Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
produktiviteten sættes i vejret med 15 procent

Hmm...dette høres jo bra ut på papiret.

Problemet med dette er at med mindre SAS øker rutetilbudet med 15% vil man jo ha 15% for mange piloter.....!
Nå var det jo en del nye ruter på gang, men neppe i nærheten av 15% økt produksjon?
Ett annet spørsmål er jo om man har materiell til å øke produksjonen med 15% rimelig raskt og om det
finnes lønnsomme ruter å sette dem på.. .

Denne løsningen vil med andre ord ta lenger tid å implementere enn lønnskutt og således koste mer enn lønnskutt.
på kort sikt.

Alternativt kan man si opp piloter, men det er vel lite populært..

W
 
Det er jo tydlig at ett par av foreningene her (igjen!) prøver seg på å "utvanne" kuttene til ledelsen.
Man kan jo spørre seg om de i det hele tatt har forstått poenget med å kutte og at det ikke
er ledelsen som er den egentlige motpart her men bankene og staten.

W
En slik påstand kan man vel bare fremsette om man sitter med detaljert informasjon om selskapets kravliste og foreningenes forslag.

Jeg tviler vel litt på at du har det så "tydelig" blir vel et skudd fra hofta.
 
Ja alltid når ting går dårlig skal man skylde på de ansatte for sin egen udugelighet. Spesielt et stort hat mot fagforeninger finnes det også. En ting jeg synes vil være synd ved en SAS konkurs er at det betyr slutten på skikkelige arbeidsvilkår for flybransjen (det har vært en nedadgående trend helt siden midten av 90 tallet på dette). Michael O'Leary vil selvsagt fremme enda mer fagforeningshat om konkursen blir en realitet.

Jeg tror SAS har mye å lære av Michael O Leary.
 
SAS har fjernet 'Bestil nu - betal senere' på deres hjemmeside.. Er de allerede begyndt at lukke deres hjemmeside?

De har tatt mange grep de siste dagene for å være forberedt, bl.a. stoppet de all internett-annonsering gjennom (en del) andre kanaler fom. i går tom. tirsdag.
 
Kan ikke skjønne at arb taker foreningene skjønner at de må gi så det monner nå, ellers får de ingenting.

De må jo heller få inn i avtalene at når SAS tjener penger igjen så går lønna opp igjen.


Pensjonene, som få kjenner detaljene på må nok muligens kuttes noe, men SAS må begynne å tjene penger innen nyttår.
Får de ikke med seg alle ansatte på det, så kjenner de ikke sin egen besøkelsestid og dreper selskapet med åpne øyne.


Så må de få inn en ny Janne Carlsson i ledelsen som kan få de med på laget og skape entusiasme igjen. nå er det ikke tid for 'beancounters' som toppsjef, nå er det plass til en supervisjonær en!!
Hvem har slike egenskaper - Stordalen?
 
Hmm...dette høres jo bra ut på papiret.

Problemet med dette er at med mindre SAS øker rutetilbudet med 15% vil man jo ha 15% for mange piloter.....!
Nå var det jo en del nye ruter på gang, men neppe i nærheten av 15% økt produksjon?
Ett annet spørsmål er jo om man har materiell til å øke produksjonen med 15% rimelig raskt og om det
finnes lønnsomme ruter å sette dem på.. .

Denne løsningen vil med andre ord ta lenger tid å implementere enn lønnskutt og således koste mer enn lønnskutt.
på kort sikt.

Alternativt kan man si opp piloter, men det er vel lite populært..

W

...En annen negativ effekt av å flytte kuttene fra lønn til produktivitet er jo at pensjonen
vel er regnet ut fra lønnen. Dermed vil høyere lønn også føre til at pensjonskostnadene også
vil øke i forhold til det opprinnelige forslaget. Og da går man vel på en sprekk der og i.o.m at
man ikke lenger er produktiv etter at man er gått av med pensjon...

W
 
Hmm...dette høres jo bra ut på papiret.

