Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Klokken tikker fort for SAS nå desverre. De siste 10 årene har de "svidd av" 65 milliarder kroner....vanvittig!

W
 
Last edited:
Ingen röyk uten ild...

Men, og dette er den störste problem for SK, de ma ikke bare finne penger for a kunne overleve pa kort sikt. De ma ogsa finne en formula hvordan de skal besta mot en stadig ekspanderende NAX pa sitt hjemmebane. Sa snart som man har en virkende strategi, sa har man en story til investorer, og dermed tilgang til penger. Har man det ikke, har man ingen framtid.

Salg av eiendeler, datterselskaper, deler av produksjonen vil bare skyve enden litt opp, men det vil komme fordi en dag er alle verdier solgt... Selv om man flytter all produksjon over til Blue1 og gjör en som en Swiss i sin tid med Crossair eller Austrian na med Tyrolean, sa kommer man seg ikke ned til den nivea som er nödvendig for a kunne sla NAX under den strategi som SK har na inne.

Jeg tror det eneste hva kan berge SK na er en "Skelleton SAS" strategi med en flate pa 100 fly og massive rutekutt.
 
Legger merke til hvordan Giske ordlegger seg. Han sier:
– Vi vil ikke gå inn med mer penger nå. Nå må selskapet vise at det kan tjene penger, sier Trond Giske.

Men slik jeg tolker det så kan det absolutt være aktuelt å gå inn med penger vist SAS viser at de kan tjene penger. SAS har ikke lange tiden på seg til å bevise det. Men det er vel det som skjer nå. SAS prøver å vise at de kan tjene penger gjennom diverse kutt i lønn og andre kostnader.

Klarer SAS å prestere bra de neste månedene og vise at de har livets rett, så er jeg overbevist om at eierne går inn med mer penger i 12 time. Men det avhenger av at SAS kan vise til kraftige resultater av kuttplanene sine.

SAS trenger om ikke lenge å plassere en flyordre. En emisjon som begrunnes i flykjøp kan være mye lettere å svelge enn å spytte inn penger til drift(les tapssluk). Det vil man kunne få til, uten å gå på akkord med egenkapitalen.
 
Vilka flygplan är det som akut behöver ersättas? MD 80 flottan ersätts redan av leasade Boeing 737NG och snart även Airbus A320.
Det är ingen panik med att beställa en ersättare till Airbus A340/333 än. Den äldsta widebody kärran är 11 år. Däremot skulle det behövas en rejäl modernisering av kabinen.
 
Vilka flygplan är det som akut behöver ersättas? MD 80 flottan ersätts redan av leasade Boeing 737NG och snart även Airbus A320.
Det är ingen panik med att beställa en ersättare till Airbus A340/333 än. Den äldsta widebody kärran är 11 år. Däremot skulle det behövas en rejäl modernisering av kabinen.

Vist SAS bestiller fly om ett år til, så er jo ikke akkurat flyene klare dagen etter. Mest sannsynlig så er de vel kanskje leveringsklare i 2018-2019. Pluss at finansieringen til NEO ikke er klar. Jeg sier bare at en emisjon må begrunnes i noe mer håndfast enn til drift....
 
Kreditgivarna är förstås varse att pensionsskulden nästa år riskera att urholka SAS soliditet.
Vidare har nu två av de tre institut som ratar SAS ändrat sina prognoser från "Stable" till "Negative".
Konsekvensen av det kan ha blivit att kreditgivare redan nu begärt möte med SAS för att förklara att krediterna inom kort eller senare måste betalas tillbaka.
Lyckas man inte med detta är konkursrisken förstås överhängande, det inser alla och därför uppstår dessa rykten redan nu oavsett avtalade förfallodagar.
 
Venstre vil ikke se passivt til, hvis SAS er i fare for at krakke, står der her:

http://epn.dk/brancher/transport/luft/article4888052.ece

Den där artikeln tycker jag summerar upp hela SAS situation rätt väl och är nog en del av roten till problemet. :headbang

Hade marknaden fått bestämma hade SAS gått i konkurs för länge sedan. Men ett visst land verkar sätta totalstopp för exempelvis en försäljning till marknadsmässiga villkor utan förbehåll.
 
Den där artikeln tycker jag summerar upp hela SAS situation rätt väl och är nog en del av roten till problemet. :headbang

Hade marknaden fått bestämma hade SAS gått i konkurs för länge sedan. Men ett visst land verkar sätta totalstopp för exempelvis en försäljning till marknadsmässiga villkor utan förbehåll.

Venstre vil ikke forhindre et salg af SAS, dog må man vel nok sige, at som investor er tidspunktet ikke særligt godt. Enten bedst at lade det krakke (og dermed er alle pengene tabt) eller få det op at stå igen.

