Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Da har kaptein og investor Ole Gievær vært ute og sagt at han, ansatte og investorer evt. er med på å forhandle om å kjøpe WF dersom SAS skal selge. (Kilde: TV2-nyhetene)
 
Ouchies. Det virker som desperate planer, siden ingen med sunn fornunft ville selge ut WF... Men presset virker sa enormt at man na evaluerer alle muligheter. Dette kan i verste fall bety at SK mister WF over tid som feeder til CPH... :8:

Og jeg har en fölelse at dette er ikke enna alt hva kommer i den nye spare-runden fra SAS. Men na skulle ogsa de siste optimister forstar hvor alvorlig det star for SK og at selskap kjemper en desperat kamp for a overleve...

SAS har vel mindre feed fra WF enn fra eks DAT og Nextjet inn til CPH. Du må ikke eie et flyselskap for å få feed fra det - det trodde jeg vel egentlig du visste....?
 
SAS har vel mindre feed fra WF enn fra eks DAT og Nextjet inn til CPH. Du må ikke eie et flyselskap for å få feed fra det - det trodde jeg vel egentlig du visste....?

Det kan vel være av betydning hvem som eventuelt kjøper WF. La oss si at DY eller et annet flyselskap som ikke er i *A kjøper WF. Jeg antar at de da vil være litt mindre interesserte i å la WF feede inn til CPH og SK sitt rutenett.
 
Ouchies. Det virker som desperate planer, siden ingen med sunn fornunft ville selge ut WF...

Kanskje ikke, men SAS er i en veldig vanskelig økonomisk situasjon, og jeg antar at ledelsen har vurdert å selge ut stort sett alle deler av selskapet. Ellers ville de egentlig ikke gjøre jobben sin.
 
Da har kaptein og investor Ole Gievær vært ute og sagt at han, ansatte og investorer evt. er med på å forhandle om å kjøpe WF dersom SAS skal selge. (Kilde: TV2-nyhetene)

Han fremstod ikke lite pretensiøs heller da ;) SAS har selvsagt utredet fordeler og ulemper ved salg av alle mulige deler av selskapet og om Widerøe selges så har jo ikke det særlig store kommersielle konsekvenser om de likevel viderefører samarbeidet. Ellers går det mye rykter nå - under en måned siden samme rykte gikk i bl.a. danske aviser om salg av Blue1.
 
Det kan vel være av betydning hvem som eventuelt kjøper WF. La oss si at DY eller et annet flyselskap som ikke er i *A kjøper WF. Jeg antar at de da vil være litt mindre interesserte i å la WF feede inn til CPH og SK sitt rutenett.

Selvfølgelig ville ikke Kjos det. Men hvor stor er sjansen for at HAN, som gjør det ene krumspring etter det andre for å kutte lønninger i DY, skulle kjøpe et flyselskap som har langt høyere lønninger enn i eget selskap...? Alle "nøytrale" kjøpere vil nok mer enn gjerne ha en avtale om feed - se på Cimber, Nextjet, DAT (inkl deres planer i Lofoten) etc.

Og her ligger vel også grunnlaget for spekulasjonene; WF har like høye lønninger som i SAS, og store pensjonsforpliktelser (nok ikke langt unna SGH - færre ansatte, men flere høyinntekts grupper). Greit nok; WF går med overskudd nå, men hva skjer den dagen billigere aktører finner en måte å tilfredstille konsesjonskravene på kortbanenettet?

Filosofien til enkelte her er tydeligvis at det er galskap å selge et selskap som går med overskudd, men det er vel egentlig da man SKAL selge? Spesielt hvis det er en risiko for at det engang kan snu. Spanair ble en dyr lærepenge...!
 
Siste spørsmål du stiller Lamox kan det være at det uthevede verbet ikke er gjeldende. Kanskje vi nå har beveget oss inn i terrenget hvor verbet MÅ må benyttes?
 
Filosofien til enkelte her er tydeligvis at det er galskap å selge et selskap som går med overskudd, men det er vel egentlig da man SKAL selge? Spesielt hvis det er en risiko for at det engang kan snu. Spanair ble en dyr lærepenge...!

Det er vel ingen automatikk i at man skal/bør selge et selskap som går med overskudd, ei heller at det er dumt å kjøpe et selskap som går dårlig (Spanair er naturligvis et eksempel på at det ikke alltid er lurt å kjøpe et selskap som går dårlig, men BU er et eksempel på at det kan gå helt fint å kjøpe et selskap som er omtrent konkurs). Man selger vel typisk om man mener at verdien som realiseres i salget er større enn verdien man selv mener man får ut av selskapet, og denne verdien kan være koblet til verdien av å få inn cash.
 
Man selger vel typisk om man mener at verdien som realiseres i salget er større enn verdien man selv mener man får ut av selskapet, og denne verdien kan være koblet til verdien av å få inn cash.

Ja, og det var vel noe sånt jeg skrev - og underbygget...? Samt at det ikke nødvendigvis betyr at man står uten feed...
 