Problemet med dette er at med mindre SAS øker rutetilbudet med 15% vil man jo ha 15% for mange piloter.....!
Nå var det jo en del nye ruter på gang, men neppe i nærheten av 15% økt produksjon?
Ett annet spørsmål er jo om man har materiell til å øke produksjonen med 15% rimelig raskt og om det
finnes lønnsomme ruter å sette dem på.. .

Denne løsningen vil med andre ord ta lenger tid å implementere enn lønnskutt og således koste mer enn lønnskutt.
på kort sikt.

Alternativt kan man si opp piloter, men det er vel lite populært..

W

1. SAS har jo sagt at de skal øke produksjonen med 15 % som en del av spareplanen.
2. En del piloter vil jo forsvinne ut av SAS pga "naturlige årsaker"....
 
Kan ikke skjønne at arb taker foreningene skjønner at de må gi så det monner nå, ellers får de ingenting.

De må jo heller få inn i avtalene at når SAS tjener penger igjen så går lønna opp igjen.


Pensjonene, som få kjenner detaljene på må nok muligens kuttes noe, men SAS må begynne å tjene penger innen nyttår.
Får de ikke med seg alle ansatte på det, så kjenner de ikke sin egen besøkelsestid og dreper selskapet med åpne øyne.


Så må de få inn en ny Janne Carlsson i ledelsen som kan få de med på laget og skape entusiasme igjen. nå er det ikke tid for 'beancounters' som toppsjef, nå er det plass til en supervisjonær en!!
Hvem har slike egenskaper - Stordalen?

Rett og slett fordi mange av fagforeningene er helt på smertegrensen. De har allerede gitt veldig mye. Det er noe med hele strukturen til SAS det er noe galt med, både politiske interesser og andre interesser som har hatt altfor mye å si.
 
SAS danska pilotförening hävdar att det senaste budet från piloterna möter SAS krav på varje punkt.
Lars Björking, ordförande för Dansk Pilotförening säger att om ledningen förkastar det här förslaget är det för att SAS styrelse har bestämt sig för en annan agenda..


http://www.di.se/#!/artiklar/2012/11/18/piloterna-gar-med-pa-sankt-lon/

Då kan det mycket väl vara så att de ska ta med budet till långivarna och förhandla, eller förklara läget.

Annars tycker man ju att de borde gått ut och blåst faran över?
 
Rett og slett fordi mange av fagforeningene er helt på smertegrensen. De har allerede gitt veldig mye. Det er noe med hele strukturen til SAS det er noe galt med, både politiske interesser og andre interesser som har hatt altfor mye å si.

Så da er det bedre å si nei takk til kravene og bidra til at selskapet går konkurs? Jeg er usikker på om jeg forstår logikken bak en slik holdning. Man kan alternativt si ja til opplegget, og så velge å slutte om man mener at totaliteten i pakken er for dårlig. Går SAS konkurs så vil man uansett stå uten jobb.

En mulig forklaring på slikt kan være at man ikke tror at eierne vil la SAS gå konkurs - dvs. at trusselen er tom, men slik ståa er i selskapet nå så bør vel alle alarmklokker ringe også hos fagforeningene.
 
Last edited:
Annars tycker man ju att de borde gått ut och blåst faran över?
Tilbudet må godkjennes av styret og långivere, så de kan ikke kommunisere noe på en god stund uansett utfall.

Så da er det bedre å si nei takk til kravene og bidra til at selskapet går konkurs? Jeg er usikker på om jeg forstår logikken bak en slik holdning. Man kan alternativt si ja til opplegget, og så velge å slutte om man mener at totaliteten i pakken er for dårlig. Går SAS konkurs så vil man uansett stå uten jobb.

Helt enig. I tillegg står denne månes lønnsutbetaling i fare hvis SAS faktisk skulle finne på å slå seg konkurs i morgen tidlig. Da får de vente i seks måneder på lønnsgarantifondet i stedet for.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top