Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Re: Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Synes nå skadene ser små ut jeg da, til å ha oppstått fra en lukket cabindør. På B737 er døra tross alt litt for stor for åpningen, og må derfor draes litt inn i flyet, for så å bli dyttet ut igjen. Dette pga trykk i kabinen. Burde minst ha vært brudd/knust hånd og mange opperasjoner etterpå. Sansynligvis hadde vel hånden blitt kappet av!

Og pga hvordan døren lukkes, liten plass for to mennesker i åpningen, samt sikkerhetssplinten som låser en hengsel, så må lukkingen utføres med begge hender/hjelp utenfra. Da finner jeg denne historien som veldig lite sannsynlig, om ikke rett og slett umulig.

La jenta få tilbud om å rekonstruktere hendelsesforløpet, så vil nok bortforklaringene komme ganske raskt tenker jeg.

Det står vel ingenting om at døren ble lukket helt igjen. Har dette skjedd har noen mest sannsynlig lukket døren såpass godt inntil (midlertidig før stenging?) at det var nok til å klemme en 15 år gammel hånd. Og i og med at hun ble lagt ned på en seterad bakerst i flyet (om jeg ikke husker feil), så har dette antakeligvis skjedd i bakre inngang. Dermed kan det stemme at den bakre døren har blitt lukket inntil av noen utenfra når siste passasjer har kommet seg innenfor. Det står også et sted at det ble betraktet som en vanlig klemskade og at de "innvendige" skadene i hånden først ble oppdaget etter et par døgn. Derfor er det ikke sikkert det ble oppfattet så veldig dramatisk av hverken medpassasjerer eller av crew, selv om hun la seg ned på en seterad i første omgang. Og dermed var det nok heller ikke blod og gørr som gjorde det naturlig å holde flyet tilbake.

Synes uansett at begge parter er uklare på hver sine områder. Håper noen kjøper filmrettighetene til historien!

Og i og med at hun ble lagt ned på en seterad bakerst i flyet (om jeg ikke husker feil), så har dette antakeligvis skjedd i bakre inngang.

Jeg sitter vel igjen med et inntrykk av at dette har skjedd fremme:

- Jeg kom sist inn i flyet hvor folk sto i kø for å sette seg. Jeg støttet meg inntil siden på flydøren. Da døren gikk igjen ble hånden min klemt fast. Jeg skrek så høyt at jeg tror at hele flyet hørte meg. En flyvertinne banet seg vei frem mot meg og åpnet døren manuelt. Jeg dro til meg hånden så hardt at jeg dyttet mannen som sto foran meg i køen.

- Det var utrolig vondt, og jeg var så svimmel og kvalm at jeg måtte legge meg ned. Jeg ble flyttet bakerst hvor jeg fikk tre seter helt for meg selv.
(fra VG, min utheving).

Jeg har jobbet i selskaper hvor man har baade refundert ting og betalt ut 500 kroner i erstatning for aa skape goodwill og forhaapentligvis make a case go away uten at man har erkjent skyld--selvom et eventuelt medieoppslag selvsagt faar det til aa se ut som man erkjenner skyld. Aa blande inn advokater etc er dyrt--aa refundere en flybillett er smaasaker i forhold.

Det at hun ble lagt ned på bakerste seterad har trolig ingenting med hvor skaden skjedde, da de fleste passasjerer vil sitte så langt foran som mulig. Da er det bak det er plass. Og døren bak er og lik den foran, går inn før den lukkes helt. Den vil "dytte" folk bort, om det var noen utenifra som lukket den.

Vet ikke hvordan prosedyren til DY er, men vi (sgs) spør/får signal fra crew før døra lukkes og trappa kjøres bort. Vanligvis er det crewet selv som lukker den da og, og da er det som før sagt plass til kun en person i døråpningen.

DY er nok "vage" i sine uttalelser for ikke å røpe prosedyrer som kan føre til at jenta forandrer forklaringen sin til noe mer troverdig.

Rett og slett en tragikomisk sak, kanskje det var toalettdøra hun mente? ;)

Jeg har jobbet i selskaper hvor man har baade refundert ting og betalt ut 500 kroner i erstatning for aa skape goodwill og forhaapentligvis make a case go away uten at man har erkjent skyld--selvom et eventuelt medieoppslag selvsagt faar det til aa se ut som man erkjenner skyld. Aa blande inn advokater etc er dyrt--aa refundere en flybillett er smaasaker i forhold.

Det er kansje litt OT, men et godt innspill til alle som skal prate med et flyselskap om kompensasjon for alt mulig: prat aldri om skyld, fokuser praten på hva de føler de kan tilby av løsninger uten at det ordet kommer opp.

Har du først tatt saken så langt at media er inne i bildet så har man havnet et sted der man har tatt bort mye fleksibilitet i å forhandle, og det er aldri bra for kompensajson.

-A

Mormor Kari Eriksen (71) bekrefter barnebarnets historie. Hun fulgte Michelle til Gardermoen den angivelige ulykkesdagen:

- Da hun gikk om bord på flyet var hånden helt frisk og uskadet. Jeg snakket med henne rett før hun gikk om bord. Da hun ankom Spania kom hun ut av flyet med brukket hånd og bandasje. Det er fullstendig vanvittig at Norwegian nekter for at hun skadet seg på flyet, sier hun til VG.

