Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Selv om kommentaren du siterer kanskje er litt unyansert, så er det nå egentlig helt kurrant å stille spørsmålstegn ved dette. Det synes å være slik at pengene som man puttet inn i de forrige emisjonene ikke har bidratt til det de skulle bidra til i tilstrekkelig grad, og det er vel en kjennsgjerning at SAS ikke har evnet å ta godt nok betalt fra sine passasjerer (mange år med økonomisk underskudd taler for det sistnevnte). Man skal ha fulgt dårlig med om man ikke har sett dette, og man kan selvsagt også minne om at det var en emisjon i både 2009 og i 2010.

Det stemmer, for ved bare å øke prisene, så vil man automatisk tjene mere penger, eller..? ;)
 
Det stemmer, for ved bare å øke prisene, så vil man automatisk tjene mere penger, eller..? ;)

Nei, men det er iallefall en kjennsgjerning at de ikke har tjent penger med de prisene de har operert med. Da kan man selvsagt velge å si at man aksepterer dette tapet, fordi alternativet er å tape enda mer (dersom så er tilfellet) eller man kan velge å kutte i egen kapasitet fordi man ikke kan konkurrere lønnsomt med den kapasiteten man har. Det sistnevnte har SAS gjort, men sannsynligvis altfor sent.

Det er jo også et åpent spørsmål om SAS har hatt for mye fokus på å skulle matche DYs lavere priser, fordi man har vært for redd for å miste volum.
 
Last edited:
Når man leser i dagens Aftenposten det SAS betaler sine toppledere så blir jeg litt skremt over mangelen på bakkekontakt når de samtidig "pålegger" sine ansatte opptil 15% lønnskutt, lenger arbeidsdager og kutt i pensjon.

Hvis ikke eierene setter krav om det samme til ledelsen, så blir det bare provoserende hvis det nok engang spyttes inn milliarder av kroner i selskapet.

Når man ikke selv evner å vise moderasjon så blir det rart og be om det fra sine ansatte.
 
Når man leser i dagens Aftenposten det SAS betaler sine toppledere så blir jeg litt skremt over mangelen på bakkekontakt når de samtidig "pålegger" sine ansatte opptil 15% lønnskutt, lenger arbeidsdager og kutt i pensjon.

Hvis ikke eierene setter krav om det samme til ledelsen, så blir det bare provoserende hvis det nok engang spyttes inn milliarder av kroner i selskapet.

Når man ikke selv evner å vise moderasjon så blir det rart og be om det fra sine ansatte.

Som flere før meg har påpekt, er det ikke spesielt høyt lønnet sammenlignet med peers -- og direkte lavt sammenlignet med internasjonale peers.

Forøvrig tror jeg nok ikke ledelsen jobber 35.5-times uker akkurat... Og man skal ikke se bort fra at lønnskutt/nedgang også skjer på toppledernivå i andre deler av kompensasjonspakken (f.eks. ved beregning av bonus).
 
Som flere før meg har påpekt, er det ikke spesielt høyt lønnet sammenlignet med peers -- og direkte lavt sammenlignet med internasjonale peers.

Forøvrig tror jeg nok ikke ledelsen jobber 35.5-times uker akkurat... Og man skal ikke se bort fra at lønnskutt/nedgang også skjer på toppledernivå i andre deler av kompensasjonspakken (f.eks. ved beregning av bonus).

Det er ikke allverdens mange som har kompetanse og erfaring som gjør det mulig å lede SAS tilbake på rett kjøl. Hadde selskapet gått ut og tilbydd de aktuelle samme lønn som Kjos, tviler jeg på at noen hadde funnet tilbudet aktuelt.

SAS må betale det markedet krever, for en uhyre krevende og utfordrende jobb. At Gustafsson nå eventuelt kan si seg villig til å kutte sin lønn tilsvarende sine underordnede, kan derimot skape goodwill nede på gulvet. Å tro at han skal ned det samme som Kjos blir bare naivt. Kjos kan holde nede sin lønn til en symbolsk sum, og likevel ha til salt i maten.

Samtidig kommer nok nyheten om at den norske staten spytter nye milliarder inn sammen med de andre landene i en ny emisjon.

