N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Ser de på Twitter melder de skal åpne et kontor i Riga, uten at det står så mye om hva som skal foregå der.
 
Ser de på Twitter melder de skal åpne et kontor i Riga, uten at det står så mye om hva som skal foregå der.

Har er litt mer utfyllende:
Norse Atlantic announces new charter/ACMI and shared service office in Riga, Latvia.

We are pleased to announce that the company will open a corporate office in Riga, a city rich in specialized talent that will be an asset to our business.

Given our evolved business strategy towards more charter and ACMI flying, we have identified the Baltics, specifically Latvia, as a centre of excellence for such operations.We have had fruitful meetings with the Latvian authorities at the highest level including Invest in Latvia, and are certain that Riga will be a goodlocation for this important office.

Our Riga office will complement our existing offices in Arendal, Oslo, London, Paris and Fort Lauderdale.

Norse Atlantic´s long term competitiveness will depend on us maintaining the best cost base in the industry. We will therefore continuously review all options to further improve our efficiency, including better use of technology as well as using specialized subcontractors when beneficial.
Kilde: Norse Atlantic Airways på LinkedIn.
 
"Given our evolved business strategy towards more charter and ACMI flying..."

Det var ikke så lett å fly lowcost/longhaul likevel? Det er vel ACMI-kontraktene som holder hele longhaul-virksomheten i gang.
 
Reklame i Vegas

18227fb1967d3c96fa62a2efd667de1f.jpg
 
...
Our Riga office will complement our existing offices in Arendal, Oslo, London, Paris and Fort Lauderdale.
...

Snart har Norse mer offices enn de har fly i flåten ... :colgate:
 
"Given our evolved business strategy towards more charter and ACMI flying..."

Det var ikke så lett å fly lowcost/longhaul likevel? Det er vel ACMI-kontraktene som holder hele longhaul-virksomheten i gang.

Konseptet om at de "ikke vil ta i en eneste transitt-koffert" er heller ikke det heldigste med vår langstrakte geografi. Da ekskluderer de store deler av det norske markedet. Ikke alle bor i overkommelig avstand fra OSL.
 
Ser de er nær ved å inngå en langtids wetleasekontrakt for 6 fly

Norse therefore is happy to announce that the Company in the form of a detailed letter of intent in principle has agreed commercial terms with a reputable
international airline for a longer-term ACMI/wet lease agreement for the full
capacity of six aircraft, two aircraft being deployed in February 2025 and
additional four aircraft being deployed in September 2025

Presentasjonen finnes også her:
https://newsweb.oslobors.no/message/633466


Det sagt, når de med 86% belegg, sommersesong, lavere kostnader etc, ikke klarer tjene penger, så har de et problem.
 
Hmm, forblir da noen fly som Norse ha i eget risiko? Eller blir man 100% ACMI Provider?

Hei R, ja , men det er snakk om å de-riske operasjonene og utvikle ACMI som egen aktivitet i tillegg til schedule services som vil bestå.
 
Men flere fly på utleie vil vel bety færre fly i egen operasjon som er vel det R spør om?
 
Vanskelig å se at dagens posisjon er verdt de fire milliardene som er brukt på å komme hit. Å kutte for å " prioritere lønnsomhet" er vel lønnsom i betydningen å blø saktere.
 
Men flere fly på utleie vil vel bety færre fly i egen operasjon som er vel det R spør om?
Etter de 3 787-8 som fløy for Air Europa er avhendet, sitter de igjen med 12 stk 787-9 maskiner. Det kreves 2 stk for å opperere BKK operasjonene i 25-26 vinteren fra OSL og ARN. Da har de 4 maskiner igjen til flyvninger over Atlanteren. Da må det være en del ruter som kuttes eller reduseres kraftig. Så er jo spørsmålet, er det 6 maskiner på vinteren og 2 hele året, så er det definitivt innen for, men 6 på Wetlease på helårsbasis, da er det ikke mye igjen av rute operasjonene.
 
Kan se ut som det blir litt omrokkeringer i flåten til våren, Norse UK mister en maskin som skal over på Norsk AOC. Individet har jeg forstått er G-CKWP, som atter skal bli LN-FNJ.
Etter hva jeg har hørt, har også pilotene på Norse UK blitt spurt hvem som har EASA sertifikat. Kan se ut som det følger noen piloter med flyet over på Norsk AOC.
 
Back
Top