N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Juli viste 150,621 passasjerer og 85% belegg

Men dårlig punktlighet med 62.5%

https://newsweb.oslobors.no/message/596451

Nå har ikke LGW sluppet tallene for juli enda, men i juni var det kun 40% av flyene som tok av innen 16 min og 45% som landet innen 16 min av oppsatt rutetid. Det er jo skandaløst dårlig, og til sammenligning lå OSL på 77,9% på avgang og 75% på ankomst. Er nok ikke Norse, men LGW det her.
 
Nå har ikke LGW sluppet tallene for juli enda, men i juni var det kun 40% av flyene som tok av innen 16 min og 45% som landet innen 16 min av oppsatt rutetid. Det er jo skandaløst dårlig, og til sammenligning lå OSL på 77,9% på avgang og 75% på ankomst. Er nok ikke Norse, men LGW det her.

Hadde vært interessant å se dette brutt ned til hvert av flyselskapene.

Riktig nok er det utfordrende med én rullebane og det antallet avganger Gatwick har, men jeg har også et distinkt inntrykk (basert på egen reiseerfaring) av at et visst flyselskap (EasyJet) har en større andel av disse.

Hadde vært interessant i denne sammenhengen å kunne sammenligne med DYs tall på LGW
 
Juli-tallene til LGW viser at rundt 32% av flyene tok av på tiden, og 37% av flyene landet på tiden. Det e sjokkerende dårlig

https://www.gatwickairport.com/glob.../2023/monthly-performance-report-jul-2023.pdf

At punktligheten til Norse i Juli er ræva er med andre ord ikke så rart siden mesteparten av avgangene er til eller fra LGW.. LGW er jo en farse.

Nå har jeg ikke oversikt over delaykoder for den nevte perioden, men det som er spennende er å så hvilke delaykoder og om det er innenfor 5 eller 15min etter STD delayene er.
Med stor sannsynnlighet er nok Norse selv skyld i deler av delayene siden de er så stor prossentandel, men det er ofte mange andre faktorer som er inne å delayer.
 
En skal ta av seg hatten for LGW. 32mill pax vs 9 mill på OSL. 217k vs 125k aircraft movements på OSL. Dette på en rullebane. Da er det klart at det går ut over regulariteten.
ATC er profesjonelle til fingerspissene, men det hjelper så lite når infrastrukturen ikke strekker til. Norse har 60% av operasjonen sin fra LGW. I tillegg flyr de til JFK, FCO og CDG der ingenting er på stell. 32% er lavt, men de har så godt som alle odds mot seg. Å si at Norse har litt skyld i det selv, er nesten som å si, hold dere borte fra LGW, JFK, LAX og FCO, for da går regulariteten opp.
 
Last edited:
En skal ta av seg hatten for LGW. 32mill pax vs 9 mill på OSL. 217k vs 125k aircraft movements på OSL. Dette på en rullebane. Da er det klart at det går ut over regulariteten.
ATC er profesjonelle til fingerspissene, men det hjelper så lite når infrastrukturen ikke strekker til. Norse har 60% av operasjonen sin fra LGW. I tillegg flyr de til JFK, FCO og CDG der ingenting er på stell. 32% er lavt, men de har så godt som alle odds mot seg. Å si at Norse har litt skyld i det selv, er nesten som å si, hold dere borte fra LGW, JFK, LAX og FCO, for da går regulariteten opp.
Mja.GM har vel ikke 9m pax (ser på korona du) - nærmere 30m.
Og 18500movements i juli 2023 - 210000 årlig(?) - og har masse kapasitet ledig på dagtid og kunne selvfølgerlug tatt flere mov/pax.
Uansett: on-time-performance-deps totalt for Gatwick i juli var 32,84%. Arrivals 37,16% (innen 16min). Så generelt katastrofalt, og tilsynelatende en generell trend. Så at det er mye delaykoder ATC er vel sannsynig ;)
 
Last edited:
Ryktene sier at de hat fått daglig slot i Manchester fra 5. november, resten er uspesifisert

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Podcasten til Flightradar24 hadde sist uke med Charles Duncan hos Norse, verdt å høre på med noen punkter:

  • Soft produktet på premium economy er ikke godt nok, men skal lansere en forbedret versjon til høsten (men man må fortsatt kjøpe seg lounge tilgang)
  • Halvparten av salger i premium econoomy er oppgraderinger etter booking, en miks mellom direkte reklame og på flyplassen
  • Midnatt slots fra USA er ikke ideelt, men det får endel "walk up sale" rett før avgang på grunn av dette
  • Vil tjene penge i Q3, og fortsatt tape penger om vinteren
  • Trakk frem OSL-BKK som ruten som har størst (relativt) forhåndsalg kommende vinter og vurderer forlenge den inn i sommeren
  • Innrømmer at de burde jobbet mer med turoperatører til Karibia
  • Sommeren 2024 er taktikken være "kjedelig" i valg av ruter
  • Skal flåten utvides, skal det være med dealer som i dag ikke finnes i markedet
 
Den italienske eierfamilien bak shippingselskapet Scorpio har kjøpt seg opp til en eierandel i Norse på 10%

https://e24.no/boers-og-finans/i/dw8xBo/shippingfamilie-hamstrer-norse-aksjer-liker-det-vi-ser

Det Monaco-baserte familieselskapet Scorpio Holding har kjøpt seg kraftig opp i Norse Atlantic, viser E24s investorlister.

