Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

C130

ScanFlyer Gold
Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

I dagens papirutgave av VG står det om ei jente som fikk hånda ødelagt i flydøra da denne ble lukket etter boarding.
Hånda må etter alt og dømme opereres.
Norwegian nekter kategorisk at noe har skjedd, og sier at flydøra skal lukkes først etter at alle har funnet sine seter og satt seg ned.....

Erfaringer og synspunkter??

Re: Ødela hånda i flydør, DY nekter for at noe har skjedd!

Tja .. ville jo ikke være første gang døra lukkes rett etter at sistemann kommer halsende ned ... men uten mer fakta blir det jo bare spekulasjoner.

Tja .. ville jo ikke være første gang døra lukkes rett etter at sistemann kommer halsende ned ... men uten mer fakta blir det jo bare spekulasjoner.

Jeg synes jo det virker litt rart at man har det så travelt med å lukke døra at siste mann ikke har kommet seg ut av kjøkkenet engang....
Skal man ikke telle antallet passasjerer ombord før døra lukkes?

Heisann!

Doerene boer lukkes foer avgang... :old

En artig historie jeg har blitt fortalt av min far, selv foer hans fartstid, da Braathens opererte de Havllinand "Heron". Disse flyene hadde ikke air condition systemer saa paa varme sommerdager saa appned de to luker i taket, tror dette var noedutganger...?, slik at det ikke skulle bli saa varmt i kabinen. Disse skulle selfoelgelig lukkes foer avgang, men historien har seg slik at paa en av turene, halveis mellom Oslo og Stavanger, kom en av passasjerene opp til flight deck og spurte om de ikke kunne lukke disse lukene da det trakk saa forferdelig bak der... ^_^

Dag

Nå har saken kommet i nett utgaven også:
Michelle Hoel får ikke bevise at hun ble varig skadet på flyet. Norwegian nekter å oppgi navn på vitner som kan ha sett hva som skjedde.Ett år etter turen med boeingflyet sliter Michelle fortsatt med innvendige blødninger i hånden ved bevegelse

Kilde:http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10030947

Snodig historie

Døren på en 737 er ganske tung, og crewet som lukker den, må stå i døråpningen for å kunne lukke den i det hele tatt. Og det vil jo være veldig unaturlig om en passasjer står i døråpningen når man da lukker den.

Eneste jeg da kan tenke meg, er om noen fra handlingen har tatt seg en frihet og lukke den, men det er også rimelig utelukket. Da døren da ville a dultet henne bort fra dørkarmen og nærmest slått henne overende.
Døren går jo litt inn før den låser seg i posisjon.

S

Tydeligvis så er det jo noen som ikke snakker sant her, at hu går på flyet med ei frisk hånd og kommer av med hånda i bandasje. Så noe stemmer jo overhodet ikke.

Men kan hun ha sittet i sete 1A i et fly uten bulkhead og på en rar måte hatt hånden ved døra i det den ble lukket?

Ville det vært noe mer igjen av hånda isåfall?

Tror nesten jeg må kalle ut "shenanigans" her. Det jenta her hevder er umulig, selv på rad 1

Det er jo virkelig umulig her, og DY refunderte vel billetten mest som goodwill. Hvor bandasjen kommer fra er jo dog et godt spørsmål. Merkelig greie. Og erstatningskrav i Norge blir jo sjeldent astronomiske, men de har allerede engasjert advokat og vil vel ha noe erstatning.

Reagerer også på denne delen av forklaringen:

Jeg skrek så høyt at jeg tror at hele flyet hørte meg. En flyvertinne banet seg vei frem mot meg og åpnet døren manuel

At døren ikke kan lukkes automatisk er en ting, men også--banet seg vei frem? Flyvertinnen måtte jo stå rett ved døren for å i det hele tatt å lukke den!

Håper å få hele historien en vakker dag...

Kan den blitt lukket utenifra av ground personell? Noen form av koma i gjerningsøyeblikket?

Prosedyrene varierer fra selskap til selskap .. Jeg har lukket mang en flydør både innenfra og utenfra... Kan det være mulig at en overivrig bakkevert har lukket døra i iveren etter å komme avgårde på tid? Eller har Rørosfolket stående forbud mot å røre døra?

Cabin crew lukker dørene selv hos DY. Eneste er vel bak at handling av og til lukker inntil dørene hvis trappen skal kjøres vekk og crew er opptatt eller ikke tilstede.

Jeg kjenner ikke til DYs (eller Røros' rutiner på DY-handling) rutiner i detalj, men jeg har litt vanskelig for å se for meg at noen skulle funnet på å lukke døren alene utenfra (utfra den kjennskap jeg har til generelle rutiner i Røros/på OSL). Om så er tilfelle--og flyvertinnen styrtet frem for å åpne--ser jeg heller ikke hvorfor DY-crewet skulle nekte så voldsomt for at hendelsen har skjedd; det ville vel ikke engang gått på deres egen insurance.

Norwegian har postet et svar til en kar på Facebook siden nå. Det er litt mere utfyllende enn hva som stod i VG:

"Det er svært beklagelig at Michelle har skadet hånda si, men vi ser ikke at det kan ha skjedd om bord hos oss. Vi har ingen rapporter på denne påståtte hendelsen og besetningsmedlemmene på denne flygningen har vært tydelige på at dette ikke... har skjedd. Luftfarten er underlagt svært strenge rapporteringsregler, så alle hendelser - både små og store - skal rapporteres inn, uten unntak.

Flydøren kan ikke lukkes automatisk og besetningen lukker aldri døra før alle passasjerene har satt seg og kabinsjefen har bekreftet at antall passasjerer om bord stemmer med passasjerlisten.

Dette er Norwegian sitert på i VG i dag, men vi har også opplyst flere viktige detaljer i sakens anliggende som er utelatt.

1. Våre rapporter viser at medisinskrinet om bord på denne flygningen aldri var åpnet. Hvis passasjeren skulle fått bandasje og smertestillende, slik det er beskrevet i VG i dag, måtte altså medisinskrinet om bord være åpnet. Det ble det ikke.

2. VG gjør et stort poeng ut av at Norwegian ikke ønsker å frigi passasjerlista på denne flygningen. Grunnen til at vi ikke utleverer passasjerlista, er fordi det er et brudd på Personalopplysningslovens paragraf 11 og 8, som regulerer spørsmål om utlevering. Politiet og Tollvesenet kan dog be om opplysninger fra disse listene, dersom de kan vise til rettslig grunnlag.

Privatpersoner (og advokater) har ikke noe selvstendig krav på utlevering av opplysninger fra passasjerlister, men kan be om rettslig kjennelse."

Last edited:

Lukter mye rart av denne saken her etter det face innlegget ja....

I følge artikelen:
Familien ønsker at flyselskapet skal dekke utgiftene dersom Michelle må få operert hånden i Spania.

Er det virkelig alt de ønsker? "Dersom" er nok til at de allerede har vært i kontakt med advokat og kjører hardt i VG? Lite troverdig.

Back