N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Vet ikke status i dag men i følge Q4 rapporten var deler av flåten på power-by-the-hour da.

Fra prospektet fra rep emisjonen nå i januar:
December 2021 the Company took delivery of the first of 15 aircraft, while the final aircraft was delivered in December 2022.

The Lease Agreements include a flexible price structure for the initial periods based on a price per flight hour per aircraft for the first year from delivery. For the second year, the lease rent is structured as a fixed minimum amount plus a price per flight hour per aircraft for the AerCap Leases, and a fixed lease amount for the BOCA Leases from the second year of delivery of each respective aircraft.


Dvs ren PBH utløp på alle fly i desember 2023. Aircap flyene har en fast del + timedel i år 2, men besparelsen her er ikke voldsom sammenlignet med de rene PBH avtalene de hadde i år 1. BOCA flyene har ordinær lease fra år 2.
 
Ser på LinkdIn at Longship Maintenance har sikret seg avtale med Qatar Airways på Oslo lufthavn der de skal stå for teknisk support til Qatar sine fly. Regner med det da også inkluderer 777 og 350 (?).
 
Fra prospektet fra rep emisjonen nå i januar:
December 2021 the Company took delivery of the first of 15 aircraft, while the final aircraft was delivered in December 2022.

The Lease Agreements include a flexible price structure for the initial periods based on a price per flight hour per aircraft for the first year from delivery. For the second year, the lease rent is structured as a fixed minimum amount plus a price per flight hour per aircraft for the AerCap Leases, and a fixed lease amount for the BOCA Leases from the second year of delivery of each respective aircraft.


Dvs ren PBH utløp på alle fly i desember 2023. Aircap flyene har en fast del + timedel i år 2, men besparelsen her er ikke voldsom sammenlignet med de rene PBH avtalene de hadde i år 1. BOCA flyene har ordinær lease fra år 2.

Se i tidligere innspill i denne tråden.
Norse har 11 års lease agreement som gir en besparelse ut fra
ordinære leaser rater på 300 mill over de 11 årene.
 
72% belegg og 50.694 passasjerer i februar. Riktignok bedre enn i gjor, men.....
 

Attachments

  • Norsefeb24.PNG
    Norsefeb24.PNG
    74 KB · Views: 2,683
72% belegg og 50.694 passasjerer i februar. Riktignok bedre enn i fjor, men.....
Noe av problemet er også at maskinene står mye. At de har kuttet OSL-NYC hjelper på load faktor, men når maskinene står halve uken, så taper de penger. BKK maskinen står i Oslo fra ankomst på søndag kveld, til den går til BKK på torsdag formiddag kl 13:15. Ja da, de kan ha charter oppdrag under ståtiden på OSL, men i all hovedsak så står den på OSL.
 
Noe av problemet er også at maskinene står mye. At de har kuttet OSL-NYC hjelper på load faktor, men når maskinene står halve uken, så taper de penger. BKK maskinen står i Oslo fra ankomst på søndag kveld, til den går til BKK på torsdag formiddag kl 13:15. Ja da, de kan ha charter oppdrag under ståtiden på OSL, men i all hovedsak så står den på OSL.


Vel, de mener selv at hadde de fløyet mer i lavsesongen ville de tapt enda mere penger.

Man tjener ikke penger på å la fly stå, men det er når de er i luften de virkelig store pengene kan tapes.
 
Norse har i den siste tiden hatt mye charter for TUI UK. G-CKWN har gått 5 dager i strekk, og mer ser det ut til å bli. Allikevel ser det ut som G-CKWT (er vel den som står på TWY U på OSL?) har gått siste tur på G- registrering på en stund. Den er på vei tilbake til LN-FNL registrering når den har fått thustreversere og litt stell.
Samme kilde fortalte meg også at spanske Norse mekanikere er i PMI og etterser EC-NVY som det er planen skal tilbake til LN-LNR innen slutten av måneden.
 
LN-FNL, LN-LNO og LN-LNR ligger nå inne i flightplanning systemet. Norse UK har måtte gi fra seg G-CKWT som er blitt -FNL.
Fasiten blir vel at Norse vil ha 7 maskiner og Norse UK vil ha 5 gjennom sommeren.
3 maskiner forblir hos Air Europa ett år til
 
Tallene for mars, kanskje hekket bedre enn tidligere?

53640977112_5c7bd150ae_b.jpg
 
Norse har fått en kassekredit på $20 mill fra sine to største eiere. Ellers var kontantbeholdningen på drøye $31 mill ved utgangen av første kvartal.

https://newsweb.oslobors.no/message/615690

Norse Atlantic ASA (the "Company" or "Norse")
has secured a USD 20 million revolving credit facility (the "Facility") from its
two largest shareholders Scorpio Holdings Limited and B T Larsen & Co Limited
 
Norse har fått en kassekredit på $20 mill fra sine to største eiere. Ellers var kontantbeholdningen på drøye $31 mill ved utgangen av første kvartal.

Minimum 15,5 av kontantene er restricted cash, dvs depositum de har måttet stille som de ikke har tilgang til. Da står du igjen med 15,5 MUSD i kontanter, det er ikke mye penger for å drifte et flyselskap i lavsesong. Så jeg forstår godt at eierne må låne de 20 MUSD. For deres skyld så håper jeg den strategiske prosessen fører frem før høsten kommer
 
Fra ryktebørsen: De er fornøyd med salget for kommende sommer, og ligger over det de har budsjettert for så langt i år.
Selv om LAS ikke starter før september er salget godt i gang og ser lovende ut.
Førstkommende torsdag kommer neste rute nyhet for vinter 24/25. Forsto det dithen at det var en vinter rute som skal betjenes av den norske AOC.
 
Med åpning av CDG-LAX og BER-JFK er 5 «norske» maskiner beskjeftiget. LN- LNR står på OSL og må vel være klar innen 15 mai da flygingene fra OSL starter opp etter vinteren. EC-NVX må vel snart være på vei hjemover skal den bli klar til ATH-JFK starter opp i slutten av måneden.
 
Med åpning av CDG-LAX og BER-JFK er 5 «norske» maskiner beskjeftiget. LN- LNR står på OSL og må vel være klar innen 15 mai da flygingene fra OSL starter opp etter vinteren. EC-NVX må vel snart være på vei hjemover skal den bli klar til ATH-JFK starter opp i slutten av måneden.

LN-LNR stå inne med rompa stikkende ut av gamle Braathens hangaren i dag, skal vel fikles litt på slik at den er klar snart vil jeg tro.
 
April endte på 98.542 passasjerer og en fyllingsgrad på 79%
 

Attachments

  • Norseapr24.PNG
    Norseapr24.PNG
    158.3 KB · Views: 525
Back
Top