Som jeg har skrevet tidligere har inntjeningen vært allt for liten. Tiltakene man har inført siden slutten av 2003 gitt lite resultat.
Siden slutten av 90tallet har man solgt catering, SAS data, Raddison SAS, Spanair, SAS flight academi, componenet, Estonien, Airbaltic, fly , hangarer,andre byggninger osv.
Man har store lån som forfaller i 2014(med rente opp til 10 %) i tillegg til pensjonen, finansiering av fly.
Det man har igjen å selge er eierandeler i Air Grenland, Blue 1, groung handling, teknisk, Widereø, noen få fly og Eurobonus. Ser man på hva SAS er vært som selskap forstår man at det som er igjen å selge ikke har veldig stor verdi. (Gjetter på max 2-3 milliarder)
Synes det er synd at det har gått så langt men man har bare sjefer, eiere og fagforeninger å takke fo at man ikke har sett alvoret tidliger. Man kan liksom ikke skylde på pax eller konkurenter.
Får også håpe at sjefene går foran som et godt eksempel og senker sine lønner med.
 
Last edited:
Hentet fra :
http://boarding.no/art.asp?id=51555

CAU - den danske fagforeningen til de kabinansatte i SAS, uttaler seg for første gang om den nye store spareplanen i flykonsernet.

- Under den siste overenskomsten gav kabinpersonalet en hel månedslønn per medarbeider i besparelser. Det skjedde fordi personalet ønsket å bidra til å holde SAS flyvende, sier CAU`s nye leder Henrik Parelius til Berlingske.

De kabinansatte ser på seg selv som garantisten for at kundetilfredsheten ikke er blitt mindre - de mange innsparingene tiltross.

Henrik Parelius sier at de gjerne vil bidra også denne gang, men legger til:

- Vi føler behov for at påpeke at det kundene etterspør i luften som kabinepersonalet skal levere; nemlig kvalitet, trygghet, service og kulturell identitetskraft, er under økende press i takt med at kabinpersonalet kommer under press. Mens kabinpersonalet har imøtekommet ledelsens krav om besparelser gang på gang, så har personalet også sikret at kundetilfredsheten er i topp, sier Henrik Parelius.

----------------------------------------
 
Last edited:
Hmm kan ikke annet enn å riste på hodet når jeg fikk lese:
Hentet fra :
http://boarding.no/art.asp?id=51555

CAU - den danske fagforeningen til de kabinansatte i SAS, uttaler seg for første gang om den nye store spareplanen i flykonsernet.

- Under den siste overenskomsten gav kabinpersonalet en hel månedslønn per medarbeider i besparelser. Det skjedde fordi personalet ønsket å bidra til å holde SAS flyvende, sier CAU`s nye leder Henrik Parelius til Berlingske.

De kabinansatte ser på seg selv som garantisten for at kundetilfredsheten ikke er blitt mindre - de mange innsparingene tiltross.

Henrik Parelius sier at de gjerne vil bidra også denne gang, men legger til:

- Vi føler behov for at påpeke at det kundene etterspør i luften som kabinepersonalet skal levere; nemlig kvalitet, trygghet, service og kulturell identitetskraft, er under økende press i takt med at kabinpersonalet kommer under press. Mens kabinpersonalet har imøtekommet ledelsens krav om besparelser gang på gang, så har personalet også sikret at kundetilfredsheten er i topp, sier Henrik Parelius.

----------------------------------------
Hva skal til før man fatter alvoret?
Hvilken signaler sender det til andre fagforeninger som må akseptere disse nye sparekravene før CAU?

Hvilken del i dette synes du er hovedrystende?

At CAU også vil bidrage i denne sparerunde eller at de er lykkedes med at holde kundetilfredsheden i top - på trods af kraftigt forringede vilkår? Eller at de mister to halve månedslønninger op til jul i år og næste år?

Nogle gange kan det måske betale sig rent faktisk at læse hvad der står fremfor at være forudindtaget.
 
Beklager. Lest litt for fort. Fikk intrykket at man hadde allerede gitt nok. Samtidig beholdt kunde tilfretsheten. Redigerer det jeg skrev. Beklager
 
Last edited:
Synes CAUs uttalelse var fin, jeg, og noe helt annet enn det vi tidligere er vant til å høre fra dem.
 
CAU får jo den halve månedslønnen dekket av fagforeningen, det er ikke slik at de får mindre penger å disponere. Det er ikke akkurat noen "blodofring" de foretar seg i mine øyne.

Når det gjelder salg av Widerøe tror jeg at Widerøe vil oppleve en veldig sterk konkurranse fra blant annet Malmø Aviation, DAT m.m på anbudsrutene i fremtiden om de er utenfor SAS. Dette er selskaper som har lavere kostnader enn Widerøe, og dersom Widerøe faller utenfor SAS-paraplyen og et evt. codeshare / alliansesamarbeid faller bort står både kommune/stat og SAS fritt til å velge operatør på disse rutene selv. Jeg tror Widerøe må endre dagens arbeidsbestemmelser (lønn, diett etc) i cockpit dersom de ønsker å stå på egne ben for å kunne være konkurransedyktige mot DAT, Malmø Aviation osv. som garantert ønsker å konkurrere.
 
CAU får jo den halve månedslønnen dekket av fagforeningen, det er ikke slik at de får mindre penger å disponere.

Det er IKKE korrekt. Kabinepersonalet får IKKE disse to halve månedslønninger dækket af fagforeningen. De får mulighed for at LÅNE nogle penge (og skal betale renter), hvis de har problemer med at få økonomien til at hænge sammen. Desuden er fagforeningens penge vel i bund og grund medlemmernes penge, som de allerede har sparet op af deres medlemsafgift.

Men du mener altså ikke at to halve månedslønninger er noget specielt offer? Det tror jeg der er mange familier, som vil være uenig med dig i når de skal betale husleje, billån osv - ikke mindst når den halve månedløn mangler lige op til jul to år i træk.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top