N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways


Ingen problem å fa inn mye søknader. Mange jobb-ledige piloter for tida.

Likevel spører jeg meg om det finnes nok rom for Norse.
Så lenge som Asia er stengt og alle legacies oversvømmer Nord-Atlanteren med kapasitæter, så lenge ser jeg ikke helt business case for Norse. No problem å generere volumer i Peak season, men hva er da med neste low-season som vil komme etterpå ???
 
For sommeren 2022 har Norse forresten søkt om 2 daglige slots på OSL, uten å spesifiesere noe mer
 
For sommeren 2022 har Norse forresten søkt om 2 daglige slots på OSL, uten å spesifiesere noe mer

2 daglige slots.
Kan Norse Atlantic Airways selv velge om de bruker det til avgang eller landing?
Eller må de spesifisere det i søknaden?
 
En slot er vel en avgang og en landing. Eller omvendt. To landinger eller to avganger gir jo ingen mening.

Espen
 
Jeg var litt uspesifikk ser jeg, er snakk om 2 daglige slot-par. Så både landing og avgang. Nok til 2 daglige flighter
 
2 daglige slots.
Kan Norse Atlantic Airways selv velge om de bruker det til avgang eller landing?
Eller må de spesifisere det i søknaden?

Tenk logisk: Gir det mening å lande to ganger om dagen, uten å kunne ta av igjen?
 
Da har Norse søkt om registrerng og hex-koder for 12 maskiner, LN-FNA-M. Interressant å se at de har søkt om ny reg for to av 788'ene som allerede er på norsk register. Vi får vel se etterhvert om de godkjennes.
 
Stansted er et massivt handicap. De færreste får den flyplassen til å funke for seg med mindre de er Ryanair. Lengst unna i togtid og sett på som et billigalternativ med dårligere service. Da hadde jeg heller sett på Luton om jeg var dem. Luton har faktisk ganske god og rask forbindelse inn til både St Pancras og London Bridge pluss direktetog til Gatwick for eventuelle reisende som må bytte flyplass.
 
Stansted er et massivt handicap. De færreste får den flyplassen til å funke for seg med mindre de er Ryanair. Lengst unna i togtid og sett på som et billigalternativ med dårligere service. Da hadde jeg heller sett på Luton om jeg var dem. Luton har faktisk ganske god og rask forbindelse inn til både St Pancras og London Bridge pluss direktetog til Gatwick for eventuelle reisende som må bytte flyplass.

STN er ikke per se en dårlig valg.

Det avhenger mye på hva din Business Case baserer seg på. Hver longhaul rute profitability står eller faller med Business Class demand.

Jetblue har fått slots for både LGW og STN. De valgte å gå med BOS-STN fordi en del av deres premium kunder fra BOS område har sitt reisemål nord av London. Dermed er STN bedre egnet enn de andre London flyplasser.

Så den spennende spørsmål er jo: Hva har Norse sine Business Planer basert på? Hvilke assumptions ligger til grunn? Hvilke kundegrupper / firma-avtaler de forventer å ha?

Dersom den eneste business planen er å stjele pax fra de andre aktører, så vil det bare funke for en eneste rute, nemelig NYC-London, hvor det finnes tilstrekkelig demand. Men selv her vil ingen av den andre aktører sitte stille og akseptere at en newcomer stjeler pax. Pluss - husk dette - jetblue er alrede inne i denne marked også.
 
Back
Top