Tirsdag flagger selskapet at det har kjøpt seg opp til en eierandel på over ti prosent, en aksjepost som på dagens kurs er verdt rundt 150 millioner kroner.
 
Omtrent som ventet og varlset fra Norse. Minus -$35 mill før skatt (EBIT -$26 mill). Juni var første måneden med overskudd, men de flagger pluss i Q3

https://e24.no/boers-og-finans/i/Q7ARJ4/flyselskapet-norse-atlantic-fylte-kassen

Resultatregnskapet viser at selskapet fortsatt gikk i minus. Før skatt landet resultatet på negative 35 millioner dollar i andre kvartal, mot minus 36 millioner dollar i andre kvartal i fjor.

Inntektene økte til 100 millioner dollar fra 2,9 millioner dollar i andre kvartal i fjor da selskapet var i startfasen.

Ifølge Norse ble juni den første lønnsomme måneden for selskapet.

– Tredje kvartal er ventet å være vårt første finansielle kvartal med overskudd, sier Norse-sjef Bjørn Tore Larsen i rapporten.
 
Imponerende ancilliary revenues. $120 per passasjer i Q2 og $138 i juli

Ellers så tyder tallene på at break even belegg ligger på rundt 80%
 
Hva ligger SK og DY på av ancilliary for samme periode ?

Det er knapt nok relevant å sammenligne.

SAS oppgir ikke noe, mens Norwegian sier 178kr per passasjerer. Men det er vesentlig lettere å genere ancilliary revenues på longhaul vs shorthaul. Mye mer av det på en flight til New York enn et kort hopp til Bergen.

Til sammenligning hadde Wizz €36 og Ryanair €23
 
Nå er ikke dette bare Norse relatert, men etter prinsippet "brent barn lukter svidd....eller var det skyr ilder", så holder kredittkortselskapene fortsatt igjen store beløp av forhåndbetalinger til flyselskapene. Og leverandørene er heller ikke slepphendte med kreditten

Men således så var jo deres Q2 cash flow egentlig langt bedre enn hva tallene egentlig viser


https://e24.no/boers-og-finans/i/APMvVq/flybransjen-blir-behandlet-med-stor-skepsis

På vei ut av kvartalet hadde Norse Atlantic 117 millioner dollar utestående hos kredittkortselskapene, tilsvarende rundt 1,25 milliarder kroner.
 
Men således så var jo deres Q2 cash flow egentlig langt bedre enn hva tallene egentlig viser https://e24.no/boers-og-finans/i/APMvVq/flybransjen-blir-behandlet-med-stor-skepsis

Cashflowen er hva den er. Penger som står hos kredittkort selskaper er ikke tilgjengelig, men det er en cashflow en eller annen gang i fremtiden.

Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.
 
Last edited:
Cashflowen er hva den er. Penger som står hos kredittkort selskaper er ikke tilgjengelig, men det er en cashflow en eller annen gang i fremtiden.

Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.

Får flyselskapene noe rente på alt som er utestående hos kredittkortselskapen ?

Det er jo veldig mye penger det dreier seg om
 
Cashflowen er hva den er. Penger som står hos kredittkort selskaper er ikke tilgjengelig, men det er en cashflow en eller annen gang i fremtiden.

Den store risikoen er hva som skjer hvis kredittkort selskapene strammer igjen. Hvis Norse fremover rapporterer svake tall så vil kredittkortselskapene fort kunne gå fra 60 dager til 90 dager, eller 100% holdback. Da vil cashflowen fra salget (les kredittkortselskapene) stoppe helt opp inntil kredittkortselskapene har bygget opp tilstrekkelig sikkerhet (holdback). Dvs det går kun penger ut av kassa, og ingenting inn i en peridoe.


Ser jeg utrykte med litt klønete (og regnskapsmessig feil) men tar man med i regnestykket hold back i Q2, så var deres cash flow godkjent. Selv om ja, cash flow er det den er

Så kan man anta de vil ha samme utvikling som Norwegian hvor hold backs fortsetter krype gradvis nedover kvartal for kvartal
 
Back
Top