Men ingen forhindrer jo Norge og Sverige i at sælge deres aktier, uden at Danmark gør det samme.

Om den danske stat skal skyde penge i SAS, har jeg den holdning, at hvis et flertal af de private investorer er klar til at bakke op med en kapitalindsprøjtning, så er det i orden, at staten også gør det, da man så kan forsvare, at det sker på markedsvilkår.
 
Last edited:
Venstre vil ikke forhindre et salg af SAS, dog må man vel nok sige, at som investor er tidspunktet ikke særligt godt. Enten bedst at lade det krakke (og dermed er alle pengene tabt) eller få det op at stå igen.

Men ingen forhindrer jo Norge og Sverige i at sælge deres aktier, uden at Danmark gør det samme.

Om den danske stat skal skyde penge i SAS, har jeg den holdning, at hvis et flertal af de private investorer er klar til at bakke op med en kapitalindsprøjtning, så er det i orden, at staten også gør det, da man så kan forsvare, at det sker på markedsvilkår.
Artikeln du länkar till bekräftar ju mer eller mindre att Danmark är livrädda för att förlora sin SAS-hub i CPH.

Venstre frygter derfor for konsekvenserne af en eventuel SAS-konkurs eller et opkøb af flyselskabet.

"Hvis SAS enten bliver solgt eller ender i en så alvorlig situation, at man må dreje nøglen om, ja så kan det ende med at se ualmindelig kritisk ud for Københavns Lufthavn, som jo i høj grad er båret oppe af SAS's aktiviteter."

"Jeg tør næsten ikke tænke på, hvilke konsekvenser det vil få for Hovedstadsregionen, hvis Københavns Lufthavn mister sin status som knudepunkt," siger Martin Geertsen.

Det är de svenska och norska regeringarna som talat sig mest varma om att sälja SAS, jag har definitivt inte hört detsamma från danskt håll.

Om Sverige och Norge säljer sina aktier utan att Danmark gör det kommer de med största sannolikhet se till att det är en eller flera privata investerare som köper, inte danska staten. Undrar hur Danmark hade reagerat på det? Att vara ren minioritetsägare utan röstmajoritet? Kanske sälja sina andelar till KLM/AF?

Nä, en försäljning utan att alla tre länderna är med på det är nog svårt. Men det är ett land som satt sig på tvären.

Det bästa som kan hända SAS i längden är att det konkar och resterna köps upp, för att bygga upp nåt konkurrenskraftigt från grunden utan klåfingriga regeringar.
 
Jag tror Norge och Sverige gärna säljer sina aktier till Danmark för rätt pris. Då blir SAS ett danskt flygbolag och danska statens bekymmer.
 
I den summan ligger också kostnader för Spanair konkursen, böter för olagligt deltagande i olika slags karteller och beslutet att sluta Dash Q400..säkert 5-6 miljarder minst.

Vad gäller olagligt statsstöd så verkar den lagen inte gälla för alla flygbolag. Alitalia har fått många miljarder kr i direkt statsstöd sedan 2001. EU har hotat med åtgärder men inget annat har hänt.
 
Så vidt jeg erindrer hadde SAS totalt 1 million kroner i pluss de siste 10 årene før finanskrisen begynte. Altså 1 million!!!! fordelt på 10 år blir det et overskudd på 100 000 kroner pr år...

Og nå total kostnader på 65 milliarder siste 10 årene...

Med andre ord en vanvittig dårlig investering som i normale forhold ikke var liv laga. Ja, muligens verdensrekord i dårlig investering som har fått leve videre!

Sorry SAS, de fleste av dere er nok uheldige med en særdeles udugelig ledelse og fagforeninger som trykket ekstra på, men etter slaktet av Braathen på SVG så finnes det ingen sympati for konsernet SAS.

Skal SAS overleve må de kutte ut sverige og danmark og leve på produksjonen i Norge, det er visst den eneste som har gått med overskudd! Men så har da alltid det norske folket blitt melket med høyere priser enn de andre landene....
 
Last edited:
<mod>
Det er ryddet opp, og splittet ut noen tråder etter en del tilbakemeldinger
Topic er: Nytt stort SAS sparprogram
</mod>
 
Last edited:
Det är inte vilka banker som helst som förnyar lånen..utan NORDEA och SEB.
SAS ägare har uppenbarligen agerat här för att säkra SAS mest akuta finansieringsproblem
.
Svenska staten som är största ägare i SAS är även största ägare i NORDEA och Wallenberg familjen som är 4e största ägare i SAS äger även banken SEB. Jacob Wallenberg är SAS vice ordförande och ordförande i SEB.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top