N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Cute. Endrer ikke faktum. Norwegian er en enorm suksess, og er ikke reddet av staten ca hvert femte år heller [emoji6]

Men nå handler dette om Norse. Som naturligvis vil gjøre det bra straks flyvninger over dammen tiltar igjen.

Sent fra min LE2123 via Tapatalk
 
Cute. Endrer ikke faktum. Norwegian er en enorm suksess, og er ikke reddet av staten ca hvert femte år heller [emoji6]

Men nå handler dette om Norse. Som naturligvis vil gjøre det bra straks flyvninger over dammen tiltar igjen.

Sent fra min LE2123 via Tapatalk

Jepp, enorm suksess... Sikkert derfor de er på kanten av stupet.
 
Ja rart det der, man skulle tro det var en pandemi på gang eller..

Sent fra min LE2123 via Tapatalk
 
Cute. Endrer ikke faktum. Norwegian er en enorm suksess, og er ikke reddet av staten ca hvert femte år heller [emoji6]

Men nå handler dette om Norse. Som naturligvis vil gjøre det bra straks flyvninger over dammen tiltar igjen.

Sent fra min LE2123 via Tapatalk

Da ma de i Norse bare fa AOC, fa tillattelse fra amerikanske myndigheter og skaffe seg slots på noen av de mest slot-constrained flyplasser i USA og UK...

Ellers har du en merkelig definisjon av suksess.
For de aksjonærer i Norwegian som ikke solgte seg ut da IAG ryktene svirret, så ble Norwegian en mareriet. Selskap har gjord hvert år ett nytt emisjon og dermed forvannet andeler i selskap. De har aldri betalt ut en eneste øre i utbytte til sine aksjonærer. De ha rett og slett ikke skapt noen shareholder value i det heile tatt. Norwegian ble en korthus, en sneball-system som funket bra for noen fa, men ikke for de aksjonærer. Det er lett å skylde på Corona, men dette forklarer ikke hvorfor man gjore så darlig før virus kom. I en tid da en DL delte ut hver år fette dividender til sine aksjonærer og profit-sharings til sine ansatte.

Spør de ansatte som mistet jobbene sine om de forsatt synes Norwegian ble en stort suksess !
 
Cute. Endrer ikke faktum. Norwegian er en enorm suksess, og er ikke reddet av staten ca hvert femte år heller [emoji6]

SAS har blitt "reddet av staten" fordi de har gjennomførrt flere emisjoner. altså bedt om penger fra aksjonærene.
Det har vel norwegian også gjort? Eneste forskjell er at hos SAS har de nordiske landene vært blant aksjonærene.
 
SAS har aldri vært nordisk, kun skandinavisk. Og det er mange år siden den norske staten solgte sin eierandel.

Mente skandinaviske. Tasteleif.

Og jeg skrev har gjennomført emsjoner der de skandinaviske landene var aksjonærer.

Poenget var uansett å forsøke å forklare Alpha forskjellen på statstøtte og emisjon.
 
Nå er det vel lettere å få til en emisjon når man har stater på eiersiden. Er vel også i praksis umulig å gå konkurs da man som regjering neppe vinner neste valg om man som eier trekker teppet bort under noen tusen arbeidsplasser...
 
Ser de nå søker det ymse administrativt personell relatert til bakketjenester, sikkerhet, AOC og så videre, å både Norge og UK
 
I klassen "langdistanse, lavpris" har det jo tradisjonelt ikke vært så veldig vanskelig å ta gullmedalje. De aller fleste bryter jo undervegs, og når aldri mål. Med mindre prisen deles ut som første til skifteretten og ikke første til lønnsom drift.
Liker godt bruken av Norsk «langdistanse, lavpris» det hjelper paa aa finne ut en definisjon av hva / hvilke selskaper som har befunnet seg / befinner seg i klassen :D
Man har vel enda til gode å se en LH LCC aktør som faktisk lykkes.....

Her blir jeg litt usikker - hvilke kriterier legger du til grunn for LH LCC ? Mye er skrevet i denne traaden om hvilke selskaper som ikke hoerer hjemme i LH LCC, lite er skrevet om hva som skal til :D

Legger en «langdistanse, lavpris» til grunn er det i disse dager 25 aar siden jeg kjoepte min foerste lavpris (USD 125.00 inkludert allt) Seattle - Amsterdam, kjoept paa Flyplassen under 2 timer foer avgang. Men selskapet var ikke dannet og drevet av en mann ved navn Kjos, ei heller startet selskapets navn med N ;)

Martinair solgte enveis lavpris og var vel rimelig suksessfulle inntil de ble kjoept opp av KLM. Ja forretningsmodellen var noe anderledes enn dagens LCC - men i disse Covid tider var Martinair nesten forut for sin tid, da Frakt (Prakt) var en stor del av inntektskildene.

WestJet er et selskap som burde hoere hjemme i «LH LCC» de startet med 737 Transatlantisk og fortsatte med 767-300ER og har naa en 787 Flaate. WestJet har hele tiden vaert en LCC i Kanada - og paa de fleste kriterier veldig like Norwegian - baade paa Short Haul (innen Kanada og til / fra USA) og Long Haul. Men WestJet starter ikke med N ei heller er det drevet en fyr med navn Kjos.

Canada 3000 var en annen operator som ogsaa tilboed enveis Lavpris med suksess i mange aar. Og Air Transat likedan - selvom Air Transat har / har hatt en blandet operasjon av Charter og Ruteflyvninger er jo Ruteflyvnings delen stor nok til at EU satte bremsene paa for Fusjon mellom Air Canut og Air Transat.
 
WestJet er et selskap som burde hoere hjemme i «LH LCC» de startet med 737 Transatlantisk og fortsatte med 767-300ER og har naa en 787 Flaate. WestJet har hele tiden vaert en LCC i Kanada - og paa de fleste kriterier veldig like Norwegian - baade paa Short Haul (innen Kanada og til / fra USA) og Long Haul. Men WestJet starter ikke med N ei heller er det drevet en fyr med navn Kjos.

Selv om de ikke er medlem (ennå), har de utstrakt samarbeide med oneworld. De har også codeshare med Delta på mange ruter. Så de har nok forlengst smurfet seg ut av 'LCC-kategorien'.
 
Er vel ikke mye igjen av forskjell på Long Haul LLC og «vanlig» flyselskap for de store og gamle senker også prisene på LH. KLM for eksempel er vel konge på billige billetter mellom USA og Europa: Har hatt masse besøk her i Florida de siste 22 år, og i Texas 8 år før det med blekansikter som kom på besøk, gjerne med KLM og mye mere enn med SAS, Lufthansa, Air France og British Airways.
Alle skulle jo reise billigst mulig og snu på hver krone, skjønt nå som vi er oppe i årene og det er mere penger å bruke enn år å leve så gir man vel fanken og tar det letteste og det med minst stopp.
(Corona tider spesielt, folk kommer vel til å reise dag og natt snart for man har vært sperret inne i et år. Meg og mine inkludert, Island fever, cabin fever eller begge deler. Har investert i olje aksjer, tenker det skal brake løs snart og olje blir populært igjen utpå året. :8:)

Håper Norse Atlantic Airways begynner å fly til KFLL direkte fra Gardemoen og tilbake, , da blir jeg god kunde.:cool:
 
Back
Top