enn en gang.

Det med å hjelpe CC er noe jeg gjør ofte, veldig ofte faktisk, men da "henger" døra på hengslene med en liten åpning på høyre side, sett utenfra og inn, så er det bare for CC og trekke døra inn i låst posisjon.
For å lage litt mer :stir på spekulasjonsteorien;
Hva om som nevnt ovenfor skjedde, CC får en oppkald på PA, snur seg og snakker i telefonen mens hun drar døra igjen, da ser hun nødvendigvis ikke på dør men har halve kroppen snudd 90 mot PA anlegget.

da ser hun nødvendigvis ikke på dør men har halve kroppen snudd 90 mot PA anlegget.

Like fullt må da jenta ha befunnet seg mellom henne og døra....
Ikke noe CC i verden lukker ei flydør dersom det står en person mellom CC og dør/skrog!

Norwegian har svart online pa VG Nett. Svaret er synlig via Facebook.

Det virker som heile hendelsen er oppfunnet, selv om jeg ikke vil tvile pa at jenta ble skadet en annen sted. Men for meg virker det rett og slett utekelig at en person blir skadet pa slik en mate uten at det blir rapportert. Rett og slett fordi sikkerhets-filosofien i luftfarten er bygged slik at vi rapporterer alt som skjer...

Like fullt må da jenta ha befunnet seg mellom henne og døra....
Ikke noe CC i verden lukker ei flydør dersom det står en person mellom CC og dør/skrog!

Det virker litt i overkant rart at jenta skulle fått til det uten at CC oppdaget det og i FB svaret fra Norwegian som er sitert lengre oppe, lyder det enda mer merkelig.

Rett og slett fordi sikkerhets-filosofien i luftfarten er bygged slik at vi rapporterer alt som skjer...

Som han fra Northport på SVG som kjørte på flyet uten å si ifra?

Som han fra Northport på SVG som kjørte på flyet uten å si ifra?

Först og fremst er det klok a holde disse to ting fra hverandre. Det ene er en underleverandör som har skadet en fly uten a si ifra dette. Du sikkert aner at dette vil fa betydelige konsekvenser, ikke bare for Norwegian som ikke har oppdaged skaden men ogsa for Northport.

Det andre er en 'claim' fra en person som hever a ha fatt seg padratt en alvorlig skade. Og personskader ma rapporteres uansett. Pluss at det settes seg igang en hel kaskade av ting som man ikke ser fra utsiden. Alt dette har ikke skjedd. Men, siden saken er na politi-anmeld, sa er det opp til jenta og familien og deres advokater a bevise at dette hva de hever stemmer. Sa lenge som de har ikke bevist dette, sa tenderer jeg a holde meg til uskyldighetsmistanke. Uansett hvilked operatör dette er. Fordi heile historien virker for meg konstruert.

DY har heller ikke sagt noe om hvofor hun fikk refundert billetten heller.
Virker dog litt merkverdig at ei 15år gammel jente går ut i media med noe som er HELT oppsinn. Men er det noen andre steder hun kunne evnt klemt hånda?

Först og fremst er det klok a holde disse to ting fra hverandre. Det ene er en underleverandör som har skadet en fly uten a si ifra dette. Du sikkert aner at dette vil fa betydelige konsekvenser, ikke bare for Norwegian som ikke har oppdaged skaden men ogsa for Northport.

Det andre er en 'claim' fra en person som hever a ha fatt seg padratt en alvorlig skade. Og personskader ma rapporteres uansett. Pluss at det settes seg igang en hel kaskade av ting som man ikke ser fra utsiden. Alt dette har ikke skjedd. Men, siden saken er na politi-anmeld, sa er det opp til jenta og familien og deres advokater a bevise at dette hva de hever stemmer. Sa lenge som de har ikke bevist dette, sa tenderer jeg a holde meg til uskyldighetsmistanke. Uansett hvilked operatör dette er. Fordi heile historien virker for meg konstruert.

