Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
FR har rundt 80 fly lagret, så disse kan nok garantert settes inn på kort varsel, både i Norge, Sverige og Danmark. Burde heller ikke være noe problem å få ta i kvalifisert flygende personell på kort varsel om det skulle skorte på dette.

Det er nok ikke så enkelt å skaffe flyvende personell, selv om SAS skulle gå konkurs. Er det noe jeg har lært av å lese trådene som omhandler Ryanair og kontraktsansettelser, så er det at det er ikke pilotene i SAS spesielt hyppe på. Så får de ikke fast ansettelse i Ryanair ser de seg nok om etter annet å fylle dagen med enn å fly på kontrakt, uansett selskap.





Vidar
 
115 fly vinterparkert i løpet av vinteren når alle nye fly er levert. Dvs. like mange fly i drift vinteren 12/13 som 11/12. Ryanair blir nok ganske raskt å finne på skandinaviske domestic ruter hvis SAS går konkurs. Vet ikke helt om jeg ønsker det... Man vet hva man har, men ikke hva man får. Til sammenligning brukte vel ikke Ryanair stort mer enn et par uker før de hadde både base og et respektabelt rutenett fra Budapest etter Malev dukkerten.

Wild guess; Stamrutene fra OSL-CPH/ARN/SVG/HAU/BGO/AES/MOL/TRD/BOO/EVE/TOS/LYR/ALF blir relativt fort dekket, men trolig med lavere frekvens enn SAS har i dag. Noe annet vil overraske meg...


Ryanair var inde på BUD allerede om eftermiddagen (hvor Malév gik konkurs kl. 06 om morgnen) og deres netværk var relativt godt dækket allerede få dage efter. Budapests turisme steg med 27% efter at Ryanair gik ind fra Budapest og det har været Ryanairs største base-succes.
 
Aner ikke hvorfor noen av dere mener at Ryanair kommer til å ta over ?
Det er mange andre muligheter og kombinasjoner av muligheter.

Vi skal ikke først se om SAS faktisk går konkurs da ? :)
 
Det er nok ikke så enkelt å skaffe flyvende personell, selv om SAS skulle gå konkurs. Er det noe jeg har lært av å lese trådene som omhandler Ryanair og kontraktsansettelser, så er det at det er ikke pilotene i SAS spesielt hyppe på. Så får de ikke fast ansettelse i Ryanair ser de seg nok om etter annet å fylle dagen med enn å fly på kontrakt, uansett selskap.





Vidar

Det finnes da annet flygende personell i Europa uten jobb enn evt. SAS personell!
 
Aner ikke hvorfor noen av dere mener at Ryanair kommer til å ta over ?
Det er mange andre muligheter og kombinasjoner av muligheter.

Vi skal ikke først se om SAS faktisk går konkurs da ? :)

Hvor mange andre har ledige fly stående i et så pass anseelig antall da? Ikke mange andre som kan hoppe inn på kort varsel enn FR. Andre kan kanskje overta et par ruter, og sysselsette 3-4 fly, men det er maks.
 
Aner ikke hvorfor noen av dere mener at Ryanair kommer til å ta over ?
Det er mange andre muligheter og kombinasjoner av muligheter.

Vi skal ikke først se om SAS faktisk går konkurs da ? :)

Vel, det er vel ikke så mange andre enn Ryanair som har så stor ledig kapasitet på kort varsel. Ja, selvsagt må vi håpe SAS ikke går konkurs, men hvilke andre selskaper har nok fly tilgjengelig til å kunne fylle behovet uten å ta fra andre ruter hvis SAS mot formodning skulle gå konkurs om noen timer?

Nå er det vel neppe slik at èn aktør tar over etter èn annen. Det kan jo så klart åpne for at flere aktører deler på etterspørselen.
 
Vel, det er vel ikke så mange andre enn Ryanair som har så stor ledig kapasitet på kort varsel. Ja, selvsagt må vi håpe SAS ikke går konkurs, men hvilke andre selskaper har nok fly tilgjengelig til å kunne fylle behovet uten å ta fra andre ruter hvis SAS mot formodning skulle gå konkurs om noen timer?

Nå er det vel neppe slik at èn aktør tar over etter èn annen. Det kan jo så klart åpne for at flere aktører deler på etterspørselen.

Hva med BA? Har de ledig kapasitet etter merger med BMI?
 
Hvor mange andre har ledige fly stående i et så pass anseelig antall da? Ikke mange andre som kan hoppe inn på kort varsel enn FR. Andre kan kanskje overta et par ruter, og sysselsette 3-4 fly, men det er maks.


Jeg aner ikke hvem aktører som eventuelt måtte ha ledig kapasitet nå i høst.
Men å tro at FR skal ta over skandinavia etter SAS fordi de har stående fly blir nok litt for enkelt.
 
Jeg aner ikke hvem aktører som eventuelt måtte ha ledig kapasitet nå i høst.
Men å tro at FR skal ta over skandinavia etter SAS fordi de har stående fly blir nok litt for enkelt.

Jeg tror du skal lese det 73H skrev noen poster over. Jeg mistenker at han er svært nær sannheten her, og dette skulle bli et aktuelt tema vel og merke.
 
Hva er egentlig grunnen til at fristen til å bli enige ble satt bare en uke etter at planen ble framlagt?
Er kassa så skrapet?
 
Expressen.se rapporterar att Björn Riese, advokat och expert på obeståndsjuridik har kommit till SAS kontor i Köpenhamn. Han var även likvidator av HQ Bank i Sverige.
 
Hva er egentlig grunnen til at fristen til å bli enige ble satt bare en uke etter at planen ble framlagt?
Er kassa så skrapet?

De ville ha en rask avklaring for å ikke skape langvarige problemer og usikkerhet. Skulle pressen og de ansatte holdt på i fire uker med konkursrykter så ville det blitt en selvoppfyllende profeti.
 
Det er jo tydlig at ett par av foreningene her (igjen!) prøver seg på å "utvanne" kuttene til ledelsen.
Man kan jo spørre seg om de i det hele tatt har forstått poenget med å kutte og at det ikke
er ledelsen som er den egentlige motpart her men bankene og staten.

W
 
Fra dr.dk:

Lars Bjørking oplyser til DR Nyheder, at de nordiske pilotforeninger er gået med til at skære omkostningerne på løn- og arbejdstid ned med samlet 25 procent.

Piloterne skal i gennemsnit gå 10 procent ned i løn og produktiviteten sættes i vejret med 15 procent.- Derudover er vi helt enige med bestyrelsen i SAS om den store knast, der har været pensionsområdet, siger Lars Bjørking og tilføjer:

- Vores tilbud imødekommer til fulde SAS-ledelsens økonomiske krav. Hvis SAS siger nej, må det være fordi, bestyrelsen har en anden agenda, f.eks. at de vil rekonstruere selskabet, siger Lars Bjørking.
 
- Vores tilbud imødekommer til fulde SAS-ledelsens økonomiske krav. Hvis SAS siger nej, må det være fordi, bestyrelsen har en anden agenda, f.eks. at de vil rekonstruere selskabet, siger Lars Bjørking.

Siste avsnittet er jo veldig interessant. SAS PR har enten gjort en makeløs elendig jobb, eller så har de gjort en helt rett jobb med å styre forventninger før en planlagt rekonstruksjon. Håper ikke dette er planen, men mulig det er eneste utvei.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top