N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Siden aksjekursen ligger over emisjonskursen fra i høst, så satser de nå på å gjennomføre den lovede reperasjonsemisjonen. Som kan innbringe opp mot 100 millioner kroner

https://newsweb.oslobors.no/message/608427

Resultatet ble rett under 70 millioner kroner

https://newsweb.oslobors.no/message/609224

By the end of the subscription period, the Company has received valid subscriptions for 6,312,261 Offer Shares in the Subsequent Offering. A total of 6,312,261 Offer Shares will be allocated and issued based on and in accordance with the allocation criteria set out in the prospectus dated 11 January 2024 (the "Prospectus"), raising gross proceeds of approx. NOK 69.4 million.
 
Hva betyr egentlig dette? 30 mill under det som var planlagt å hente inn.
Har folk ikke lenger trua på Norse?
 
Hva betyr egentlig dette? 30 mill under det som var planlagt å hente inn.
Har folk ikke lenger trua på Norse?

At det bare var 70% av de som hadde mulighet til å delta i reperasjonsemisjon gjorde det. Det er ikke helt unormalt, selv om det her var et relativt lavt tall.

Dette var jo også bare en reperasjonsemisjon, slik at eksisterende aksjonærer som ikke fikk deltatt på emisjon i fjor også kunne få være med.
 
Alltid noen som ikke bruker tegningsrettene sine, og det var av en eller annen grunn stengt for overtegning denne gang, så disse kunne ikke plukkes opp av andre som pleier å være normalen.
 
God plass ombord Norse sine maskiner med 64% beleggi januar. 65.000 passasjerer. Av produksjonen var ca 10% av flightene charter, så det vil trolig bety at beleggtallene egentlig er enda dårligere.
 

Attachments

  • Norsejan24.PNG
    Norsejan24.PNG
    120.1 KB · Views: 1,613
En av maskinene skal på tungt vedlikehold i PMI før den returneres til Norse. Etter hva jeg forstår tas den ut av produksjon i nær fremtid, for tilbakelevering i mars/april
Planene hos Norse varierer stadig, men det ryktes også at en Norse UK maskin overføres til Norsk AOC.
Med oppstart av CDG-LAX (1. mai), ATH-JFK (30.mai) samt en økning av FCO-JFK (28.mars) har de for lite materiell på den Norske AOC.
 
Ser de nå har fått tillatelse til å fly til Kanada. Ute. At jeg tror man skal legge for mye i det, men kan da blant annet fly charter dit da.
 
Minus $58 millioner pådriften (EBIT) i Q4 og totalt minus $130 mill for hele 2023.

Veldig svake tall og det synes aksjemarkedet også, aksjen er ned over 20% i dag. Jeg sliter med å se hvordan de nok en gang ikke skal gå tom for penger. Tror det eneste håpet er at den strategiske prosessen kommer i mål.
 
Jeg er ikke så flink å lese regnskap, so please correct me.

- Norse tapte 680 millioner kroner i Q4 2023
- Norse hadde 580 millioner kroner kontanter og lignende ved utgangen av Q4 2023

Norse er nå i Q1 2024 og man kan sannsynligvis forvente et tap tilsvarende Q4 2023. Kan man forvente enda en emisjon før sommeren? Kontantene kan neppe vare lenge....
 
Det som har berget Norse så langt er deres utleie til andre selskaper. De tjener bedre på dette enn egen drift, så hvis det stopper opp, stopper nok resten også. Det ser ikke ut som at de klarer å tjene penger på de rutene de har i dag.
 
Jeg er ikke så flink å lese regnskap, so please correct me.

- Norse tapte 680 millioner kroner i Q4 2023
- Norse hadde 580 millioner kroner kontanter og lignende ved utgangen av Q4 2023

Norse er nå i Q1 2024 og man kan sannsynligvis forvente et tap tilsvarende Q4 2023. Kan man forvente enda en emisjon før sommeren? Kontantene kan neppe vare lenge....

Uten å svare på spørsmålet utover å si det ikke er et aksje jeg hadde investert i, så kan man ikke helt regne det på denne måten. Men må skille mellom regnskap og kontantstrøm. På kort sikt henge de ikke sammen

Deres EBIT/driftsoverskudd var på minus $58 mill, mens cash flow fra drift var minus $34 mill i Q4.

Cash i Q1 vil jo påvirker av hvor mye cash de brenner, justert for forhåndsalget minus hva kredittkortselskapene holder tilbake. Dog så fikk de jo inn litt cash gjennom reperasjonsemisjonen i januar.

Det som har berget Norse så langt er deres utleie til andre selskaper. De tjener bedre på dette enn egen drift, så hvis det stopper opp, stopper nok resten også. Det ser ikke ut som at de klarer å tjene penger på de rutene de har i dag.

Ja, men fremleie, charter og annet utgjorde riktignok kun 17% av inntektene i kvartalet. Selv om de har rett i at det er dårlig inntjening på egne ruter som er problemet.
 
Uten å svare på spørsmålet utover å si det ikke er et aksje jeg hadde investert i

Jeg er helt enig, det eneste Norse har klart å bevise er at de ikke klarer å skape en bærekraftig forretningsmodell som gir 12 måneders lønnsomhet. Gevinsten ved å videreleie noen fly er ikke i nærheten av å kunne redde lønnsomheten.

Legg også merke til hvor høy leverandørgjelden er, ser nesten ut som om de utnytter leverandører ved kvartals slutt for å kunne rapportere en høyere cash beholdning.

Det eneste håpet nå er oppkjøp, men det forutsetter at man finner noen som ikke bare er interessert i flyene, de må jo også ta over basestrukturen, alle de ansatte og alle kontrakter/forpliktelser som finnes i Norse. Klarer ikke helt å se hvem det skulle være.
 
Ja, men fremleie, charter og annet utgjorde riktignok kun 17% av inntektene i kvartalet. Selv om de har rett i at det er dårlig inntjening på egne ruter som er problemet.

Litt om hva som blir presentert fra selskapet om den kommende sesong:

«Norse sees positive signs for the summer season as sales year to date are up approximately 80% compared to the same period previous year. Furthermore, charter revenues booked and under negotiation far exceeds charter revenues achieved in 2023, and we now see a clear path to profitability on a year-round basis»



Charter blir nok en større del av produksjonen om vintrene fremover. Kunden var svært tilfreds med operasjonen til DAC og LOS i den seneste tiden og har signalisert at det er flere turer i tiden fremover.
 
Kan en mulig strategi være å satse mer på ACMI og charter? Med det engelske AOC som utgangspunkt, for å forsøke å holde lønns- og driftskostnader sånn nogenlunde på samme nivå som de andre europeiske operatørene?

Espen
 
Kan en mulig strategi være å satse mer på ACMI og charter? Med det engelske AOC som utgangspunkt, for å forsøke å holde lønns- og driftskostnader sånn nogenlunde på samme nivå som de andre europeiske operatørene?

Espen

Det er en dristig forretningsmodell med dyre, nye fly. Men med power-by-the-hour, funker det bedre. Er ikke sikker på hva de har nå. Men med full lease-betaling, må man holde flyene i luften. ACMI er normalt lav utnyttelse ..
 
Back
Top