Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Detta visar än mer hur allvarligt läget är för SAS nu.
Får man inte nya lån beviljade blir det fort "belly up"

http://www.di.se/artiklar/2012/10/25/sas-finansiarer-tvekar-om-nya-lan/

Der står vel ikke andet end at der har været holdt et møde ang. re-finasiering af nye lån. Noget der på ingen måde er unormalt når lån udløber og skal refinansieres.

Men det er klart med den fokus der er på spareprogrammet lige nu, så bliver "alle" møder og rygter m.v. med artikler i medierne.

Derfor undrer det mig også at SAS-ledelsen ikke snart får meldt ud hvad der skal ske, så de ikke IGEN ender med med PR-mæssig katastrofe. Det er efterhånden mange år siden, at vi har set en velfungerende PR-afdeling i SAS.
 
Är det vanligt att stora ägarna är med på re-finansieringsmöten?
I just det här fallet var svenska regeringen närvarande på låne mötet..
 
Disse forslagene som er spilt inn vedr salg av WF og ikke minst salg av Eurobonus er gode tiltak sett utifra et bedriftslankingsperspektiv(det ble slaktet av noen i en annen tråd men det tvinger seg frem etterhvert allikevel) og et stadig mer presserende kontantbehov(jfr påtvunget ny regnskapsføring hvor en i større grad må ta med fremtidige utgifter(pensjonsforpliktelser)).
Eurobonus er dyrt å administrere samt det å stadig vekk skulle utbedre produktet koster penger. Invisteringspenger SAS rett og slett ikke har. Det eneste riktige er at de får dette solgt og så får de heller leie seg inn igjen i andre enden uten personal og invisteringskostnader. Bare tenk på alt info matriell som dumper ned i postkassa som EB medlem samt et eget magasin Eurobonustraveler med en helt egen redaksjon(syns ikke det er noe bra engang) - milde måne.

Vedr Widerø så bør det også selges hvis mulig og litt avhengig av hvordan man ser det så er det lurest å selge nå mens selskapet går godt. Jeg ville dog aldri tatt mine fingre bort i et slikt høykostselskap da de inntil videre lever et beskyttet liv med tildels utlagte anbudsprosesser tilpasset Widerøs drift og således faktisk eneste reelle aktør som kan vinne disse anbudene. Den dagen disse anbudsprossessene foregår etter normale prinsipper så er Widerø ferdig i dagens form(med dagens kostnadsbase) og andre aktører tar over dette til vesentlig lavere personellkostnader. Jeg ble helt skremt jeg av lønnsnivået jeg når jeg fikk litt innsyn i dette samt andre dyre fremforhandlede rettigheter.

Tror også SAS hadde tjent på å kvitte seg med LH produksjonen også. Den er marginal i utgangspunktet og dyr i drift(bla med utestasjonert personell). I tillegg har vel SAS noen attraktive slots som kunne gitt friske penger i kassa. Så kan SAS konsentrere seg fullt og helt inn i det skandinaviske/europeiske markedet med en meget slanket og enkel organisasjonsstruktur..

Dette i tillegg til salg/omstrukturering av alle andre unødige bremsklosser(bakketjenestene, slanking av administrasjon, enklere eierskapsstruktur) vil gjøre overlevelsesevnen bedre..
 
Eurobonus er dyrt å administrere samt det å stadig vekk skulle utbedre produktet koster penger. Invisteringspenger SAS rett og slett ikke har. Det eneste riktige er at de får dette solgt og så får de heller leie seg inn igjen i andre enden uten personal og invisteringskostnader. Bare tenk på alt info matriell som dumper ned i postkassa som EB medlem samt et eget magasin Eurobonustraveler med en helt egen redaksjon(syns ikke det er noe bra engang) - milde måne.
Personligt ville det passe mig fint om Eurobonus blev partner i Miles&More.

Tror også på at Long Haul er en saga blot snart i SAS regi. De flyver jo ikke ruter, hvor der ikke er en Star Partner i den anden ende der ville kunne tage over. (UA/NH/CA/TG)

Så kunne SAS skifte navn til Star Alliance Supporter og koncentrere sig om feeder trafik ind til Star Hubs fra Skandinavien og fra Europa til CPH til long Haul Star fly, samt lidt lokal trafik i Skandinavien. Lidt samme rolle som Aegean har i Grækenland.
 