Igjen skal våre skattepenger brukes til å subsidiere superlønninger i SAS ledelsen og finansiere nye massive lavpriskampanjer.

Det er ikke dine skattepenger, det er utbytte fra statens eierandel i Statoil som blir brukt til dette. Staten ser det som viktig å ha en seriøs aktør i Norge, og bruker derfor disse pengene :D
 
Last edited:
Selv om kommentaren du siterer kanskje er litt unyansert, så er det nå egentlig helt kurrant å stille spørsmålstegn ved dette. Det synes å være slik at pengene som man puttet inn i de forrige emisjonene ikke har bidratt til det de skulle bidra til i tilstrekkelig grad, og det er vel en kjennsgjerning at SAS ikke har evnet å ta godt nok betalt fra sine passasjerer (mange år med økonomisk underskudd taler for det sistnevnte). Man skal ha fulgt dårlig med om man ikke har sett dette, og man kan selvsagt også minne om at det var en emisjon i både 2009 og i 2010.

Det min kommentar gikk på spesifikt var at Norske skattebetalere ikke har bidratt med flere milliarder kroner.
At det har gått penger den veien er det ingen tvil om. Beløpet var vel totalt på litt over 1 milliard for begge rundene. (2009 og 2010)
Mange tror at den Norske stat har spyttet inn flere mangfoldige milliarder kroner alene, noe de som har fulgt med vet er feil.

Når det gjelder de andre aspektene du snakker om er det udiskutabelt at bidragene enten ikke var et tilstrekkelig tilskudd, eller at de er brukt feil.
Jeg tror det er en kombinasjon av dette.
Når det gjelder lønn og pensjon for lederne i selskapet tar jeg det som en selvfølge at også de bidrar i form av kutt i lønninger og pensjoner dersom dette også blir realiteten for andre ansatte.
Hva media måtte mene og tro om dette er derimot helt irrelevant.
 
.



Det er ikke dine skattepenger, det er utbytte fra statens eierandel i Statoil som blir brukt til dette. Staten ser det som viktig å ha en seriøs aktør i Norge, og bruker derfor disse pengene :D

Og hvor ville utbyttet til Statoil gått? I statskassen kansje...
Selvsagt er det våre skattepenger!

Kan du vennligst definere ordene "seriøs aktør" og forklare hvorfor SAS med sine mega underskudd og særdeles dårlige ledelse etc. er bedre enn DY f.eks?

Mange gamle uttrykk her som burde vært gravlagt da de mangler all troverdighet i dagens bilde.
 
ehm, ja...

SAS Delays Release of Q3 Results until 12 November 2012 at the latest

On 30 October 2012, SAS announced that it was in negotiations regarding the extension and amount of its revolving credit facility and backstop bilateral facilities, as well as a positive preliminary Q3 result. The finalization of SAS' comprehensive plan to address the company's cost structure and complete asset disposals is an essential part of these negotiations.
SAS has materially advanced these negotiations and the plan, and both are expected to be finalized within a few days. Therefore, the company has decided to delay the release of its Q3 results to no later than on 12 November 2012 at 08.00 CET, when it will announce the outcome of these negotiations and the plan along with its final Q3 results.

SAS Communication, Sweden, Tel: +46 8 797 2944

SAS is publishing this information in accordance with the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act and corresponding Danish and Norwegian legislation. This information was submitted for publication on November 8, 2012 at 08.00 CET.
 
ehm, ja...

SAS Delays Release of Q3 Results until 12 November 2012 at the latest

On 30 October 2012, SAS announced that it was in negotiations regarding the extension and amount of its revolving credit facility and backstop bilateral facilities, as well as a positive preliminary Q3 result. The finalization of SAS' comprehensive plan to address the company's cost structure and complete asset disposals is an essential part of these negotiations.
SAS has materially advanced these negotiations and the plan, and both are expected to be finalized within a few days. Therefore, the company has decided to delay the release of its Q3 results to no later than on 12 November 2012 at 08.00 CET, when it will announce the outcome of these negotiations and the plan along with its final Q3 results.

