N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Håper det er greit med et spørsmål fra en som skal på rundtur i asia snart.

Ville dere tatt sjansen på t/r OSL-BKK med Norse ca. 5. jan - 15. feb?
Jeg har i alle fall tatt sjansen på retur fra BKK, etter min Asia rundtur, med dem 04 februar og jeg har til og med betalt med debet kort. Betaler du med kredittkort, får du jo pengene tilbake om de går konk.

Mindre dårlig enn i fjor, er vel det beste man kan si om novembertallene deres. Samt null kanselleringer. Men 61% belegg er jo litt problematisk

https://newsweb.oslobors.no/message/605768
Her er det inne oppstart til BKK og der er det vel ikke mye returlast for tiden samt at det har vært litt tidlig for de lengre vinteropphold. Avgangen til BKK om 75min har 22 ledige seter i både Premium og Economy, så 44 tilsammen. Det er nær 90% loadfaktor

Her er det inne oppstart til BKK og der er det vel ikke mye returlast for tiden samt at det har vært litt tidlig for de lengre vinteropphold. Avgangen til BKK om 75min har 22 ledige seter i både Premium og Economy, så 44 tilsammen. Det er nær 90% loadfaktor

OSL-BKK er kun en liten del av operasjonen deres, så selv om de hadde vært smekk fulle ville det ikke beveget tallene så mye

Kjenner ikke systemet deres, men jeg tviler på at du ser hele seteplanen. Seter som tildeles ved innsjekk, vil normalt ikke vises via nettsidene.

Da er det vel blitt bekreftet av Bjørn Tore Larsen at sommersesongen 2024 skal flys med 12 fly. Regner med det er ex. LN-LNO og LN -LNR som kommer tilbake fra Air Europa. Disse har 35 seter foran mot 56 i resten av flåten. Kan fort bli kluss når disse maskinene blir rotert inn der det var planlagt/solgt 56 premium billetter.

Da er det vel blitt bekreftet av Bjørn Tore Larsen at sommersesongen 2024 skal flys med 12 fly. Regner med det er ex. LN-LNO og LN -LNR som kommer tilbake fra Air Europa. Disse har 35 seter foran mot 56 i resten av flåten. Kan fort bli kluss når disse maskinene blir rotert inn der det var planlagt/solgt 56 premium billetter.
Disse 2 individene har altså 3 rader med Premium Economy, byttet ut med 3 rader economy, som gir 6 seter mer. Hva gikk feil i planleggingen av interiøret i disse lurer jeg på....
Rad 5 har ikke vindu, så bestiller man bakerste rad, rad 8 og så blir flyttet til bakerste rad i en av de 2 andre, rad 5 så får man ikke vindu. Mine 3 PE flighter med Norse har jeg alle sittet på rad 8. Men nå skal vi prøve rad 2 G og J når vi flyr fra BKK 04.02

Disse 2 individene har altså 3 rader med Premium Economy, byttet ut med 3 rader economy, som gir 6 seter mer. Hva gikk feil i planleggingen av interiøret i disse lurer jeg på....
Rad 5 har ikke vindu, så bestiller man bakerste rad, rad 8 og så blir flyttet til bakerste rad i en av de 2 andre, rad 5 så får man ikke vindu. Mine 3 PE flighter med Norse har jeg alle sittet på rad 8. Men nå skal vi prøve rad 2 G og J når vi flyr fra BKK 04.02

Etter hvert som Norwegian tok i mot sine Boeing 787, så de at det var stor etterspørsel på Premium-produktet, derfor ble flere (fabrikkny levert) konfigurert med 56 premiumseter, isteden for 32 premiumseter som de første 787-9 fikk når de ble levert.

Trafikktall for desember: 79,240 passasjerer og 71% belegg

Attachments

• Norsedec23.PNG
    Norsedec23.PNG
    189.9 KB · Views: 1,143
Det som overrasker meg, som ikke er i bransjen, er hvor mye "prøving og feiling" som er knyttet til rutenettverket. Det virker som det er veldig vanskelig å analysere seg fram til lønnsomme ruter fra skrivebordet.