Personligt ville det passe mig fint om Eurobonus blev partner i Miles&More.
Helt uenig!

Miles & More har gjenngått en rekke negative endringer det siste året. Hvis man lurer på hvorfor, er det bare å avlegge M&M-forumet på Flyertalk et besøk, men kort oppsummert:
- Dårligere inntjening i flere Business Class-bookingklasser (bl.a. 100% i P - SAS gir 100% for Economy)
- Dårligere mulighet for å benytte upgrade vouchers
- Fortsatt blant de verste i bransjen mht. YQ på awards
- HON-miles kun for de dyreste Business-billettene, samt First (tidl. alle klasser på LH-metall)
- Oppgradering skjer på bakgrunn av billettpris, ikke status (f. eks. 'No status' i Y-klasse prioriteres foran HON i S-klasse)

...og mye mye mer :)

Nei, takke meg til EuroBonus, som faktisk har tatt betydelige grep for å bli et bra bonusprogram igjen. Fortsatt et godt stykke å gå, men skru tiden tilbake 2-3 år, så er dagens EB i en annen liga.

At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt.
 
Helt uenig!

Miles & More har gjenngått en rekke negative endringer det siste året. Hvis man lurer på hvorfor, er det bare å avlegge M&M-forumet på Flyertalk et besøk, men kort oppsummert:
- Dårligere inntjening i flere Business Class-bookingklasser (bl.a. 100% i P - SAS gir 100% for Economy)
- Dårligere mulighet for å benytte upgrade vouchers
- Fortsatt blant de verste i bransjen mht. YQ på awards
- HON-miles kun for de dyreste Business-billettene, samt First (tidl. alle klasser på LH-metall)
- Oppgradering skjer på bakgrunn av billettpris, ikke status (f. eks. 'No status' i Y-klasse prioriteres foran HON i S-klasse)

...og mye mye mer :)

Nei, takke meg til EuroBonus, som faktisk har tatt betydelige grep for å bli et bra bonusprogram igjen. Fortsatt et godt stykke å gå, men skru tiden tilbake 2-3 år, så er dagens EB i en annen liga.

At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt.


OK smag og behag er forskellig, finder faktisk de MM regler ganske ok, specialt at billetpris afgør upgrades.
Hvis ellers man kunne få Diners kort i DK der gav optjenening på MM havde jeg droppet Eurobonus ASAP.
 
At EB imidlertid kan selges, men likevel være knyttet opp mot SAS, anser jeg som uproblematisk. Faktisk tror jeg at det kan gavne EuroBonus på sikt.

Men vil det gavne SAS?
I en annen tråd ble det hevdet at dersom man ikke var inne i SAS paraplyen leverte man automatisk en dårligere tjeneste til SAS sine kunder.

Er det f.eks trolig at et salg av EB vil skje til et selskap som kun drifter et milageprogram for SAS? Hvordan ivaretar man da SAS sin kunde, dersom milageprogrammet ikke er eksklusivt for SAS kunden og er der for å binde kunden til SAS? Kan det f.ek bli slik at man slår sammen de forskjellige milageprogrammene i alliansen for å knytte kundene til alliansen istedefor et selskap i alliansen?





Vidar
 
Personligt ville det passe mig fint om Eurobonus blev partner i Miles&More.
Hadde vel blitt opprør og elleville tilstander om EB kunder måtte opp på 100K bare for å få *G. Vi norske hadde vel fått en mindre kompensasjon for pottit politikk.
 
Hadde vel blitt opprør og elleville tilstander om EB kunder måtte opp på 100K bare for å få *G. Vi norske hadde vel fått en mindre kompensasjon for pottit politikk.

Hvorfor skulle I norske ha' særordninger? ja ja jeg ved i har sovejettilstande i parlamentet hvor vigtigste lov er janteloven, men I ligger som I selv har redt men de politikere I har valgt.