Dette er mitt personlige høydepunkt fra artikkelen. Synes det er fantastisk at mormoren er i posisjon til å kunne bekrefte barnebarnets historie. Hun fulgte tross alt jenta til Gardermoen den angivelige ulykkesdagen.
Med andre ord var hun mest sannsynlig ikke ved gaten under boarding (evt. har jenta ringt henne, og under samtalen tilforlatelig bekreftet at hånden hennes er helt frisk og uskadet...mhm) Hun hevder videre å ha vært i Spania noen timer senere, og sett barnebarnet komme ut av flyet med brukket hånd og bandasje. Og hun mener at Norwegian er fullstendig vanvittige...

Dette minner meg om den fantastiske artikkelen for en stund tilbake (db.no?) om en dame som klagde på NAS og skulle ha erstatning da hun ikke rakk flyet, fordi hun (etter eget utsagn i artikkelen) hadde stått i kø i taxfree'en og vært en tur på toalettet.

Last edited:

Dette er mitt personlige høydepunkt fra artikkelen. Synes det er fantastisk at mormoren er i posisjon til å kunne bekrefte barnebarnets historie. Hun fulgte tross alt jenta til Gardermoen den angivelige ulykkesdagen.
Med andre ord var hun mest sannsynlig ikke ved gaten under boarding (evt. har jenta ringt henne, og under samtalen tilforlatelig bekreftet at hånden hennes er helt frisk og uskadet...mhm) Hun hevder videre å ha vært i Spania noen timer senere, og sett barnebarnet komme ut av flyet med brukket hånd og bandasje. Og hun mener at Norwegian er fullstendig vanvittige...

Dette minner meg om den fantastiske artikkelen for en stund tilbake (db.no?) om en dame som klagde på NAS og skulle ha erstatning da hun ikke rakk flyet, fordi hun (etter eget utsagn i artikkelen) hadde stått i kø i taxfree'en og vært en tur på toalettet.

Tror egentlig ikke du har lest artikkelen nøye nok.
Hadde evnt jentungen blitt skada før hu gikk inn på flyet så er det vel mulig hu ville sagt det til mormoren sin. Som hun da mest sannsynlig snakka med i telefonen rett før hu gikk ombord.

Det var faktisk foreldrene til mora som møtte henne på flyplassen, og i følge foreldrenes utsagn var da hånda skadet.

Og mormor kan jo ikke, med mindre hun selv reiste et annet sted, ha fulgt jenten lenger enn til security (til noed tollsonen).

Tror egentlig ikke du har lest artikkelen nøye nok.
Hadde evnt jentungen blitt skada før hu gikk inn på flyet så er det vel mulig hu ville sagt det til mormoren sin. Som hun da mest sannsynlig snakka med i telefonen rett før hu gikk ombord.

Det var faktisk foreldrene til mora som møtte henne på flyplassen, og i følge foreldrenes utsagn var da hånda skadet.

Foreldrene til mora møtte henne på flyplassen? Blir ikke det mormoren og morfaren? Og står det ikke i klartekst at mormoren fulgte henne til Gardermoen? Som er i Norge, ikke i Spania?

Hun ble heller ikke skadet før hun gikk ombord i flyet, da ville hun nok som du antyder ha sagt det til mormoren sin. Det er heller ingenting som tyder på at hun ble skadet mens hun samtidig snakket med mormor på telefonen under boarding. Dette ville nok blitt nevnt dersom det var tilfelle.

Hovedpoenget mitt er at mormoren ikke på noen måte er i posisjon til å verken bekrefte eller avkrefte noe som helst av denne historien, da hun ikke var på flyet og dermed ikke så hva som skjedde.

Denne artikkelen virker å være et sammensurium av forklaringer satt sammen for å forsøke å lage en nyhet, som ganske enkelt kan plukkes fra hverandre som sprøyt dersom du "leser den nøye nok". Inntil det motsatte blir bevist, selvsagt.

EDIT: Selv-moderering.

Last edited:

Jenta sier hun hylte og hadde så vondt at hun ble lagt på en treseter bakerst.
Ville de tatt av med en hylende og åpenbart skadet passasjer i baksetet?

Og så er det dette med at det gikk to dager før de oppsøkte lege i Spania. Kan det tenkes at skaden skjedde et annet sted, og at de har problemer med forsikringen - evt. at det europeiske helsetrygdkortet ikke dekker håndkirurgi et år i etterkant. Kan sikkert bli ganske dyrt...

