• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Hele Skandinavia trenger SAS, jeg håper og tror at dette ordner seg.

Vi trenger et selskap som er et nettverksselskap i likhet med SAS, men vi trenger ikke nødvendigvis SAS. Det vil imidlertid resultere i store ulemper for mange reisende om SAS skulle legge inn årene, iallefall på kort sikt.
 
Det er mulig jeg husker feil, men er det ikke slik at selv om operating activities har positiv cash flow, så har SAS fortsatt negativ cash flow når man tar hensyn til det man må ut med i external financing?.

Det stemmer sikkert, men det som ikke skal betales før til våren sitter jo og koser seg i kassa og er såkalt 'unrestricted cash' inntil da. Så inntil avdragene forfaller skulle det ikke være noe problem å holde det gående - for å bruke worst case scenario.
 
Det stemmer sikkert, men det som ikke skal betales før til våren sitter jo og koser seg i kassa og er såkalt 'unrestricted cash' inntil da. Så inntil avdragene forfaller skulle det ikke være noe problem å holde det gående - for å bruke worst case scenario.

Joda, men mitt poeng var at hittil i år så har det gått mer penger ut av kassen enn inn i kassen (622 millioner mer ut enn inn, for å være eksakt). Dvs. at cash flow som sådan ikke er positiv.
 
Kan vel se ut som det foreløpig ikke blir noen avklaring ang. lånene før på ett senere tidspunkt
og at det vi får høre imorgen antagelig går på kutt, salg og omstruktureringer. Vi får se..

W
 
<spekulasjon> Hva om ryktet om en nært forestående konkurs i Expressen i morgentimene idag ble plantet av SAS-ledelsen, for å få fagforeninger til å reagere konstruktivt når man så legger fram drastiske lønnskutt i morgen? </spekulasjon>

Har egentlig SAS lov til å restrukturere og føre AOC over på KF før de teknisk sett er konkurs?

Ønsker dem uansett hell og lykke til, det kan ikke være bare lett å skulle smile i midtgangen eller konsentrere seg om riktig SID og STAR idag. Utrolig mange bra folk i et selskap som la grunnlaget for flytrafikk i Skandinavia.
 
Hvis Aftenposten har rett på dette, er det ikke på agendaen ...

SAS-ansatte på bakken har allerede omtrent samme lønnsnivå som ansatte i konkurrerende bedrifter, og skal derfor ikke omfattes av denne kuttrunden.
 
Kanskje det er det det er - og da er det ikke SAS' problem lenger .. Nei, vi får vente og se .. deter altfor mye som flyr rundt her nå.
 
Its now or never for SAS. Utrolig synd dersom enkelte fagforeningsledere skal la sine egne interesser gå foran sine medlemmers jobbsikkerhet. Hvilke andre steder har SAS mulighet til å kutte kostnader enn på lønn og dutyvilkår?

"Uakceptabelt" - hva ellers? En ny arbeidsgiver i luften stiller ikke på langt nær med like gode vilkår som dagens. Mye vil ha mer, dette gjelder også den godt betalte ledelsen.. Stille før stormen, det er ikke over før den feite damen synger. Ser på SAS-facebook at hun har begynt mellom ARN og CPH til passasjerenes store begeistring. Håper at alle parter tar til fornuft og ser ut av "luftfartsbransjen-vinduet" 2012 uten lykkepiller.
 
Last edited:
<spekulasjon> Hva om ryktet om en nært forestående konkurs i Expressen i morgentimene idag ble plantet av SAS-ledelsen, for å få fagforeninger til å reagere konstruktivt når man så legger fram drastiske lønnskutt i morgen? </spekulasjon>

Har blitt skrevet en plass at fagforeningen sikkert har fått beskjed om at konkurs kan være et alternativ dersom man ikke tar grep og får på plass avtaler. Så blir en fjær til fem høns og en konkurs i pressen og her inne...
 
Om topledelsen først hadde sagt at de ville halvere sine egne elleville lønnsvilkår så hadde det nok vært lettere å få andre til å akseptere endringer.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top