Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Selv om jeg opplever Bjørn Kjos som en slu og i overkant kreativ forretningsmann, som selv har innført nye og aggressive spilleregler i skandinavisk luftfart - må jeg gi ham rett i at det er helt feil å gi et luftfartsselskap statsstøtte - når dette flyr i konkurranse med andre selskaper.

Det er en uheldig samrøre her mellom Arbeiderpartiet (Giske) og et delvis statseid flyselskap.
Sånn som samfunnet fungerer nå er det de frie markedskrefter som virker (alle mot alle), og det er blitt survival of the cheapest som gjelder - på godt og vondt.

Ryanair og Norwegian leder an i en prosess som nå ikke er til å stoppe. Markedet roper på billige billetter - og det gamle flagcarrier's som SAS har intet å svare med her, all den tid de har forpliktelser, avtaler og en organisering som lavprisselskapene kan styre utenom.

Om det ikke skjer noe helt uventet i markedet er sannsynligvis SAS sin tid snart over, slik det er organisert i dag.

Men man skal ikke tro at DY får boltre seg alene på det norske / skandinaviske markedet lenge om SAS forsvinner. Et rovdyr som MOL i Ryanair vil garantert melde seg på, til enda lavere priser (og ansettelsesbetingelser) enn det DY har...
Og skjer dette vil det merkes langt inn i den norske luftfartsøkonomien, der man lever på overføringer fra fra de tre-fire største lufthavner til alle andre småflyplasser her i landet. MOL og andre lavprisaktører har alltid sagt at man kan utelukke at de vil betale dagens avgifter for å lande f.eks på OSL...
En konkurs i SAS kan derfor få ringvirkninger som man ikke ser helt konsekvensene av i dag.
Spennende tider...

Tally-Ho
 
I etterpå-klokskapens navn;

Den kanskje største tabben som har blitt gjort her er av styret.
For ett par år siden gikk man ut og annonserte at målet var å selge SAS.
Strategien var altså å pynte på kjerringa for så å gifte henne bort.

Med det vi vet nå er med respekt å melde den mest tåpelige, ansvarløse, risikofylte og naive strategien jeg har hørt!
Det øyeblikk man vedtar en slik strategi blir det en sovepute og nødvendige tilltak for å få
selskapet LEVEDYKTIG blir ikke gjort! Man humper videre og pynter litt her og der og håper at
en frier skal komme forbi. Makan til passiv holdning!!!

Nå som de reelle tallene til SAS har kommet ut og som styret må ha VISST hele tiden er jo at SAS har vært
på full fart mot stupet - med 6 mrd pr år - og de ALLIKEVEL ikke foretatt seg noe i nærheten
av hva man burde for å stanse dette????!!!!!

Det eneste riktige målet den gang skulle selvsagt ha vært å kutte det man trengte for å bli levedyktig der og da.
Så vil frierne komme av seg selv.

Dette er en skandale spør dere meg. Giske og Co har sittet å sett på dette hele tiden uten å gjøre noe som helst.
Om de har vært redd for fagforeningene/streiker/LO, eller om de rett og slett er inkompetente vet ikke jeg, men
det gjør meg ihvertfall passelig forbannet.

Når ett skip tar inn store mengder vann er alle mann til pumpene det eneste som gjelder og å få kontroll på situasjonen ASAP.

Det var dagens rant

God helg :drink

W
 
Kjos har vært en ekspert i å manøvrere seg i det Europeiske arbeidsmarkedet for flygende arbeidstagere, cockpit og kabin. Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull. EU og andre europeiske land har blitt tatt helt på sengen av Kjos sin måte å drive butikk på. Det gikk i mange år med Ryanair, men norske myndigheter har nå begynt å forstå at Norwegian ikke er et norsk industrieventyr men et mareritt. Om Kjos får fortsette slik han gjør så har ingen nordmenn råd til å bo i Norge snart. Jeg forstår at folk vil reise billig og det kan ikke forlanges at Hvermansen skal stå på kravene for anstendige arbeidsbetingelser, men med å fly Norwegian så er nordmenn med på å undergrave sin egen eksistens i det norske arbeidsmarkedet.

Jeg kan ikke fatte og begripe at unge oppegående mennesker, piloter MÅ være oppegående, tør å bruke 1 mill på noe som er så usikkert som å ta pilotutdanning i dag. Ikke vet du om du får jobb og får du jobb er det ikke sikkert at det er en jobb du kan bli i resten av livet. Per i dag er det kun Lufttransport og Widerøe som ansetter i Norge med vilkår det går å leve med til du blir pensjonist (fixedwing). Å begynne som pilot i Norwegian i dag er å skyte seg selv i foten. Kanskje håper du på en dag å få jobb i SAS, men hvordan skal SAS kunne konkurere med Norwegian når folk går med på å jobbe for knapper og glansbilder og under betingelser som ikke er til å leve med over tid? Det er et KJEMPE paradoks som enhver med et ønske om å jobbe som flyger må ta innover seg.
 
