N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Her er det jo en god del regs som DY fløy med tidligere. Hvor lenge må registreringene være "i karantene" før de kan benyttes igjen?

Det vet jeg ikke, men de er i hvertfall blitt sluppet av Norwegian.

Ser ut som de har også søkt om LN-NOA og NOD, men fått avslag, da disse er opptatt.

Ellers så ser jeg av korrespondansen med Luftfarttilsynet at NOL-NOS og NOU-NOZ er ledige
 
Tidligere flygesjef går fra Norwegian til Norse https://e24.no/boers-og-finans/i/0K8bQB/flere-sentrale-norwegian-profiler-slutter

Mangeårig flygesjef går til Norse Atlantic

Tomas Hesthammer forlater Norwegian etter 25 år i selskapet og melder overgang til det nye langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways.

Bak selskapet står blant andre OSM Aviation-gründerne Bjørn Tore Larsen og Espen Høiby, samt Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise.

Opp gjennom årene har Hesthammer vært både pilot, sjefsflyger og direktør for flyoperasjonene. I senere tid har han vært konserndirektør for drift.

Hesthammer har blant annet bidratt til at Norwegian har kunnet etablere flylisenser (AOC) og organisasjoner i en rekke land, som har gjort selskapets ekspansjon mulig.

– Jeg synes det er leit å se kompetansen som nå forsvinner ut av Norwegian. Samtidig håper jeg at Norwegian overlever og at det igjen blir et sunt og godt selskap, sier Tomas Hesthammer, til E24, med referanse til den krevende restruktureringen selskapet befinner seg i nå.
 
Ser ut som om representantens hus i USA vil legge hindringer i veien for det nye Norse Atlantic Airways

Klipp fra: https://www.flightglobal.com/airlin...lines-from-operating-to-the-us/143688.article - mulig den ligger bak betalingsmur, har ikke helt kontroll


“If Norse Atlantic Airways’ business model is predicated on the same flag-of-convenience concept that we saw in the case of Norwegian and its various alter egos, the public interest demands that the department deny the carrier’s application for a foreign air carrier permit,” DeFazio wrote. “All the elements are in place for a repeat of the Norwegian debacle.”
 
Det virker som endel amerikanske politikere antar at Norse skal kopiere Norwegian (og deres tabber) 1:1. Da sitter de vel litt med skjegget i postkassa hvis det for eksempel ikke dukker opp en irsk AOC...

Ellers er vel et par av disse ganske heftig sponset av både amerikanske flyselskaper og deres ansattes fagforeninger, så de må jo gi dem litt avkastning på investeringen :stir:
 
Veldig positivt at de begynner i den enden i stedet for å bli tvunget inn i det senere.

ITF er en mektig arbeidsrettslig aktør.
 
Avtale med den amerikanske kabin crew foreningen er også inngått

https://newsweb.oslobors.no/message/534427

The Association of Flight Attendants-CWA, AFL-CIO (AFA) and Norse Atlantic Airways (Norse) have agreed to a pre-hire agreement for U.S.-based Flight Attendant jobs at the new low-cost, long-haul start up airline. Norse expects to create a minimum of 700 Flight Attendant jobs in the U.S. and agreed to union neutrality with joint application for certification by the National Mediation Board once the Flight Attendants demonstrate majority interest in representation with AFA. The full contract, subject to ratification after certification of the union, includes industry-leading starting pay and job protections, healthcare, and a 401k among other key benefits.
 
Læring fra Norwgian til Norse har foregått.
Smart å ha unions på din side, også i USA!
 
. Norse expects to create a minimum of 700 Flight Attendant jobs in the U.S

Du verden, da er dem optimister: Tower Air hadde 700 flyvertinner med 16 pax jumboer.
Norse må vel ha minst et par og tyve 787 for å holde 700 cabin crew i arbeid, i tillegg kommer de som er basert i Norge og resten av Europa.
Er det Kjos som er stormannsgal og skal ekspandere over stokk og stein igjen? :rolleyes:
 
Last edited:
Du verden, da er dem optimister: Tower Air hadde 700 flyvertinner med 16 pax jumboer.
Norse må vel ha minst et par og tyve 787 for å holde 700 cabin crew i arbeid, i tillegg kommer de som er basert i Norge og resten av Europa.
Er det Kjos som er stormannsgal og skal ekspandere over stokk og stein igjen? :rolleyes:

I en 787 hadde vel DY ca 8 flyverter? For å være gjennomsnittlig effektiv regner man vel ca 6 hele crew pr fly. Så 700 flyverter, gir vel da ca 88 crew. 88 crew delt på 6 pr fly gir vel da ca 15 fly? Så har jo sykefravær på kanskje 10%, så 13-14?
 
Last edited:
Da skal det være booket tid i malerhangaren på Shannon i 'de nærmeste uker' ... Da har de nok bestemt seg for malerskjema ihvertfall.
 
I en 787 hadde vel DY ca 8 flyverter? For å være gjennomsnittlig effektiv regner man vel ca 6 hele crew pr fly. Så 700 flyverter, gir vel da ca 88 crew. 88 crew delt på 6 pr fly gir vel da ca 15 fly? Så har jo sykefravær på kanskje 10%, så 13-14?

6 crew per fly?
Høres mye ut. Selskaper jeg har jobbet i har hatt mellom 3 og 4.5 crew per fly.
Vi hadde 6 crew per fly for et selskap i Midt Østen, men det var drevet så skakkjørt og u-effektivt som mulig.
Her i USA jobber gjerne kabin besetning mye overtid for å tjene brukbart, men muligens er det andre krav i Norge om hvile og Max tjeneste tid så en flyvert eller vertinne kan ikke fly 120-130 timer i måneden som i enkelte selskap jeg er kjent med.
 
I følge plussartikkel i DN i dag er det ikke usannsynlig at de venter med oppstart til mars 2022.

Flygründer Bjørn Tore Larsen tror deltavirus og treg vaksinering gjør at Norse Atlantic må skyve USA-flyvninger til neste år

– Vi starter heller et par måneder for sent, enn én måned for tidlig. Jeg hopper heller inn i vogn nummer to, enn foran lokomotivet, hvis ikke markedet har åpnet opp ennå. Så lenge vi ikke har begynt å operere fly og mannskap, brenner vi veldig lite kontanter, sier Larsen.


https://www.dn.no/luftfart/norse-at...skyve-usa-flyvninger-til-neste-ar/2-1-1036123
 
Back
Top