N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Nytt intervju med Larsen i E24, riktig ikke mye nytt.

  • Sommeren ser bra ut
  • Forventer lønnsomhet i 2. halvår
  • Mål om "verdensrekord" i ancilliary revenue med $100 per passasjer
  • Endret rutenettverk til vinteren skal gjøre kommende mindre tapsbringende
  • De to siste lagrede maskiner forlater OSL neste uke for å settes i drift
  • Ingen planer om å sikre drivstoff

https://e24.no/boers-og-finans/i/EQ...skal-spilles-foerst-men-det-ser-veldig-bra-ut

Klar for den avgjørende sommersesongen: – Kampen skal spilles først, men det ser veldig bra ut
 
Da er det vel bare 2 maskiner igjen på OSL? Første avgang i dag fra FCO. Neste ut er vel om 11 dager når LGW- LAX/SFO starter.
 
Ny CFO, samtidig som dagens blir sjef for UK selskapet

https://newsweb.oslobors.no/message/593889

Norse Atlantic ASA is pleased to announce the appointment of a new Chief
Financial Officer, Anders Hall Jomaas, based at Norse's Head Office in Arendal,
Norway, effective from 1[st] July. Current CFO, Ben Boiling, will move to
Norse's UK office as Finance Director and Managing Director of Norse UK.
 
Hvordan går det egentlig med Norse? Inntjening og kontantstrøm vs gjeld og utgifter? Er det noen reell sjanse for at de overlever?
 
Hvordan går det egentlig med Norse? Inntjening og kontantstrøm vs gjeld og utgifter? Er det noen reell sjanse for at de overlever?

Det tror jeg Knut , gunstige leiebetingelser og inntekter på fremleie av maskinene til AE er av avgjørende betydning nå og noen år fremover.
 
Ser G-CKWD er satt opp til å fly OSL-LGW i dag. LGW-LAX starter vel i morgen. Etter mine beregninger er det vel bare reserveflyet som står igjen på OSL nå?
 
Det tror jeg Knut , gunstige leiebetingelser og inntekter på fremleie av maskinene til AE er av avgjørende betydning nå og noen år fremover.

Med den lave loaden som de har hatt hittil i år, all ny kapasitet som de setter inn i juni og juli, kombinert med pris og etterspørsels-reduksjoner man har sett i luftfartsmarkedet de siste måneder så blir ikke jeg overrasket om de må ut å hente mere penger før vinteren. Hvis man ikke klarer å fylle 10 Dreamlinere med load på 80-90 tallet gjennom høsten og vinteren så kommer de til å blø penger. Tror ikke fremleie av de 5 flyene er nok til å redde cashflowen.
 
Så en rødmalt 787 på ARN. Skal den og hit

Nei, de har fått allene maskinen de skal ha

Den på ARN er en maskin som ingen vil ha

Med den lave loaden som de har hatt hittil i år, all ny kapasitet som de setter inn i juni og juli, kombinert med pris og etterspørsels-reduksjoner man har sett i luftfartsmarkedet de siste måneder så blir ikke jeg overrasket om de må ut å hente mere penger før vinteren.

Uten å forsøke spå verken høsten eller behovet for mer cash, men slik jeg forstår det så har man ikke sett så mye etterspørselreduksjon på transatlantisk, men at det derimot er et større problem her i Norge. Og derfor f.eks Widerøe har sine utfrodringer nå.

Kontra de mer hjemlige selskapene har jo Norse fordelen av at de stort sett får inntektene sine i andre valutaer enn norske kroner og dermed ikke erlike rammet av svekket NOK som andre selskaper
 
Med den lave loaden som de har hatt hittil i år, all ny kapasitet som de setter inn i juni og juli, kombinert med pris og etterspørsels-reduksjoner man har sett i luftfartsmarkedet de siste måneder så blir ikke jeg overrasket om de må ut å hente mere penger før vinteren. Hvis man ikke klarer å fylle 10 Dreamlinere med load på 80-90 tallet gjennom høsten og vinteren så kommer de til å blø penger. Tror ikke fremleie av de 5 flyene er nok til å redde cashflowen.

Det er høy etterspørsel fra USA i sommer, spesielt til Middelhavet. I tillegg får de gode inntekter fra utleie til Air Europa. Så vil tro at de får fylt opp pengesekken brukbart i sommer.
 
Bjørn Tore Larsen bekrefter at selskapet nå har en positiv cash-flow, og tjener penger. Han peker også på en vinter som kan bli vanskelig.

Snakket nylig med en av mekanikerene til Norse, han kunne fortelle at det stadig jobbes med (LN-LNE?) for å få den i lufta igjen for Avianca. Når de er ferdig i ARN skal de begynne med den stakkaren som står på OSL.
 
Charles Duncan, Norses President var nylig på Airline Weekly Podcasten og noen av punktene hans var

- Regner med gå i pluss i Q3. Og minus i Q4, men mindre enn profitten i Q3
- Flytting fra FLL til MIA er endel av planen om å fokusere på kjente primærflyplasser
- Utfordringen med vinteren blir å finne passende varme steder å fly til og redusere «kald-til-kald»
- Cargo går bra fra OSL
- Planlegger å få tilbake de 5 maskinene fra Air Europa sommeren 2024
- Dohop sine «virtuelle interline transfer» feiler 0,7% av gangene. Og da finner de løsninger.
- «Mid single digit» prosent av billettsalget deres er gjennom disse. Mye easyJet på LGW, men nevnte også Thai Vietjet i BKK
 
Last edited:
Back
Top