Last edited:
Kjos har vært en ekspert i å manøvrere seg i det Europeiske arbeidsmarkedet for flygende arbeidstagere, cockpit og kabin. Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull. EU og andre europeiske land har blitt tatt helt på sengen av Kjos sin måte å drive butikk på. Det gikk i mange år med Ryanair, men norske myndigheter har nå begynt å forstå at Norwegian ikke er et norsk industrieventyr men et mareritt. Om Kjos får fortsette slik han gjør så har ingen nordmenn råd til å bo i Norge snart. Jeg forstår at folk vil reise billig og det kan ikke forlanges at Hvermansen skal stå på kravene for anstendige arbeidsbetingelser, men med å fly Norwegian så er nordmenn med på å undergrave sin egen eksistens i det norske arbeidsmarkedet.

Dette er vel strengt tatt mest propaganda og skremsler. Hvem tror at ingen får råd til å bo i Norge pga denne utviklingen...? Dette har vi dessverre hørt før i forhold til andre næringer som har flagget ut, men jeg ser ikke annet enn at Norge fortsatt kåres til blant de beste land å bo i og det ville nok neppe vært tilfellet om ting hadde utviklet seg slik skremselspropagandaen har predikert opp gjennom tidende... Dersom man oppriktig tror på slikt så er min anbefaling at man løfter blikket litt....:rolleyes:

Du kan vel heller ikke for alvor mene at den norske staten skal trå til med penger og garantier til SAS for å vise at de tar arbeidstakernes rettigheter på alvor...? Hva med å starte med å få på plass en felles tariffavtale som kan allmenngjøres?
 
Last edited:
Ærligt talt, har virkelig SAS livets rett?

*De har en enorm gjeld
*De har brukt ca 6 milliarder i året (10 siste årene) på å overleve (salg av virksomheter)
*De tjente totalt 1 million kroner fra 1998 til 2008
*De har en foreldet og dyr flåte der mange av flyene er leaset
*De har snart ingenting mer å selge
*De har en dyr arbeidstokk som koster mye mer enn konkurentene
*De trenger nær 40 millarder for å fornye flåten
*Bankene forlenger kun lånene om det gis statsgarantier (ulovlig konkuransevridende støtte)
*Det forlanges fra fagforeningene urimelige krav for fremtiden

*Legg til det som mangler!......

Sorry SAS, dere har IKKE livets rett i dagens marked og dess raskere det insees dess raskere kan de ansatte komme seg videre med livet sitt. Det må jo være et lite helvete å være SAS ansatt med alle disse ryktene og fremtidsutsiktene.
 
Kjos har vært en ekspert i å manøvrere seg i det Europeiske arbeidsmarkedet for flygende arbeidstagere, cockpit og kabin. Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull. EU og andre europeiske land har blitt tatt helt på sengen av Kjos sin måte å drive butikk på. Det gikk i mange år med Ryanair, men norske myndigheter har nå begynt å forstå at Norwegian ikke er et norsk industrieventyr men et mareritt. Om Kjos får fortsette slik han gjør så har ingen nordmenn råd til å bo i Norge snart. Jeg forstår at folk vil reise billig og det kan ikke forlanges at Hvermansen skal stå på kravene for anstendige arbeidsbetingelser, men med å fly Norwegian så er nordmenn med på å undergrave sin egen eksistens i det norske arbeidsmarkedet.

Jeg kan ikke fatte og begripe at unge oppegående mennesker, piloter MÅ være oppegående, tør å bruke 1 mill på noe som er så usikkert som å ta pilotutdanning i dag. Ikke vet du om du får jobb og får du jobb er det ikke sikkert at det er en jobb du kan bli i resten av livet. Per i dag er det kun Lufttransport og Widerøe som ansetter i Norge med vilkår det går å leve med til du blir pensjonist (fixedwing). Å begynne som pilot i Norwegian i dag er å skyte seg selv i foten. Kanskje håper du på en dag å få jobb i SAS, men hvordan skal SAS kunne konkurere med Norwegian når folk går med på å jobbe for knapper og glansbilder og under betingelser som ikke er til å leve med over tid? Det er et KJEMPE paradoks som enhver med et ønske om å jobbe som flyger må ta innover seg.
---
Enig at det er en trist utvikling innen lavprisselskapene, med stadig mer bruk av kontraktsansatte på tvilsomme betingelser.
Men nå er det ikke sånn at det KUN er SAS som har kjørt på "gode gammeldagse betingelser" frem til nå - det er vel heller slik at ALLE skandinaviske selskaper frem til nå har rekrutter ansatte til faste stillinger med skikkelige arbeidsbetingelser, men at Norwegian med dette har satt en ny standard som flere selskaper nok kan tvinges til å følge etter hvert.
For orden skyld, piloter i SAS er verken best eller nest best lønnet i Skandinavia, og disse selskapene det gjelder har ikke så langt latt seg lokke over på Kjos' kreative løsninger...
Så bildet er nok ikke så svart som du tror...

