Nytt norsk selskap: Norwegian Express

Re: Nytt norsk selskap-Norwegian Express

Kan virkelig fylkeskommunen støtte et privat foretak på den måten med tanke på EØS/EU-regler? Da de ga støtte til flyskolen NAC på Bardufoss ble saken klaget inn til europeiske myndigheter av konkurrenten NEAR på Vigra, og husker jeg ikke feil ble hele støtten stoppet. Noen som kjenner jusen?
Kjenner ikke jusen, men ja, fylkeskommunen kan gi støtte. Det hele ender til slutt opp med hvordan man ordlegger seg i dokumentene.

Når du først er inne på Vigra, så kan der jo nevnes at SAS fikk 6 millioner norske skattebetalerkroner fra M&R Fylkeskommune for å komme i gang med tapsprosjektet AES-LGW.

Jeg tviler litt på at det blir den første ruta. Tror nok de prøver seg på noe mer safe først. Men man kan jo ta feil:)

Fly til lakkering allerede? Men fortsatt ingen lanserte konkrete planer og salg av billetter. Jeg har ikke peiling, men skjer ikke ting i litt feil rekkefølge? ...og er planen virkeligå bare starte opp med ett individ? Høres sårbart ut, men alt kan vel gå på et vis.

Jeg vet de har planer om base i BNN, og at de har vært i kontakt med BDU for flyging derfra.

Nettsiden deres er iallefall stengt og under oppdatering så det blir spennende og se hva som dukker opp når den åpner igjen. De har også ansatt kabinansatte så noe må vel skje snart.

Virker som Skagen/Stokmarknes ikke lenger er en del av planene skal man tro en kommentar fra Gøte Aspen på Facebook-siden hvor han kommenterer noe om Skagen:

"Takk, jeg synes politikerne har reagert riktig, og håper selvfølgelig at vi kan være på plass så snart banen utvides.

Virker som de skal vente til banen på SKN utvides, noe jeg imidlertid aldri har hørt eller lest snakk om. Noen andre med info?

Det forundrer meg ikke om de vil forsøke seg på TOS-BDU-BOO-BNN-TRD, og kanskje en svipptur innom EVE på veien også siden selskapet er Harstad-basert. SKN-BNN-OSL er kanskje ikke så aktuelt lenger etter at WF startet opp igjen BNN-OSL.

Og jeg blir ikke overrasket hvis de har gått bort fra servicekonseptet med 2 kabinansatte og kaffe fra Starbucks :)

Merkelig at ikke de på SKN gjør det samme som utvidelsen av HAU med 400 meter mer rullebane. På HAU var det det lokale næringslivet sammen med kommunene som startet pådriverselskapet med navn Lufthavnutvikling Vest-Norge AS, men det stoppet ikke med bare pådriving - de bygget også ut og overlot et ferdig anlegg til Avinor.

men det stoppet ikke med bare pådriving - de bygget også ut og overlot et ferdig anlegg til Avinor.

Men det satt langt inne at de i det hele tatt skulle få lov til det. Et pionerarbeid som forøvrig ble gjennomført sammen med Molde lufthavnutvikling, slik at Årø kunne gjøre det samme når man med tid og stunder (rundt ti år) ble ferdig med reguleringsarbeidet.

Merkelig at ikke de på SKN gjør det samme som utvidelsen av HAU med 400 meter mer rullebane. På HAU var det det lokale næringslivet sammen med kommunene som startet pådriverselskapet med navn Lufthavnutvikling Vest-Norge AS, men det stoppet ikke med bare pådriving - de bygget også ut og overlot et ferdig anlegg til Avinor.

Det skal være startet et selskap som jobber opp mot private og det ofentlige for å få finansieringa i orden. Etter hva jeg vet er det idag kun pengene det står på.

Hvis det bare er pengene det står på så er de vel snart i gang. . . . ;)

Dersom de skal starte fra ENBN og ingen får kjøpe billetter må det vel være charter for olje? Kanskje ta over for Bergenair, men ATR høres litt stort ut.. Finnes det noe penger i charter for forsvaret?? (tenker høyt her)

Kan bli trangt på ENBN, ikke sjeldent det står fly på alle 4 standsene..

Det var en sak om North Express (og Widerøe) i Avisa Nordland for et par dager siden. Leste ikke hele saken (finner den ikke på nett), men forstod det slik at de ikke skal ha egen AOC. Da er spørsmålet hvem sin AOC som skal brukes? Samarbeid med Helitrans som også har skaffet seg ATR? I forhold til vedlikehold etc så er kanskje det mest nærliggende?

Lanserer flyruter om to uker
http://www.ht.no/incoming/article374551.ece?service=iphone
North_Express_422113d.jpg

Last edited:

Logoen var vel nesten en variant av "nye" Statoil...

...som igjen er en variant av logoen til Husfliden. Er det dette som kalles evolusjon? ;)

Back