Enig med deg i at hele historien virker merkelig og lite troverdig, men alle incidents blir ikke rapportert. I en ideell verden ja, men vi lever ikke i en slik verden og det menneskelige vesen er nå engang slik at man ikke liker å innrømme feil og ta på seg skyld.

Heldigvis er luftfarten noe av det nærmeste man kommer en ideell verden når det gjelder slik rapportering.

Nå har advokat Skansbo også kommentert på kommentarfeltet til VG:

Poenget for Michelle er ikke å fremme et krav om erstatning, men å vite at hun har den finansielle tryggheten dersom hun ikke blir kvitt de plagene hun fortsatt har i hånden.

Norwegian har forsøkt å gjøre et poeng ut av at flydøren ikke lar seg lukke automatisk. Det har aldri Michelle hevdet at den gjorde. Tvert imot har det formodningen mot seg at hun skal ha noe bevisst forhold til akkurat hvordan døren ble lukket. Hvis hun i forkant av skadetidspunktet hadde hatt et bevisst forhold til dørens bevegelser, ville hun neppe hatt sin hånd i en posisjon hvor den kunne komme i klem.

Så lenge Norwegian nekter å frigjøre besetningslisten og passasjerlisten ikke kan fremlegges uten en rettslig kjennelse frarøves Michelle muligheten til selv å skaffe vitner til hendelsen.

Norwegian opplyser at de har snakket med besetningen og at de ansatte tilbakeviser hva Michelle anfører. Jeg tror de fleste vil ha forståelse for at man ikke kan slå seg til ro med at en motpart sier de har undersøkt og ikke har funnet noe, men ikke opplyser hvem man har spurt, hvilke spørsmål som er stilt og dokumenterer samtlige av de aktuelle svarene. Slik bevissikring må man nødvendigvis gjøre selv slik at man har en trygghet for at svarene man får er riktige.

Forhåpentligvis er det noen passasjerer som var med på flyreisen som ser oppslaget, husker hendelsen og tar kontakt med oss slik at vi kan se hva som lar seg bevise fra det som skjedde.

Fantastisk at en advokat velger å kjøre mediastrategien i en åpenbar tynn sak... Det er ikke noe nytt i at en femtenåring lyver (om så kun for publisitet), og en bør derfor være veldig forsiktig her for å ikke skade ettermæle til denne jenten skulle det vise seg at dette er oppspinn.

Statement til DY crew + fravær av vitner som har sett dette samt logiske brister vs. påstander til en 15-åring. Her burde kanskje vg og advokaten undersøkt litt mer før publisering...

DY har heller ikke sagt noe om hvofor hun fikk refundert billetten heller.

Enig, hvis hun fik den refunderet, som det påståes, så mangler der helt klar en forklaring på det. Indtil den falder, så synes jeg faktisk der er noget skummelt ved både DY's og pax's forklaring.

Man refunderer vel ikke flybilletter uden grund.

Men det er vel bare at anmelde til politiet, så kan de vel bede om at afhøre de evt involverede parter og få en afklaring på sagen.

Her er det bare å glede seg til den videre utvikling. Begge parter har gått så høyt ut i denne saken at en av de er dømt til å deise i bakken med full kraft.

Men hvordan kan det ha seg at noen får ei dør så avsindig smelt over en arm uten at det kreves noe legetilsyn? Jeg mener, jeg ser for meg både delay på flighten, baluba med andre passasjerer, blod og gørr over flyet / iallefall hyling osv osv. Og hvorfor vente så lenge med å gjøre noe "strategisk" med saken? Burde nå kjapt vært klargjort mellom Norwegian og jenta om det forelå en sak?

Forøvrig tolker jeg refunderingen av billetten som et forsøk fra Norwegian i å løse problemet - det er jo trossalt mennesker som sitter og bestemmer det. Kanskje det ble tenkt "jaja, vi har det ikke i systemene våre men det er nå ikke så mye hassle å refundere prisen på billetten".

I call shenanigans.

EDIT: Og er det noen som i hele verden er god å finne på kreative løgner - så er det 15 år gamle jenter. Trust me, I know.

Back