Re: Nytt norsk selskap-Norwegian Express
Spennende med nye selskaper, men jeg klarer ikke helt skjønne konseptet.
I en operasjon hvor de vil få problemer i forhold til vektbegrensninger, velger de altså å fly med 2 kabinansatte og varmmat/catering. Hvorfor det? Det er jo bare ekstra vekt å dra med seg. Er det viktigere med ekstra service enn å få frem pax og bagasje? Eller har de en plan om å sette igjen den ene kabinansatte i de tilfeller hvor de sprekker på vekt?

Og hvem er det egentlig som har så stort behov for ekstra service i en ATR? Hvor mye ekstra service er det egentlig mulig å gi et lite fly som ATR? Dobbelt antall smil....that´s it? Og hvorfor skal pax være med på å betale for en service de mest sannsynlig ikke er så interresert i, eller har behov for? Det strider jo litt med normale konsepter i "alle" andre selskaper. Å betale for ekstra kabinbesetning i et så lite fly som ATR42 klarer jeg ikke helt skjønne poenget med.
Og dette med varmmat og catering ut fra plasser som SKN og BNN. Hvor økonomisk er det? Disse plassene har ikke noe apparat for slikt i dag. Skal det bygges opp en egen organisasjon for å tilby noe slik med 1 daglig avgang? Og hva med handling? Hvem skal ta seg av det? Widerøe er vel det mest nærliggende....?
I min noe enkle økonomihjerne klar jeg ikke å se hvordan dette skal medføre 30-40% lavere billettpriser enn det som allerede finnes i markedet i dag.
I likhet med Apollo hørte jeg snakk om DY, regional og ATR tidlig i fjor høst. Det gikk da rykter om det både fra Luftfartstilsynet og internt hos DY. Siden en av gründerne i Norwegian Express viser seg å være ansatt begge steder, så er det vel ikke så rart. Og jeg er ikke forundret hvis Kjos på et eller annet tidspunkt har hatt en finger med i spillet (så dette er ikke noe nytt for DY), men nå i stedet velger å la andre ta oppstartsrisikoen og så får heller DY komme på banen dersom prosjektet viser seg levedyktig. DY har mange nok hester å satse på med sin kraftige vekst med dagens operasjon (og utfordringer i DK), samtidig som de planlegger IC.
Skal man tenke litt konspiratorisk, så kan man jo se for seg at det hele er et godt planlagt spill fra DY og Norwegian Express sin side. DY later som de ikke kjenner selskapet, Norwegian Express går frem på samme måte som Kjos; de skal redde folk i nord fra "monopolhelvete", alle skal fly billig, man skal fly billig mellom plasser man aldri trodde man kom til å fly mellom (som SVJ-KNN som de selv har nevnt), DY truer med rettsak, det blir oppmerksomhet i media…og plutselig er Kjos på banen og sier "Slike folk med utradisjonelle tanker vil vi samarbeide med - vi kjøper sjappa!"

Men alt tyder vel på at konseptet foreløpig er altfor langt fra noe som Kjos ville ha startet opp!
Uansett - lykke til! Man skal aldri slå noen i bakken før de har forsøkt å vise muskler

Det gjenstår bare å se om de klarer å finne pengene, og 20 millioner er vel ikke noe som holder i all evighet inn til 2012 hvor de skal være på plass i hele Nord-Norge fra TRD til KKN.