Hvis der skal være ekslkusivitet om *gold er der nødt til at være høje krav. - Fair nok! (siger en der ikke får SEN kort hos LH)
 
Hvorfor diskuterer vi bonusprogram i detalj i denne posten som omhandler spareprogram hos SAS?
 
SAS er veldig presset nå, og de må snu alle stener de kan. Hotellene er solgt, Flight Academy er solgt, Flybussen er solgt...nå står SGH til salgs, men vil neppe dra inn de store summene.
(Swisshandling er nevnt som den mest potente kjøperen...)

Et Widerøe-salg vil kunne bidra med litt pusterom for SAS (1 millliard er nevnt), men alene ikke nok til å berge selskapet, om man ikke får snudd skuta snart.
Bare pensjonsforpliktelsene alene er nesten uoverkommelige for selskapet.

Av en eller annen grunn har SAS mange uvenner her inne og det er nærmest politisk korrekt å mislike selskapet. Man skal imidlertid huske at det har vært en garantist for kvalitet, det har ploget vei for mange andre som kom bak, og skandinavisk luftfart behøvde de.
Nå renner sanden ut i timeglasset for vårt flag-carrier...og mye taler for et helt annet selskap i fremtiden (om de i det hele tatt overlever de neste årene). 15-25 nedgang i lønn, samt endrede pensjonsbetingelser er noe av det som det forhandles om. Om dette går igjennom er SAS langt fra lønnsledende i Skandinavisk luftfart, og nede på DY's nivå....Dog får man håpe at de ikke kontraktsansettes hele bunchen - slik Kjos driver med nå...

Tally-Ho
 
Hvorfor diskuterer vi bonusprogram i detalj i denne posten som omhandler spareprogram hos SAS?
Et salg av EB til M&M har blitt foreslått som et ledd av spareplanen, og det ville ha hatt konsekvenser for EB kunder.

Hvorfor skulle I norske ha' særordninger? ja ja jeg ved i har sovejettilstande i parlamentet hvor vigtigste lov er janteloven, men I ligger som I selv har redt men de politikere I har valgt.

Hvis der skal være ekslkusivitet om *gold er der nødt til at være høje krav. - Fair nok! (siger en der ikke får SEN kort hos LH)
Men denne diskusjonen får vi ta i en annen tråd;)
 
Enligt artikeln nrdan är det rikigt brottom för SAS. Det antyds att styrelsen nu överväger att sätta SAS i konkurs.
Jag hoppas SAS överlever i någon form. Frågan är, vad ska bolaget satsa på? Interkont verkar lönsamt men bolagets flotta är alldeles för liten. Det finns inga pengar till att investera i fler widebodyflygplan. Det skulle annars kunna vara räddningen. Det finns troligen en marknad för betydligt fler non-stop ic trafik till Skandinavien.

http://www.expressen.se/ekonomi/uppgifter-i-natt-sas-hotas-av-konkurs/
 
Enligt artikeln nrdan är det rikigt brottom för SAS. Det antyds att styrelsen nu överväger att sätta SAS i konkurs.
Jag hoppas SAS överlever i någon form. Frågan är, vad ska bolaget satsa på? Interkont verkar lönsamt men bolagets flotta är alldeles för liten. Det finns inga pengar till att investera i fler widebodyflygplan. Det skulle annars kunna vara räddningen. Det finns troligen en marknad för betydligt fler non-stop ic trafik till Skandinavien.

http://www.expressen.se/ekonomi/uppgifter-i-natt-sas-hotas-av-konkurs/

Utfordringen nå er at eierne ikke vil åpne for en emisjon (spytte inn penger/kapitalutvidelse), og derfor må SAS finne penger på andre måter. Det mest nærliggende er dermed salg av deler av selskapet. Det hjelper ikke at SAS de siste månedene har tjent penger og har ok egenkapital, så lenge man trenger milliardbeløp for å imøtekomme kravene i EU-regelverket om å legge inn pensjonsforpliktelsene inn i egenkapitalen. Det er dette som gjør saken så spesiell - SAS går egentlig langt bedre enn tidligere, men det hjelper ikke når man trenger så store summer så raskt ...
 
Last edited:
Status
Not open for further replies.
Back
Top