Det som overrasker meg, som ikke er i bransjen, er hvor mye "prøving og feiling" som er knyttet til rutenettverket. Det virker som det er veldig vanskelig å analysere seg fram til lønnsomme ruter fra skrivebordet.

Norse har stort fokus på at rutene de skal fly, skal være økonomisk bærekraftig, hvis ikke skal de ikke fly dem. Det er nok derfor de har justert frekvens/kansellert ruter (i god tid).

Siden aksjekursen ligger over emisjonskursen fra i høst, så satser de nå på å gjennomføre den lovede reperasjonsemisjonen. Som kan innbringe opp mot 100 millioner kroner

https://newsweb.oslobors.no/message/608427

The subscription period for the Subsequent Offering commences today, 12 January 2024, at 09:00 CET, and will, subject to any extension, expire on 24 January
2024 at 16:30 CET

Da hentes det inn eksperthjelp

https://newsweb.oslobors.no/message/609014

Norse Atlantic Airways Formally Appoints Seabury Securities as Investment Banker

Dog er ikke Jensen i DN imponert

https://twitter.com/thor_chr/status/1749705354282254524

Sjef og storeier Bjørn Tore Larsen i Norse Atlantic har visst gått lei av flygreier og vurderer å la et annet flyselskap overta kontrollen. Åpenbart enten ved at Larsen dumper aksjer eller nok en konkurspriset emi rettet mot ny eier. Banana Airlines?

Jeg tolker dette som en bekreftelse på at forretningsmodellen til Norse ikke er bærekraftig, dvs pengene som er hentet inn holder ikke for å bringe de inn i lønnsomhet. De er nødt til å få inn en kommersiell partner som kan komme med PAX for å lykkes. Det er også en bekreftelse på at flyene som selvstendige assets har ingen verdi, de har kun verdi i Norse som et opererende flyselskap. Det var ingen flyseselskaper som nappet da Norse begynte den strategiske prosessen og i prinsipp la seg selv ut til salgs så det blir spennende å se om dette fører til noe konkret. Skjønner egentlig ikke at kursen er opp på denne meldingen.

Last edited:
Kunne dette ikke være interessant for SAS?
SAS er på vej ud af konkursbeskyttelsen, med nye ejere og ny kapital.
SAS søgte om slots i Gatwick, men fik det ikke.
SAS mangler kapacitet til Long haul expansion
Norse vil kunne bruges som operatør på Long haul turist destinationer, som F.eks. Condor eller Eurowings Discover gør det.

Det siste SAS bør gjøre er vel å kaste gode penger etter dårlige. Og før de er ute av ch.11 kan de uansett ikke gjøre noe.

Dessuten skal man ikke legge så mye vekt i at SAS søkte om LGW-slots. Det virker mer som et mer opportunistisk forsøk på å få tak i gratis-slots her. I et litt trangt London-marjet.

DN er ikke veldig imponert i dag:

"Flyselskapet Norse Atlantic stiger over åtte prosent på det meste tirsdag etter at selskapet har sendt ut en børsmelding om at den strategiske gjennomgangen kan ende med at Norse inngår et strategisk samarbeid med et annet flyselskap som kan få en betydelig eierandel i Norse.

Det var i november at Norse engasjerte Seabury Securities, en amerikansk investeringsbank som spesialiserer seg på å rydde opp i flyselskaper, for å vurdere Norses strategiske alternativer, som bare er et fint ord for å selge selskaper. "

En hver som har en kvart tå innenfor næringslivet vet at "strategisk gjennomgang" egentlig betyr "vi er i deep sh*t og håper å selge selskapet". Vært i et sånt selskap selv, og hoppet før jeg uansett mistet jobben.

https://www.dn.no/borskommentar/noe-narmere-mayday-kommer-vi-ikke/2-1-1587252

Back