Jonas Flink har kommentert på VG.no, og jeg tror kanskje jeg støtter meg til hans teori.
(Siden jeg ikke vet om man kan permalenke til kommentar så er jeg frekk og siterer den)
För det första så vill jag säga att jag tycker synd på Michelle för jag tror på att hon har skadat handen sin.
För det andra så tror jag att hon har blandat ihop var och vilken dörr hon skadade sig på.
Ibland så används den bakre ingången av flyet och då står en dörr öppen i brua som leder ner mot bakken. Den dörren är stor och tung och kan mycket väl göra stor skada.
Den är tidsinstillt att hålla sig öppen ett valt antal minuter under boarding.
Den dörren är ju uppe i svängen av brua och alltså ca 8-10 meter från ingångsdörren av flyet.
I sånna fall så kan det stämma att flyverdinnen banet vei upp brua och öppnade dörren manuellt med sitt adgangskort.
Men det är alltså inte flydörren som nämt ovan. Det är väldigt lätt för folk att förklara fel och det är nog det som blivit gjort här.

En annan dörr som öppnas automatisk är den dörren från treminalen ner till brua
som också är en stor och tung dörr. Den kan öppnas både automatisk och manuellt.

Varför inte ta med Michelle till Gardermoen igen så får hon visa vilken dörr det är snakk om....

Makan til spekulasjoner i faktum i denne tråden. De fleste innleggene bærer preg av å være postulater uten nærmere begrunnelse. Hvor ikke vente med å konkludere til partene har gjort seg fullstendig ferdige med etterforskningen?

Jonas Flink har kommentert på VG.no, og jeg tror kanskje jeg støtter meg til hans teori.

Det er jo sannsynlig, i motsetning til flydøren, i så tilfelle så burde kanskje noen ta en prat med OSL eller RFS og sjekke om de kan finne ut noe mer.

Makan til spekulasjoner i faktum i denne tråden. De fleste innleggene bærer preg av å være postulater uten nærmere begrunnelse. Hvor ikke vente med å konkludere til partene har gjort seg fullstendig ferdige med etterforskningen?

Støttes! Makan til useriøs og egentlig ganske paranoid tulletråd :) Også spinne videre på pressens upresise spekulasjoner 'a gitt, som bruker metoder som de fleste av dere vanligvis kritiserer. Gøy med spekulasjoner, altså, men dette er jo fri og ensidig diktning i jentas disfavør (stort sett). Ellers har jeg sansen for Jonas Flinks teori. Det er typisk at folk forklarer seg riktig om hovedhendelsen (automatisk dør, skade, flyvertinne) men misser på detaljer (hvilken dør).

En eller annen foreslo å anmelde saken til politiet, så kunne de få fram sannheten. Vel, politiet etterforsker bare straffbare forhold. Det er ingenting i denne saken som tyder på at noe straffbart har skjedd, så den ville nok bli henlagt. Politiet skal ikke kaste bort tiden sin på sånt som dette.

Alle flyselskaper har en jevn strøm av henvendelser over et vidt spekter. Svært mange av disse er forsøk på å tilegne seg penger fra operatøren som man rett og slett ikke har krav på. Av det jeg har sett betraktes alle henvendelser med et åpent sinn. Noen eksempler er: folk som vil ha nytt tak fordi fly på approach har blåst av det gamle, samt folk som ene og alene har opplevd ett "havari" som ødela deres insjekkede reisegods men ingen andres. I dette tilfellet har det nok vært en grundig undersøkelse som konkluderer med at denne historien ikke holder vann, og av de opplysningene som fremkommer må jeg si meg enig. Det er ingenting paranoid, useriøst eller upresist i å diskutere luftfartsrelaterte hendelser på en forum. Det avdekker heller en del av hverdagen for flyansatte som ikke er så godt kjent.

Hvorfor ikke legge ned hele diskusjonsforum-fenomenet og alle sitte stille? :) Vi kan'ke alle være jurister :p ;)

Jeg er noen ting som jeg syns er rart her.

1. Om hun var siste inn på flyet og det fortsatt var mange folk i kø i midtgangen slik at hun må stoppe ved døren, så må jo GM komme etter, etter at han har boardet henne og printet manifest, dette må han så ta med inn i cockpit osv.. ergo må han frem og tilbake før døren kan lukkes, og hvor mye kø kan det være da?

2. Om hun gikk inn bakre dør er vel usikkert, om hun er siste inn så går man vel bare inn L1

3. Etter at GM har levert manifestet så bruker de alltid å si hadetbra osv til kabinsjef og han kan vel ikke bare smelle igjen døra uten at det står noe crew i nærheten eller si ifra om at han har levert manifest

4. Jeg har sitti veldig mye på DY sin 733 på 1A og det er så godt som alltid cc som tar igjen døren, i de tilfeller hvor bakke hjelper med døren så står cc og tar den imot for å låse den. Jeg har aldri sett de lukke døren og la den stå uten "tilsyn"

5. Om jenta er så skadet og hysterisk at hun trenger bandasje og ligge ned. Så skjønner jeg ikke hvordan crew da kan syntes at det er greit å ta henne med på en 3timer++ internasjonal flyvning, istedenfor å offloade henne der og da. Jeg tenker jo at om du må gå så langt som å åpne first aid kit(noe dy sier ikke er gjort) på ground så bør ikke pax være med på flyturen.

Dette er så "umulig" som det kan få blitt, blir svært overrasket over om dette er sant.

w

Back