SAS Communication, Sweden, Tel: +46 8 797 2944

SAS is publishing this information in accordance with the Swedish Securities Market Act and/or the Swedish Financial Instruments Trading Act and corresponding Danish and Norwegian legislation. This information was submitted for publication on November 8, 2012 at 08.00 CET.

Er man ikke i mål med alle fagforeninger? Mulig jeg har misforstått, men forhandles det nå med fagforeningene, eller er det bare info til de om hva SAS-ledelsen ønsker å gjøre?
 
Det er ikke så merkelig at en del andre bidragsytere, både banker, ansatte og kreditorer stiller spørsmål rundt SE bakens engasjement. Den Wallenberg kontrollerte banken er inne med kreditter til SAS på nærmere fire milliarder til en rente på godt over ti prosent. Samtidig kontrollerer Wallenberg rundt syv prosent av SAS aksjene.

Da er det ikke så rart at noen stiller spørsmål ved at man ved å investere syv prosent til enhver tid er garantert en rente på ti prosent. Andre investorer har tapt stort sett alt på denne aksjen mens Wallenberg har sugerør i kassa.'

Ved en konkurs ville Wallenberg tapt alt, som alle andre.:SWE

Ikke rart diskusjonene trekker ut.:SWE

Penger får de til slutt uansett, ihvertfall av Giske og Borg.:SWE
 
De bakkeansatte vil ikke gå med på flere lønnskutt, i følge Wikestad til NRK. På nyhetene kl. 10. Sparker ballen til ledelsen og ber de kutte i egen lønn.



Vidar
 
Det är nog snarare aktuellt att sälja SGH än att sänka lönerna.
Vad som sedan sker är väl förhandlingar mellan det nya bolaget och de "bakkeansatte"

Piloter och kabinpersonal kommer nog däremot tvingas sänka sina löner. Annars blir de sannolikt arbetslösa när SAS gör konkurs.
 
Last edited:
Tror nok ledelsen må tvinges til lønnskutt også. Hvis ikke de går forran med ett godt eksempel
kan de ikke forvente at de ansatte skal gjøre det heller. Skal "nye" SAS overleve må alle oppleve
at de er i samme båt, og det gjør de ikke hvis ledelsen ikke er villig til å ofre noe. Ledelsen er tross alt
medansvarlig for situasjonen man har havnet i.

W
 
Ledelsen er tross alt
medansvarlig for situasjonen man har havnet i.

Nei gitt, den blir for enkel ... de som er ved roret nå er hentet inn for å rydde opp etter tidligere lederes feildisponeringer. Å fokusere på lederlønninger nå er å fokusere på helt feil ende av problemet. Kun tabloidtaktikk for å spre dårlig stemning.
 
SAS er som Hellas. De har levd over evne i altfor lang tid, mye takket være naive myndigheter (EU for Hellas, skandinaviske land for SAS), korrupte politikere (for SAS' del kan det overføres til griskhet blant alt fra ledere til fagforeninger) osv.

Når regningen(e) for gammel moro nå skal betales, er det dessverre innbyggerne (den vanlige SAS-ansatt) som må ta mesteparten av støyten for udugeligheten utført av andre. I Hellas fører det til opptøyer, i SAS vet man ikke enda. Konsekvensen for begge er uansett konkurs om man ikke går med på reduksjoner i bl.a. pensjoner.

Vi får bare håpe at både Hellas og SAS tar til fornuften etter hvert, og gjør de grepene som er nødvendig for å overleve.
 
SAS er som Hellas. De har levd over evne i altfor lang tid, mye takket være naive myndigheter (EU for Hellas, skandinaviske land for SAS), korrupte politikere (for SAS' del kan det overføres til griskhet blant alt fra ledere til fagforeninger) osv.

Når regningen(e) for gammel moro nå skal betales, er det dessverre innbyggerne (den vanlige SAS-ansatt) som må ta mesteparten av støyten for udugeligheten utført av andre. I Hellas fører det til opptøyer, i SAS vet man ikke enda. Konsekvensen for begge er uansett konkurs om man ikke går med på reduksjoner i bl.a. pensjoner.

Vi får bare håpe at både Hellas og SAS tar til fornuften etter hvert, og gjør de grepene som er nødvendig for å overleve.
Hvor herre bevares...sikke da noget sludder....
Hilsen ole
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top