Mandag vil man sannsynligvis ha fått mange svar ang. utviklingen i SAS, og det ligger an til hard kost for de ansatte der.

Tally-Ho
 
Hvorfor ikke bli ett lav kosnad selskap,etter hva gjei erdrinder hvar Erik Braathen å tenke det samme.
Satse på en arbeidshest,ikke blanding av A320og B737.
Tror ikke Norwegian vill opere to tilnermet like hester,vill koste alt for mye:headbang
Start på ny og nye koster feier best.
Lest boken Skygods mye likt SAS og Braathens selge det en kan tilslutt ikke mer.
 
Norwegian Air Shuttle har beställt 100 Boeing 737-8Max och 100 Airbus A320 Neo..firm order.

På måndag kl 08 kommer säkerligen många svar till oroliga medarbetare i SAS.
Rykten säger att Gustsfson enorma sparplan för SAS kallas "Alexander Hugget"...det ger ju en föraning om vad ledningen vill.
 
Om den norske stat ikke skal garantere for banklånene så sier de i realiteten at alt det norske arbeidstagere har av rettigheter og arbeidgivere har av plikter bare er noe tull.

Konsekvensene av det du sier vil bety at det ikke lenger vil være noen risiko for en bank å låne penger til ett flyselskap.
Man trenger med andre ord ikke lenger egenkapital og kan leve i det uendelige på nye lån. Forholdet mellom kostnader og inntjening vil ikke
lenger ha noen betyding. Man kan drive som insolvent. Det var vel denne type økonomi som førte til at sovjetunionen gikk i
oppløsning til slutt - bankerott. :love

W
 
Nei, Braathens S.A.F.E fløy med flagg på halen. Men tradisjonellt så brukes begrepet flag carrier om de gamle statseide selskapene.
 
Nå som de reelle tallene til SAS har kommet ut og som styret må ha VISST hele tiden er jo at SAS har vært
på full fart mot stupet - med 6 mrd pr år - og de ALLIKEVEL ikke foretatt seg noe i nærheten
av hva man burde for å stanse dette????!!!!!

Kanske är det avsiktligt? Kaos och hot om total kollaps är ibland bästa receptet för att ro i land förändringar. Ur infernot kan ett pånyttfött och livskraftigt SAS resa sig.
 
Men man skal ikke tro at DY får boltre seg alene på det norske / skandinaviske markedet lenge om SAS forsvinner. Et rovdyr som MOL i Ryanair vil garantert melde seg på, til enda lavere priser (og ansettelsesbetingelser) enn det DY har...
Og skjer dette vil det merkes langt inn i den norske luftfartsøkonomien, der man lever på overføringer fra fra de tre-fire største lufthavner til alle andre småflyplasser her i landet. MOL og andre lavprisaktører har alltid sagt at man kan utelukke at de vil betale dagens avgifter for å lande f.eks på OSL...
En konkurs i SAS kan derfor få ringvirkninger som man ikke ser helt konsekvensene av i dag.
Spennende tider...

Tally-Ho

Jeg er enig med deg i at Norwegian nok ikke vil bli lenge ensom i lufta over Norge, og jeg håper heller ikke de blir det. Den andre operatøren må gjerne være SAS, og jeg håper virkelig de klarer å holde flyene i lufta også i fremtiden. Om Ryanair ikke vil fly på OSL med de landingsavgiftene de har så OK for meg, men jeg tror at det må de om de ønsker å fly "Norge rundt" ut fra OSL. Det er jo allerede lavprisaktører som flyr ut fra OSL i dag. Norwegian er et eksempel.





Vidar
 
Ved en konkurs settes flyene på bakken, de ansatte mister jobben umiddelbart og billetter utstedt av selskapet blir verdiløse.

Jeg mener å huske at da Colorair konket høsten -99, var billettene gyldige på SAS og BU etter konkursen? Dette førte til veldig fulle fly på bl.a Ålesund-ruten noen dager.
 
Jeg mener å huske at da Colorair konket høsten -99, var billettene gyldige på SAS og BU etter konkursen? Dette førte til veldig fulle fly på bl.a Ålesund-ruten noen dager.

Det var nok et markedsføringsstunt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top