N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Skal de gjøre LNE i stand å frakte den til OSL var det sånn å forstå?

Nei , i utgangspunktet skal denne gjøres klar for Avianca som mach86 skriver. De holder på å source motorer i markedet for kjerra. Markedet for å lease motorer for 787-8 er stramt.

Skal tilbake til Norse, både denne og de andre 788 som er utleide

Det er visstnok mer aktuelt at Air Europa forlenger leasing avtalen.
Det er blitt sagt at de heller vil forsterke posisjonen de har fremfor en hodestups vekst. Øke produksjonen i sommeren som var, med 6 fly var å strekke strikken til det ytterste. Men når en ser at det har vært 3-4 kanselleringer (noen på grunn av vær) på halvannet år med produksjon, må en vel si at det er bra?
LGW skal etter det jeg forstår ikke ha noe økning i produksjonen neste sommer, men mer en blåkopi av årets, minus SFO
CDG får en liten økning i produksjon.
Men det kan jo fort komme noen overraskelser fra kontoret i Arendal. :)
Jeg blir ikke forbauset om det blir en 787 til på norsk register om litt :rolleyes:

Det er visstnok mer aktuelt at Air Europa forlenger leasing avtalen.
Det er blitt sagt at de heller vil forsterke posisjonen de har fremfor en hodestups vekst.

Hvordan ser ekspansjonen for S24 ut nå for Norse per idag? Ingen nye fly i flåten for sesongen, og AE forlenger leasingen?

Hvordan ser ekspansjonen for S24 ut nå for Norse per idag? Ingen nye fly i flåten for sesongen, og AE forlenger leasingen?

Det diskuteres mye innad i selskapet, men det som alt tyder på er at alle 788 forblir i AE. En stund var det snakk om å ta tilbake to 789. Siste som ble hvisket til meg var at ingen kommer tilbake, men det er ikke siste ord.
Med å starte CDG-LAX er de i manko på en LN maskin så noe må de foreta seg.
Jeg gjetter på at en UK maskin blir Norsk igjen, men det ren gjetting.

https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner

Norse er tomme for penger, og kommer ikke gjennom vinteren uten påfyll. De skriver at hovedårsaken er at de er truffet av "adverse working capital movements in Q3". Kan det være kredittkortselskapene som har tatt grep?

Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.

https://e24.no/boers-og-finans/i/abn9X4/norse-atlantic-vurderer-aa-hente-500-millioner

Norse er tomme for penger, og kommer ikke gjennom vinteren uten påfyll. De skriver at hovedårsaken er at de er truffet av "adverse working capital movements in Q3". Kan det være kredittkortselskapene som har tatt grep?

De har i hvertfall $100 mill tilgode hos dem, i følge rapporten og presentasjonen.

Finner her:
https://newsweb.oslobors.no/message/602665

Så en rask oppsummering:
  • CASK USD 3.63 in Q3
  • Net profit USD 16 mill excl. non-cash lease/EBIT på $10 mill
  • Trenger fylle på kassen med $45 mill
  • Planlegger 12 fly i drift i 2024, så betyr 3 fly må leases ut eller parkeres, da de jo før de 5 flyene tilbake fra Air Europa ila 2024
  • Scorpio inviteres inn i styret
  • Cargo opplever dårlige priser
  • Oppe i $131 i ancilliary revenues per passasjer
  • Flere flyselskap ska ha visst interesse i å investere i Norse
  • Scorpio og Bjørn Tore Larsen virker å skal bidra i emisjonen

De er vel ikke akkurat tomme for penger enda, men de trenger penger gjennom vinteren for å overleve

Ikke uenig, men det pussige er det de skriver her "negotiation with a key supplier, that will require a payment plan to be accelerated". Jeg leser den som at de har en stor regning som de ikke har cash til å betale, men trenger en avbetalingsplan for å få gjort opp. Spørsmålet er hvilken leverandør dette er og hva kostnaden gjelder.

De har i hvertfall $100 mill tilgode hos dem, i følge rapporten og presentasjonen

Ja, fra Q2 til Q3 så har tilgodehavende fra kredittkortselskapene kun gått ned fra 116 MUSD til 100 MUSD samtidig som billettgjelden har gått fra 117 MUSD til 59 MUSD. Dvs kredittkortselskapene har økt holdback kraftig og betaler ikke ut på forskudd lenger.

Last edited:
Ikke uenig, men det pussige er det de skriver her "negotiation with a key supplier, that will require a payment plan to be accelerated". Jeg leser den som at de har en stor regning som de ikke har cash til å betale, men trenger en avbetalingsplan for å få gjort opp. Spørsmålet er hvilken leverandør dette er og hva kostnaden gjelder.

Kan det være dette?

Selskapet er i forhandlinger med en nøkkelleverandør, som nærmer seg slutten. For å akselerere denne prosessen er det behov for en betalingsplan.

complaints gruppen har noen klager på kansellerte flygninger. så de kansellerer bare på uprofitabel flygning regner jeg med. der bangkok er trygt for nå.

om ikke drivstoff eller fly leverandør skulle kreve penger. på bedrift er hvem man betaler regninger til først viktig.

Last edited:
Uten inntekter fra Air Europa i vinter, kan det være at kontantstrømmen blir i tynneste laget. Det var vel det som berget dem i fjor ...

Back