N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Stiller meg det samme spørsmålet. Flyene er vel leaset med fast månedsleie (minus power-by-the-hour avtalene) og lønn betales jo hver måned. Så kan det da være drivstoff?

Tror ikke det er drivstoff, du har ikke mye forhandlingsmakt der. Tror ikke en fuel leverandør lar deg betale fuelregning på avbetaling, da slår de av krana i steden. De andre områdene du har "key suppliers" i flybransjen er vel lease og vedlikehold. Beskrivelsen fra Norse gir også et inntrykk av at dette var en uplanlagt/overraskende kostnad, det får meg til å tro at det er vedlikehold. Kanksje alle de korte sektorene mellom OSL og LGW har medført betydelige vedlikeholdskostnader, spesielt på motor. Dreamliner er jo ikke akkurat bygget for å fly kort. Eller er det lease hvis de har trodd at de skulle klare å forlenge PBH gjennom vinteren men ikke lykkes med det?
 
I intervjuet på FA.tv så var de veldig fornøyde med at leasing-kosten ikke kunne inflasjonsjusteres på 10 år. Så fly er det nok ikke. Virket også som at han mente at andre også ville få denne «overraskelse» da det gikk på betalingsmodell.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hentes penger til en kurs på 11kr, til sammenligning er det 12kr på børsen akkurat nå en liten rabatt. Men den var jo over 18kr før Q3 tallene

BT Larsen og Scorpio har garantert for 300 av de 500 millionene og virker som de i praksis har garantister for de siste 200 de trenger. Privat plassering, så småaksjonærer blir som vanlig skrudd

https://newsweb.oslobors.no/message/602987

Arendal, 3 November 2023: Norse Atlantic ASA ("Norse" or the "Company") hereby
announces a contemplated private placement of the NOK equivalent of approx. USD
45 million (equal to approx. NOK 501 million) (the "Offer Size") by issue of new
shares (the "Offer Shares") in the Company (the "Private Placement"). The
subscription price per Offer Share in the Private Placement will be at a fixed
price of NOK 11.00 (the "Offer Price"). The Company has received pre-commitments
covering the entire Offer Size.
 
premium klassen har blitt oppgradert med pute og pledd. i tilegg til matmeny. om de ennå har gamle norwegian seter.
 
premium klassen har blitt oppgradert med pute og pledd. i tilegg til matmeny. om de ennå har gamle norwegian seter.
Det blir spennende, hva slags mat får vi nå?? Maten hittil har vært mer "OK på turistklasse på fullservice selskap" standard. Ett lite knepp opp, så man føler at man reiser på noe ekstra, tror jeg de fleste er klare for. (bortsett fra rett før middnatt avganger fra USA, der man ønsker å gå rett til sengs) og betalingsvillige for. Ser man på Youtube videoer om Norse sin PE, så er det veldig mange som omtaler det som "bussniss" og med den setekomforten og benplassen de tilbyr, så har ikke maten stått helt i stil. Pledd og pute fikk vi da på nattflightene før også?? Jeg skulle gjerne sett at de øker temperaturen ombord med en grad eller to, da jeg synes det har vært kaldt. Med en tynn sommerbukse, har jeg tatt på stillongs, før jeg har satt meg til å sove.

Norse økte for et par uker siden flytiden på BKK-OSL, med 1t15min. Om noen timer lander første flight fra BKK, på OSL. For øyeblikket ligger den an til ankomst 1t22 min før rutetid.
 
premium klassen har blitt oppgradert med pute og pledd. i tilegg til matmeny. om de ennå har gamle norwegian seter.

Så bilder fra den oppgraderte klassen…de bruker jo veldig mye plastikk ombord - noe som vel ikke er premium eller bærekraftig.
 
Kan se ut som det er litt trøbbel hos TUI UK? G-CKOF er i skrivende stund på vei LGW til PUJ. Har ikke hørt at Norse har noen charter kontrakt med TUI, så det er mulig det er rescue flight for en evt. AOG?
 
Kan se ut som det er litt trøbbel hos TUI UK? G-CKOF er i skrivende stund på vei LGW til PUJ. Har ikke hørt at Norse har noen charter kontrakt med TUI, så det er mulig det er rescue flight for en evt. AOG?

Det sto å lese ett eller annet sted at de skulle fly noen ruter for dem. Ellers fløy de mye wetlease i fjor vinter, da de hadde ledig kapasitet. Blir sikkert en del denne vinteren også.
 
Tipper det var et ad-hoc oppdrag for TUI Airways, Norse sendte jo ned LN-FND tidlig i morges til LGW for å ta opp ev. rute G-CKOF var planlagt på.
 
Oktober endte med 102.410 passasjerer (+68%) og et belegg på 75% (+15pp)
 

Attachments

  • Norsoct23.JPG
    Norsoct23.JPG
    80.3 KB · Views: 1,472
Etter emisjonen er gjennomført eier da Bjørn Tore Larsen 19.86% av aksjene, mens Scorpio 22.32%

https://www.ch-aviation.com/portal/...rse-atlantic-raises-47mn-in-private-placement

Er det noen som forventer større endringer eller et skifte i kurs etter dette? Eller forventes det business as usual? Har lest noen uttalelser fra Scorpio som mest tydet på det siste, men det er kanskje ikke så vanlig å si så mye hvis man planlegger en kurs eller fokusendring?

Espen
 
Oppstart av to nye ruter i dag. MBJ og BGI fra LGW.
For å få den kabalen til å gå opp har LN-FND reist til LGW for wet-lease for Norse UK.
Litt AOG om dagene. Står et par fly nå uten thrust reversere. Lang leveringstid på deler. Begynner å bli et kjent problem å luftfarten.
 
Mindre dårlig enn i fjor, er vel det beste man kan si om novembertallene deres. Samt null kanselleringer. Men 61% belegg er jo litt problematisk

Enig, dette er ikke i nærheten av bærekraftig. La oss håpe for Norse sin del at dette er bunnen i kurven og det blir bedre utover vinteren. Med load på lavt 60 tallet med så liten produksjon som de har nå så renner pengene ut. Hvis man ser 50 tallet på load i januar så blir jeg ikke overasket dersom emisjonspengene ikke holder vinteren gjennom.
 
La oss håpe for Norse sin del at dette er bunnen i kurven og det blir bedre utover vinteren.

Det verste er nok fortsatt i vente er jeg redd, de virkelig tunge månedene er jo januar og februar så dette kan bli tøft.
 
Håper det er greit med et spørsmål fra en som skal på rundtur i asia snart.

Ville dere tatt sjansen på t/r OSL-BKK med Norse ca. 5. jan - 15. feb?
 
Back
Top